محمد عبده: غیرحاضری وکلا، مجلس نمایندگان را زمین‌گیر کرده است

گفت و گو از مختار وفایی

غیر حاضری اعضای مجلس نمایندگان، یکی از چالش‌های فرا راه تصویب شدن قوانین در جلسات این شورا طی این دو دوره می‌باشد. به گفته‌ی کارشناسان مسایل سیاسی، تعدادی از اعضای این مجلس هیچ گونه پایبندی به وعده‌های خود به مردم و اصول وظایف‌شان ندارند و مصروف کارهای تجاری و سفرهای خارجی می‌باشند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از صدتن از اعضای مجلس نمایندگان هم اکنون در مکه به سر می‌برند و طی این مدت هیچ قانونی به نسبت ناقص بودن نصاب مجلس از جلسات پاس نشده و جلسات این مدت شورای ملی بی نتیجه پایان یافته است.
محمد عبده عضو پارلمان است و به شدت از سایر اعضای این نهاد قانون‌گذار، به دلیل غیرحاضری‌های دوامدار انتقاد می‌کند.
س: آقای عبده! با مطالعه‌ی که از حضورتان در دومین دور پارلمان به نمایندگی از مردم بلخ دارید، غیرحاضری اعضای پارلمان یکی از مشکلات عمده‌ی این مجلس طی این دو دوره خوانده می‌شود، ارزیابی شما از غیرحاضری‌ها در دور قبلی و دور کنونی پارلمان چیست؟

محمد عبده: پارلمان منحیث خانه ملت که در قانون اساسی به عنوان مظهری اراده قاطبه ملت نامیده شده است سه وظیفه مهم دارد.

الف) قانون گذاری به شمول تصویب سالانه بودجه ملی افغانستان؛

ب) نظارت از اعمال حکومت و قوه قضائیه و در مجموع ادارات دولتی

ج) نماینده‌گی از مردم؛

با توجه به سه وظیفه مهم نمایندگان که در بالا تذکر رفت ایجاب می‌کند که نمایندگان در طی یک سال به مدت نه ماه به صورت دوام دار در جلسات کمیسیون‌های شورا و جلسات عمومی شورا حضور داشته باشند که حضور نمایندگان و توجه به انجام وظایف قانونی‌شان در روند دولت سازی و پیشرفت افغانستان و ارایه دولت رفاه به مردم مستحق افغانستان تاثیرات مثبت را به دنبال دارد.

س:رییس و هیئت اداری مجلس نمایندگان تاهنوز برای جلو گیری از غیرحاضری اعضای مجلس چه اقداماتی روی دست گرفته، آیا اگر رییس و هیئت اداری مجلس تصمیمی در مورد غیرحاضری اعضای مجلس بگیرد، عملی خواهد شد؟

محمد عبده: هیئت اداری شورا که در راس آن رئیس شورا قرار دارد مکلف است تا به خاطر تاکید بر نظم و مدیریت از اداره بهتر شورا اصول وظایف داخلی که منحیث تنظیم کننده امورات داخلی شوراست را تطبیق نمایند که مشکلات بی‌توجهی نمایندگان به وظایف‌شان با تطبیق تدابیر انظباطی که در اصول وظایف داخلی پیش‌بینی شده کم خواهد شد اما متاسفانه که رئیس و هئیت اداری شورا در این راستا تاکنون کوتاهی نموده به انتظارات مردم و تطبیق قانون با بی‌توجهی کامل برخورد نموده که این حرکت هئیت اداری شورا به اعتبار شورا لطمه زده و به عدم حضور نمایندگان در شورا که غیرحاضری سالانه جمعی از اعضایی پارلمان را به دنبال داشته منجر گردیده است.

س:بیشترین افرادی که در جلسات حاضر نیستند، به نظر شما کدام طیف افراد هستند و بیشتر چه باعث غیرحاضری‌شان می‌شود؟ گرفتاری‌های مردمی، کارهای شخصی و سفرهای خارجی؟

محمد عبده: آنهای هستند که مردم در جریان انتخابات به حقوق‌شان کمتر توجه نموده به آنها به خاطر بعضی از مسایل مادی و.....رای دادند که امروز اعضای غیرحاضر با داشتن پاسپورت سیاسی و مصونیت سیاسی و داشتن افراد مسلح و گرفتن معاش و......به حقوق و جایگاه بلند مردم ایمان نداشته و ندارند.

س: غیرحاضری اعضای مجلس تاهنوز چه تاثیری در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های این شورا داشته است؟

محمد عبده: غیرحاضری اعضا، ولسی جرگه را زمین‌گیر ساخته و شورا درانجام وظایف‌شان توفیقات لازم را نداشته که امید است مردم بعد از جهاد و مقاومت شان ارزش دستاورد سی سال مبارزات خستگی‌ناپذیر شان را ارج گذاشته و به حق رای خود کم توجهی نکنند. دیروز از اسلام، وطن و ناموس شان با سلاح دفاع کردند و امروز در شرایط سیاسی سلاح شان، رای شان است. مردم کوشش نمایند رای شان را به کسی و یا کسانی بسپارند که هم خود و هم قانون و هم مردم و هم جایگاه شورا را درک نمایند و از منافع شخصی دست کشیده بیشتر به منافع مردم توجه کنند و عنصر زمان که حق مسلم مردم است را در جریان وکالت برای رفع محرومیت‌های مردم استفاده نمایند نه به زر اندوزی و قانون شکنی و .... مصروف گردند.

س: به نظرتان وقتی ملت "خانه ملت" را که یگانه امید آنان در موارد مختلف زندگی شان است،از طریق رسانه‌های تصویری "خالی" می‌بینند، چه حسی به آنان دست می‌دهد؟ و این غیرحاضری‌ها و بی‌مسوولیتی‌های تعدادی از اعضای مجلس چه تاثیری بر روان مردم خواهد گذاشت؟

محمد عبده: سوال متذکره متوجه مردم است. امید است که به این پرسش شما مردم رای دهنده پاسخ بدهند که آیا مردم برای خود وکیل قانون‌گذار و نظارت کننده و نماینده‌ی متعهد و مسولیت‌پذیر انتخاب کنند و یا افرادی واجب الاحترام غیرمسول که یک ذره هم به فکر زدودن مظاهر بی‌عدالتی در حوزه انتخابی شان نباشند.

س: طرح و راهکارهای جلوگیری از غیرحاضری اعضای مجلس که تاهنوز از سوی هیئت اداری روی دست گرفته شده و همچنان راهکار و طرح شما در این مورد چه است، تا از غیرحاضری اعضای مجلس جلوگیری صورت گیرد؟

محمد عبده: تطبیق بی‌قید و شرط قانون و اصول وظایف داخلی شورا و تصویب شرایط جدی و سخت‌گیرانه بیشتر برای حاضرشدن اعضای غیرحاضر شورا و همچنان احساس مسولیت ایمانی و وجدانی اعضای غیرحاضر شورا جهت حضورشان به جلسات شورا و احترام گذاشتن به رای مردم و نشر و پخش اسامی افراد غیرحاضر از طریق رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری ملی و محلی و همچنان ارسال مکتوب از ادرس شورا به شوراهای ولایتی هر ولایت.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید