زندانیان طالبان از گوانتانامو آزاد می شوند!

بر اساس گزارش روزنامه گاردین از زبان برخی مقامات آمریکایی ، واشنگتن در اصول پذیرفته است که پس از توافق طالبان با گشایش دفتر سیاسی در قطر، رهبران بلندپایه این گروه را از گوانتانامو آزاد کند.
در همین حال سخنگوی رئیس جمهور کرزی می گوید که حکومت با رهایی این زندانیان از گوانتانامو موافق است اما این زندانیان باید به افغانستان سپرده شوند نه اینکه به عنوان گروگان به کشور دیگری برده شوند و افغانستان اگر حضور این افراد را برای پیشبرد گفتگوهای صلح لازم ببیند خود زمینه را برای مشارکت آنان در این گفتگوها فراهم می کند.
سخنگوی رئیس جمهور تاکید می کند که حکومت افغانستان با انتقال این زندانیان به قطر مخالف است. از سویی هم شورای عالی صلح رهایی زندانیان طالبان را از گوانتانامو یک گام مثبت در روند گفتگوها می داند اما معاون این شورا نیز تاکید می ورزد که زندانیان باید به حکومت افغانستان سپرده شوند.
ملاخیرالله خیرخواه، وزیرداخله طالبان و ملانوری، والی رژیم طالبان در یکی از ولایت های شمال از افرادی هستند که از گوانتانامو رها خواهند شد. هر چند طالبان خواهان آزادی ملافضل الله آخوند فرمانده ستاد ارتش رژیم طالبان نیز هستند اما واشنگتن در حال بررسی احتمال انتقال وی به زندان کشور دیگری است.
ایالات متحده پس از آن گفتگوهای صلح با طالبان را جدی گرفت که جوبایدن، معاون اوباما گفت که طالبان دشمن آمریکا نیستند.
در همین حال، یک مقام بلند پایه افغانستانی به مجله نیوزویک گفته است که طالبان تمایلی برای پیوستن به نظام کنونی افغانستان ندارند بلکه تمام تلاش آنان برای رهایی زندانیانشان از زندان های آمریکا و افغانستان است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید