زنان شجاع از مریم درانی خبرنگار و فعال سیاسی افغان تا نازنین خسروانی

مریم درانی  فعال رسانه یی و سیاسی از شهر قندهار جایزه ی زن شجاع را از وزارت خارجه امریکا دریافت کرد،  درانی افتخار بزرگی برای نسل نوین افغانستان است؛ نازنین خسروانی مایۀ مباهات انقلاب دموکراتیک وآمیخته با رنجهای بیکران روشنفکران   ایرانی برای ظهوریک ایران جدید است. 

در آستانه روز جهانی زن، نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار به دلیل خودداری از امضای عفونامه زندانی شد. همزمان، خبرهای متفاوتی از بدرفتاری و توهین به زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ منتشر شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ۱۸ حوت نوشت نازنین خسروانی روزنامه‌نگار و از همکاران مطبوعات اصلاح‌طلب که با سپردن وثیقه آزاد شده بود به علت خودداری از امضای عفونامه به زندان منتقل شده است. اعظم افشاریان مادر نازنین در گفتگو با پایگاه خبررسانی کمپین جزییات احضار و حبس دخترش را تشریح کرده است.
«یا درخواست عفو یا زندان»
نازنین خسروانی عقرب سال ۱۳۸۹ بازداشت و شش ماه بعد محاکمه شد. او فروردین ماه سال جاری به اتهام "اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام" به شش سال زندان محکوم شده است. این حکم که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عباس پیرعباسی صادر شد در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

نظرات

  1. افتخار دیگر
    مریم درانی یکی از اعضای شورای ولایت قندهار و مالک و موسس یک ایستگاه رادیویی از سوی مجله تایم به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار دنیا انتخاب شده است. برنامه‌های رادیویی خانم درانی که از قندهار پخش می‌شود به موضوعات مربوط به زنان و حمایت از حقوق آنها اختصاص دارد

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید