گفت وی گوی ویژه خبرگزاری بازتاب با مختار وفایی

درود به بازدید کننده‌گان بازتاب در اولین گفت‌وشنود هم‌صحبت با مختار وفایی هستیم و از وفایی خواهش میکنیم تا خودشان را به مخاطبان بازتاب به معرفی بگیرند!
وفایی: من مختار وفایی در سال 1369 در ولسوالی شولگره‌ی بلخ متولد شده‌ام؛ فارغ صنف دوازدهم از لیسه‌ی عالی باختر می‌باشم و حدوداً چهارسال بدین‌سو در شهر مزارشریف با رسانه‌های چاپی؛ تصویری؛ صوتی و الکترونیکی داخلی و بین‌المللی در بخش‌های مدیریت؛ خبرنگاری و مقاله‌نویسی فعالیت داشته‌ام و هم اکنون نیز با چندین رسانه همکاری دارم.
بازتاب: تا حدی که ما آگاهی داریم شما سایت هویدا را مدیریت می‌کنید؛ می‌شود درباره‌ی هدف و فعالیت هویدا کمی معلومات بدهید.
وفایی: هویدا یک سایت تحلیلی خبری و انتقادی است که مدت شش‌ماه از فعالیت آن می‌گذرد و هدف و انگیزه‌ی ایجاد این وب‌سایت انتقادی را می‌توانم عشق و علاقه‌یی که به کار خبرنگاری و نوشتن مطالب انتقادی دارم بگویم؛ خوشحالم از روزی که هویدا آغاز به فعالیت نموده تا اکنون مطالب و نوشته‌های منتشر شده در صفحات آن جالب توجه برای حاکمان و شهروندان کشورهای پارسی زبان و به‌ویژه شهروندان کشور خودما (افغانستان) گردیده است.
بازتاب: اکثراً گفته می‌شود که رسانه‌ها در افغانستان از کشورها و منابعی داخلی و خارجی حمایت نقدی می‌شود؛ با پاسخ سوال قبلی شما اجازه ندادید که بپرسم؛ شما از کی و کجا حمایت می‌شوید و یا شاید هم پاسخ خود را دریافت نموده‌ایم؟
وفایی: کاملاً دقیق!
بازتاب: فعالیت‌ها و نشرات هویدا تا هنوز برای تان چه چالش‌ها و مشکلاتی را بار آورده است و در زمینه‌ی نشر مطالب انتقادی با چه واکنش‌ها از سوی کی‌ها برخورده‌اید؟
وفایی: ماهمه‌گی شاهد یک بحران عمیق در کشور هستیم و کسانی که امروز در کشور حاکمیت را در دست دارند آغشته به فساد و چپاول‌گری‌های زیادی هستند. که افشا و بلند نمودن صدا در این موارد حتماً واکنش‌های ناسالم آنان را بر می‌انگیزاند؛ هویدا تا حال چندین مورد افشاگری‌ علیه بعضی از غارت‌گران و حاکمان فسادپیشه داشته که منجر به بارها تهدید گردیده است.
بازتاب: جدا از فعایت‌های رسمی که در هویدا و مکان کاری تان دارید؛ در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و تویتر چه فعالیت‌های دارید؟
وفایی: فیس‌بوک و تویتر دو نام تازه آشنا در میان شهروندان کشور ما است و در بیش‌ترین موارد دیده‌ام که شهروندان کشور ما با حضور در این شبکه‌ها بدون هیچ هدفی آنان را وسیله‌ی اذیت و آزار دیگران می‌دانند که این باعث از دست‌دادن انگیره برای کاربرانی که می‌خواهند در این شبکه‌ها هدف‌مند فعالیت داشته باشند؛ می‌شوند.
این شبکه‌ها در این روزها کاربرانی زیادی دارند و کسانی که بخواهند هدف‌مند و مطالب پرمحتوا بنویسند با استقبال گرم کاربران این شبکه‌ها روبه‌رو خواهند شد و من در این شبکه‌ها به اساس اهدافی که در راستای اطلاع‌رسانی و نوشتن مطالب انتقادی دارم حضور یافته‌ام و تا هنوز دست‌آوردهای خوبی از آن داشته‌ام و در کنار آن گسترش روابط و یافتن دوستان هم‌سو و هم‌سلیقه‌ام از دیگر دست‌آوردهای مهم من در این شبکه‌ها است.
بازتاب: شما گفتید که در شبکه‌های اجتماعی دوستان هم‌سو و هم‌سلیقه‌ی تان را دریافته‌اید؛ درین باره و در بازه‌ی زنده‌گی شخصی تان کمی بگویید؟
وفایی: من هیچ تلاشی و یا جستجوی برای یافتن دوستان هم‌سو و هم‌سلیقه‌ام نداشته‌ام؛ به آنان به طور ناخودآگاه برخورده‌ام و هم‌دیگر را پذیرفته‌ایم؛ که بیش‌تر آنان خبرنگاران، شاعران و نویسنده‌گان داخلی و خارجی می‌باشند.
و دربارۀ زنده‌گی خودم همین‌قدر بدانید، تنها و بدون هیچ درد سری شب‌ها و روزهایم می‌گذرانم کافی‌ست!
بازتاب: یعنی می‌پذیرید که همسر داشتن به معنی درد سر داشتن است؟
از دوستی شنیده بودم که "زن" هجای اول "زندان" است؛ اما این را همه‌ی ما می‌دانیم که این زندان میله‌های اصلی یک زنده‌گی واقعی را تشکیل می‌دهد.
بازتاب: بسیار خوب اما من پاسخ دقیق‌تر می‌خواهم دریافت بکنیم؛ و بدانم که شما در کدام مرحله‌ی این زندان یا همان زنده‌گی واقعی قرار دارید؟
وفایی: با این کنجکاوی تان می‌خواهم کمی صادقانه‌تر جواب بدهم:
حس می‌کنم در این دنیا کسی هست که هم‌دیگر را عاشقانه دوست داریم و برای هم‌آغوشی فردای مان زنده مانده‌ایم و این‌که امروز در حضور تان هستم؛ این حضور و بودن در کنارهم مدیون عاشقانه‌های وی می باشد.
می‌خواهم بگویم:
این روزها هوای عجیبی‌ست در سرم
من تکیه‌گاه یک دل بی‌بال و بی‌پرم
بازتاب: سپاس از تکه‌ی غزل عاشقانه‌ی تان و سپاس از کسی که باعث حضور و بودن تان با ما شده است!
وفایی: سپاس از بازتاب و چشم به راه تابیدن‌های چشم‌گیر تان هستم.

عثمان نعمتی - خبرگزاری بازتاب - بلخ

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید