گسترش نا امنی و حضور گسترده‌ی زنان در اخذ کارت رای دهی

مختار وفایی
ولایت شمالی سرپل، از ولایات کوهستانی و نا امن شمال محسوب می شود، این ولایت، سال های زیادی است که دستخوش نا امنی های دوامدار گردیده و هم اکنون راه های مواصلاتی آن به ولایت بلخ، از طرف شب نا امن  و در اکثر اوقات بروی ترافیک بسته است.
در حالی که از افزایش نا امنی و تقویت گروه طالبان در این ولایت سخن زده می شود، مسوولان محلی کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت، از حضور گسترده ی مردم و بخصوص زنان در اخذ کارت های رای دهی خبر می دهند.
به اساس گفته های مسوول کمسیون مستقل انتخابات در سرپل، روند ثبت نام رای دهنده گان در ولایت سرپل به خوبی پیش می رود. این مسووولان از حضور پر رنگ زنان در پروسه ثبت نام رای دهنده گان اظهار خرسندی می کنند.
عبدالرحمان فرید رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت سرپل می گوید: 45 درصد شرکت کنندگان انتخابات در ولایت سرپل زنان هستند که کارت های رای دهی اخذ کرده و آماده اشتراک در انتخابات می باشند.
نگرانی از حضور کمرنگ زنان در انتخابات، از یگانه چالش های احتمالی است که در اکثریت محافل سیاسی مورد بحث قرار می گیرد، در همین حال، چالش های امنیتی در برخی از ولایات و لسوالی های ولایات شمال مانع اصلی فرا راه توزیع کارت های رای دانسته می شود. طوری که در ولایات فاریاب، بغلان، بلخ، جوزجان و کندز، هرازگاهی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات تهدید گردیده و دهشت افگنان مانع ادامه ی روند توزیع کارت رای ده شده اند.
اما، سرپل ، یگانه ولایت شمالی کشور است که، با وجود شکایات باشندگان آن از افزایش نا امنی، مسوولان آن می گویند، در تمامی مناطق این ولایت، کارت های رای دهی توزیع گردیده و هیچ مشکلی این روند را تهدید نکرده است.
آقای فرید مسوول کمیسیون مستقل انتخابات در سرپل با بیان اینکه اکنون توزیع کارت های رأی دهی در ولسوالی های ولایت سرپل تکمیل شده است، افزود: «تنها یک مرکز توزیع کارت در مرکز ولایت سرپل فعال می باشد و کارت رای دهی توزیع می کند.»
آنچه ولایت سرپل را با سایر ولایات کشور، متمایز می سازد این است که سطح بالای علاقه مندی زنان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی درین ولایت دیده می شود.
ولایت سرپل یکی از ولایت های درجه سوم و دور دست کشور می باشد که 90 فیصد باشندگان این ولایت کشاورز و مالدار هستند اما به گفته ی مسئولان کمیسیون انتخابات، آنان علاقه مندی زیادی به شرکت در انتخابات آینده را دارند.
به گفته رییس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت سرپل در هنگام برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، در این ولایت 136 مرکز رای دهی در مرکز و ولسوالی هایش ایجاد خواهد شد.
آقای فرید همچنان، می گوید که هیچ نگرانی از بابت امنیت در این ولایت وجود ندارد.
به گفته ی وی: هم اکنون نگرانی از نبود امنیت در آستانه انتخابات در ولایت سرپل وجود ندارد و نیروهای امنیتی در این ولایت آماده ی تامین امنیت انتخابات هستند.
دهند.
در همین حال عبدالرووف تاج فرمانده پولیس ولایت سرپل نیز از تامین امنیت در سرتاسر ولایت سرپل اطمینان داده می گوید: براساس برنامه ریزی های که از سوی مسوولان امنیتی این ولایت انجام یافته است، تمامی مرکز رای در این ولایت تحت کنترل نیروهای امنیتی می باشد.
وی با بیان اینکه نیروهای امنیتی (پلیس ملی، ارتش ملی و امنیت ملی) آمادگی کامل را برای تامین امنیت انتخابات روی دست گرفته اند، افزود: اکنون نگرانی جدی امنیتی وجود ندارد.
اما در این میان، سیدعلی علوی،  جوان 21 ساله و باشنده ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، از نا امنی در این ولایت شکایت نموده و می گوید که به گفته های مسوولان دولتی باورمند نیست.
آقای علوی باابراز نگرانی و با اشاره به حمله ی سه هفته قبل طالبان بر کاروان نیروهای امنیتی که حاملِ سایت های سیار توزیع کارت های رای دهی در این ولایت بود، می‌گوید: « مسوولان امنیتی و کمیسیون انتخابات، یا بی خبر از اوضاع اند و یا خودشان را به بی خبری می زنند، شورشیان و دهشت افگنان در ولسوالی های کوهستانات و صیاد این ولایت حاکمیت دارند و همچنان در اکثر قریه های کوهستانی به مردم هشدار داده اند که در انتخابات شرکت نکنند».
آقای تاج، فرمانده امنیه سرپل، ضمن رد این ادعا می گوید که در گذشته مشکلاتِ امنیتی وجود داشت، اما در روزهای اخیر این چالش ها برطرف گردیده است.
این در حالی است که در انتخابات شورای ولایتی سرپل که کمتر از یک میلیون نفوس دارد، 43 تن خود را نامزد کرده است که 6 تن آنان را خانم ها تشکل می دهد. بر اساس ماده سی ام قانون انتخابات، شورای ولایتی سرپل15 کرسی دارد که دو کرسی آن به خانم اختصاص داده شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید