هیات حزب اسلامی 'برای مذاکره به کابل آمده است

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار هیاتی را برای گفتگو در مورد آینده افغانستان و احتمال مصالحه با دولت این کشور به کابل فرستاده است.
افراد نزدیک به حزب اسلامی در مورد اینکه چه کسانی در ترکیب این هیات شامل هستند جزئیاتی در اختیار رسانه ها قرار نداده اند.
شورای عالی صلح افغانستان که مسئول پیشبرد مذاکرات با گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان از جمله طالبان است، از حضور این هیات در کابل استقبال کرده است.
ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که این هیات با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار کرده و دو طرف در مورد برنامه گفتگوهای صلح صحبت کرده اند.
مذاکرات هیات حزب اسلامی با مقامات دولت افغانستان در حالی گزارش می شود که اخیرا تلاش برای گفتگو با طالبان برای پایان دادن به خشونتهای ده ساله در افغانستان افزایش یافته است.
اخیرا تلاشهایی صورت گرفته است تا دفتر طالبان برای پیشبرد مذاکره با حکومت افغانستان در قطر گشایش یابد.
گروه طالبان در مورد این گزارشها ابراز نظری نکرده است و سخنگویان رسمی این گروه نیز تا حالا تمایلی برای گفتگو با دولت افغانستان در حضور نیروهای خارجی در این کشور نشان نداده اند.
هارون زرغون، سخنگوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به بی بی سی گفت که هیاتی به نمایندگی از این حزب به کابل آمده است تا به ویژه با نمایندگان آمریکایی در مورد آینده افغانستان گفتگو کند.
آقای زرغون گفت که برای آنها رسیدن به توافقی با آمریکا، بیشتر اهمیت دارد، چون به گفته او، صلاحیت حکومت افغانستان در مورد مسایل جاری در این کشور، محدود است.
"طرف اصلی قضیه آمریکایی ها هستند و باید با آمریکایی ها صحبت شود، اما ما می خواهیم که یک تفاهم میان افغانها نیز بوجود بیاید"
سخنگوی حزب اسلامی
او گفت: "حزب اسلامی برای مذاکرات، آجندای مشخص خود را دارد. بیرون شدن خارجی ها از افغانستان نقطه بسیار مهم است. ما با هر کسی حاضر هستیم مذاکره کنیم، اما بیشتر با افرادی که صلاحیت تصمیم گیری داشته باشند."
آقای زرغون افزود: "طرف اصلی قضیه آمریکایی ها هستند و باید با آمریکایی ها صحبت شود، اما ما می خواهیم که یک تفاهم میان افغانها نیز بوجود بیاید."
او گفت: "این البته به این معنا نیست که تنها با دولت صحبت می کنیم، دولت به ما معلوم است که صلاحیت کافی ندارد و آقای کرزی حتی نمی تواند عملیات شبانه را متوقف کند؛ سایر جناح ها (در کابل) هستند که می توانیم با آنها صحبت کنیم."
سخنگوی حزب اسلامی گفت که "افراد، اشخاص و تنظیم هایی" در کابل هستند که با حضور خارجی ها در افغانستان مخالف اند. او گفت که هیات حزب اسلامی، تلاش خواهد کرد تا با این گونه تنظیم ها "به توافق برسد."
شورای عالی صلح افغانستان اما در حالی که از تمایل حزب اسلامی به مذاکره استقبال کرده، تاکید کرده است که تنها گفتگو با دولت افغانستان و شورای عالی صلح می تواند مصالحه در این کشور را تضمین کند.
قاضی امین وقاد، از اعضای شورای عالی صلح به بی بی سی گفت: "اگر با آمریکایی ها صحبت هم شود، آنها در نهایت، دوباره موضوع را به مردم و دولت افغانستان واگذار می کنند. ما می گویم که آنها (طالبان و حزب اسلامی) باید با دولت افغانستان صحبت کنند، اما اگر شرایطی پیش آمد که نیاز بود با نماینده آمریکا صحبت شود، در آن صورت هم ممناعتی وجود ندارد."
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در حال حاضر عملا با نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و دولت این کشور درگیر جنگ است.
این گروه در تشکیلات خود از طالبان جدا است، اما برنامه ها و اهداف آنها در بسیاری موارد با هم مشترک است.
گلبدین حکمتیار، رهبر این حزب که در محل نامعلومی بسر می برد، در فرصت افراد مورد پیگرد آمریکا قرار دارد و برای سر او جایزه تعیین شده است. بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید