حامدکرزی می خواهد با طالبان در عربستان دیدار کند

در چرخشی مهم در روند مذاکرت صلح افغانستان، بی بی سی دریافته که دولت در نظر دارد چند هفته دیگر با نماینده های طالبان در عربستان سعودی دیدار کند.
برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد
بی بی سی دریافته است که دولت افغانستان می خواهد در چند هفته آینده، در عربستان سعودی با طالبان دیدار و گفت و گو کند.
این گفتگو تحول مهمی در روند مذاکرات طالبان و دولت افغانستان قبل از بازگشایی دفتر طالبان در قطر خواهد بود.
پیش از این طالبان تاکید کرده بودند که دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و بنا بر آن با این دولت مذاکره نمی کنند.
طالبان بعد سالها وقتی اصل مذاکره را پذیرفتند، بلافاصله تاکید کردند که آنها با آمریکا و متحدانش مذاکرده می کند نه با دولت افغانستان.
توافق بر سر گشایش دفتری برای پیشبرد برنامه صلح در قطر نیز بیشتر یک برنامه ای بین آمریکا، دولت قطر و طالبان بود و به همین دلیل دولت افغانستان ابتدا به رسم اعتراض سفیرش را از قطر فرا خواند و بعدا تاکید کرد که مدیریت برنامه گفتگو با طالبان باید در دست دولت افغانستان باشد.
ظاهرا این مخالفت های دولت افغانستان سبب شد تا گشایش دفتر طالبان در قطر به تاخیر افتد و قرار است قبل از گشایش این دفتر، مقام های قطر و افغانستان دیدار کنند و به توافق برسند.
حالا یک مقام ارشد دولت افغانستان به بی بی سی گفته است که حتی اگر دفتر قطر هم گشایش یابد، آنها تلاشهای صلح را به همکاری کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه ادامه خواهند داد.
این مقام افغان افزود، عربستان سعودی در گذشته نقش مهمی در افغانستان داشته است و ما انتظار داریم آنها به نقش موثر خود در افغانستان همچنین ادامه دهند.
دولت افغانستان قبلا گفته بود که کشور میزبان گفتگو‌های صلح را آنها مشخص می کنند و ترجیح می دهند میزبان گفتگوهای صلح عربستان سعودی یا ترکیه باشد.
در ماه های اخیر به نظر می رسد تلاشهای چندساله دولت افغانستان و متحدان بین المللی اش برای مذاکره با طالبان، وارد مرحله تازه ای شده است.
دیدار قریب الوقوع حامد کرزی یا مقامهای عالی رتبه ای در دولت او با طالبان، در عربستان سعودی در هفته های آینده، ظاهرا نشان می دهد طالبان نیز در مذاکره جدی هستند.
اخیرا حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز هیاتی را به کابل فرستاد و طرح هفده ماده ای را نیز که به دولت کابل داده بود، در اختیار رسانه ها قرار داد.
اما با همه اینها هنوز، هیچ یک از مقام های آمریکایی و همچینین دولت افغانستان رسما تائید نکرده اند که گفتگوی مستقیم و موثری با طالبان انجام شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید