آی اس آی هم خود را به قطر رساند؟!

همزمان با توافق برای ایجاد یک دفتر مشخص برای طالبان در قطر ، رئیس سازمان استخباراتی پاکستان نیز به این کشور سفر کرده است.
قطر که برای ایجاد یک دفتر سیاسی برای طالبان انتخاب شده است ، شاهد رفت و آمد مقامات سازمان استخباراتی پاکستان نیز می باشد، چنانکه به تازگی رئیس سازمان استخباراتی پاکستان نیز برای بهبود روابط کشورش با آمریکا به دوحه سفر رفته است.
در همین حال سران سازمان استخبارات پاکستان تأکید کرده‌اند که آی اس آی سیاست خود را با تغییر طرح‌های بازیگران عمده افغانستان، عوض می‌کند.
رييس سازمان استخبارات پاكستان پس از بازگشت از دوحه در مذاکره 3 ساعته با اعضای سنای این کشور که در پشت درهای بسته انجام شد، از شگفتی عمده‌ ای در قبال مذاکره با طالبان و تغییر اوضاع افغانستان سخن گفت.
احمد شجاع پاشا و معاونان وی در یک نشست غیرمعمول 3 ساعته با اعضای کمیته دفاعی سنای پاکستان که در پشت درهای بسته انجام شد، سیاست‌های سازمان استخبارات این کشور در قبال مبارزه با تروریسم را بازگو کردند.
برخی از سناتوران حاضر در این جلسه به رسانه‌های پاکستانی اظهار داشته‌اند که رييس آی اس آی در این نشست از پاسخ به سوالی در مورد دخالت این سازمان در امور سیاسی کشور طفره رفت اما برخی دیگر از مقامات این سازمان برخی مداخلات در اوضاع سیاسی را بر اساس خواست دولت وقت اعلام کردند.
سران سازمان استخبارات پاکستان در این جلسه افشا کردند که مذاکره با طالبان به خصوص طالبان پاکستانی ادامه دارد و این مذاکرات در چند ماه آینده با پیشرفت عمده‌ ای پایان می‌یابد.آنان همچنین تأکید کرده‌اند که آی اس آی سیاست خود را با تغییر طرح‌های بازیگران عمده افغانستان عوض می‌کند.
برخی از رسانه های پاکستانی سفر رییس آی اس آی را نشانگر تلاش های پشت پرده اسلام آباد برای بهبود روابط با واشنگتن می دانند.
در این میان یک دیپلمات پاکستانی که نخواست نامش فاش شود در این باره میگوید : ایالات متحده آمریکا در تلاش برای بهبود روابط با پاکستان است.این کار نیز بخشی از تلاش های آنان برای بدست آوردن پشتیبانی اسلام آباد در پیکار با هراس افکنی است. من فکر می کنم که مقام های آمریکایی از جنرال شجاع پاشا خواسته اند تا پیکار با هراس افکنی را ادامه دهد و نیز راههای تدارکاتی با ناتو را بازگشایی کند و در مقابل شاید درباره احترام گذاردن به حاکمیت پاکستان و مرزهای این کشور نیز تعهد کرده باشند.
گفته می شود که اسلام آباد و واشنگتن پس از حمله آمریکا به بخش های قبایلی پاکستان تیره ترین دوران روابط خود را تجربه کردند.
در هر صورت تا هنوز روشن نيست، پاكستان چه سياست تازه‌ اي را در قبال افغانستان روي دست مي‌گيرد. آنچه مشخص است، نقش تعيين كنندۀ پاكستان در مذاكرات صلح مي‌باشد. شماری از آگاهان می گویند در صورتي كه پاكستان با تلاش‌هاي تازه به خاطر مذاكره با طالبان موافقت نكند، بعيد به نظر مي‌رسد اين تلاش‌ها به نتيجه مثبت برسد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید