استخبارات منطقه بر ضد استخراج معدن مس عینک تلاش دارند

مقام های ولایت لوگر می خواهند، تا حکومت افغانستان تلاش های حلقات استخباراتی برخی از کشور های منطقه را برای ناکام ساختن پروژه استخراج معدن مس عینک جدی بگیرند.
به گفته ی داکتر عبدالولی وکیل رییس شورای ولایتی لوگرگفته است:
«حلقات استخباراتی طبعاً  کار می کنند، اگر این پروژه کامیاب شود، افغانها از حالت بد اقتصادی خارج می شوند، اقتصاد افغانستان به معدن مس عینک وابسته است. اما اگر این پروژه ناکام گردد، این حلقات بر ما فایق خواهند آمد. چون مفاد حلقات استخباراتی با این حالات مطابقت ندارد بناً در برابر کار تطبیق این پروژه موانع مختلف را ایجاد می کنند.»
معدن مس عینک ولسوالی محمد آغه لوگر، از جمله معادن مهم مس در جهان به حساب می آید. مسوولیت استخراج این معدن در سال 1387 هجری شمسی از سوی حکومت افغانستان به شرکت چیناییMCC  واگذار شد.
به گفته شماری از باشنده گان لوگر، کار های مقدماتی استخراج این معدن به کندی پیش می رود.
در این حال جنرال عتیق الله لودین والی لوگر نیز می گوید :
«ولایت لوگر اهمیت زیاد دارد، از هر لحاظ مهم است، باید مقامات دولتی و مقامات امنیتی به این ولایت توجه زیاد نمایند، اگر فشار موجود بالای ما در لوگر، بالای کدام ولایت دیگر وارد شود، فریاد شان بلند خواهد شد، ارگان های امنیتی در این ولایت تحت فشار قرار دارند.»
مقام های لوگر به طور مشخص نگفته اند، که کدام کشور ها و حلقات استخباراتی در تلاش ناکام ساختن پروژه استخراج معدن مس عینک اند.
اما برخی از آگاهان افغان، ایران و پاکستان را در رقابتی شامل می دانند، که به گفته مقام های لوگر جهت تطبیق نشدن پروژه استخراج معدن مس عینک در این ولایت به راه افتاده است.
این آگاهان باور دارند، که دولتمردان ایران و پاکستان همواره در برابر حکومت و مردم افغانستان خنده بر لب و خنجر به پشت داشته اند و مصیبت های زیادی را در عرصه های مختلف، برای افغان ها به ارمغان آورده اند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید