مرحله دوم برنامه انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان درسمنگان تطبیق شد

مرحله ی دوم برنامه ی انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان روز (پنجشنبه) در ولایت سمنگان تطبیق شد.
به این منظور مراسمی به اشتراک برخی از مقام های ارشد دولتی در سمنگان برگزار شده بود.
پیش از این ولایات پروان و دایکندی نیز شامل مرحله ی دوم برنامه ی انتقال شده اند.
مقام ها در ولایت سمنگان نسبت به نتایج تطبیق مرحله ی دوم برنامه ی انتقال در این ولایت خوشبین به نظر می رسند.
جنرال عبدالخلیل اندرابی قوماندان امنیه ی ولایت سمنگان به روز پنجشنبه پس از شرکت در مراسم اجرای مرحله ی دوم برنامه ی انتقال مسوولیت های امنیتی در این ولایت در صحبت با رادیو آزادی گفت که آماده گی های لازم برای موفقیت این برنامه در سمنگان روی دست گرفته شده است:
« پروسه انتقال به همان شکل که آماده گی ها گرفته شده بود به همان شکل تطبیق شد. مردم حمایت شان را اعلان کردند، مسوولین امنیتی هم وعده سپردند که آخرین تلاش های خود را برای تامین امنیت هر چه بهتر به خرچ می دهند.»
مرحله ی دوم برنامه ی واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان پیش از این در ولایات پروان و دایکندی نیز تطبیق شده و قرار است در ولایات بلخ، تخار، کابل و نیمروز هم عملی شود.
شهر های جلال آباد، چغچران، شبرغان، فیض آباد، غرنی، میدان شهر، قلعه ی نو و چندین ولسوالی نیز تحت پوشش مرحله ی دوم برنامه ی انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان قرار خواهند گرفت.
رییس جمهور کرزی در نشست بین المللی بن ابراز امیدواری کرد که دومین مرحله ی پروسه ی انتقال تا اواخر ماه فبروری سال 2012 تکمیل شود.
شماری از کارشناسان افغان می گویند: در صورتی که کار به اهل کار در نهاد های امنیتی سپرده شود، این پروسه کامیاب خواهد شد.
فقیر محمد فقیر وزیر پیشین داخله ی افغانستان در مورد گفت:
« هر سه ارگان که وظایف امنیتی را به عهده دارند از لحاظ کمیت بهترین شکل را به خود گرفته اند، اما از لحاظ کیفی کمی مشکلات در بین شان وجود دارد. اگر قوماندان های این قطعات به اساس اهلیت تعیین شوند و صادقانه به روحیهء وطن پرستی وظایف خود را به پیش ببرند متیقن استم که وضع بهبود میابد.»
شماری از کارشناسان افغان با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد که در آن گفته شده است، حوادث امنیتی نسبت به سال گذشته در افغانستان، 21 درصد افزایش یافته است، اوضاع امنیتی را نگران کننده دانسته و می گویند، پروسه ی انتقال برگشت پذیر خواهد بود.
اما مقام های افغان گفته اند، برنامه ی واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان برگشت ناپذیر است و این برنامه تا پایان سال 2014 در سراسر کشور تطبیق می شود.
اجرای مرحله ی اول برنامه ی انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان در ماه سرطان سال روان از ولایت بامیان آغاز شد و سپس در ولایات پنجشیر، کابل به استثنای ولسوالی سروبی و شهر های هرات، لشکرگاه، مهترلام و مزار شریف تطبیق گردید.
در میان نگرانی های موجود راجع به توانایی نیروهای افغان بخاطر گرفتن مسوولیت تامین امنیت سراسر کشور شان از نیروهای بین المللی، رییس جمهور افغانستان به تازه گی روی تمویل و تجهیز نیروهای افغان از سوی جامعه ی بین المللی تاکید کرده است.
به اساس اعلامیه ی ریاست جمهوری افغانستان، آقای کرزی در هفته ی جاری با  برخی از رسانه های کویتی گفته است، اسلحه ی پیشرفته باید در اختیار نیروهای افغان قرار داده شود تا آنان بتوانند از کشور شان حفاظت کنند.(رادیو آزادی)

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید