تنورِ گرم نا امنی و آغاز پیکارهای انتخاباتی



 مختار وفایی
بر اساس تقسیم اوقاتِ کمیسیون مستقل انتخابات، روز یک‌شنبه پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، بطور رسمی آغاز گردید و قرار است یازده نامزد انتخابات ریاست جمهوری، برای رسیدن به قدرت سیاسی کشور، برنامه‌های شان را طی دو ماه آینده، به مردم کشور بازگو  نمایند.
هرچند وزارت داخله، بارها از تلاش‌های نیروهای امنیتی برای تامین امنیت انتخابات سخن زده و اعلام کرده است که برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، 15 محافظ امنیتی، یک موتر ضد گلوله و یک موتر تعقیبی بشمولِ ده محافظ، برای هر معاون آنان از سوی وزارت داخله در نظر گرفته شده  و آمادگی کامل برای تامین امنیت پیکارهای انتخاباتی آنان روی دست گرفته شده است.
با وجود تمام آمادگی‌ها و ادعاهای وزارت داخله و نهادهای امنیتی کشور، طی روزهای اخیر، نگرانی‌های مبنی بر گسترش برنامه‌ها و عملیات‌های نیروهای دهشت افگنی در شماری از مناطق کشور ابراز شده است که افزایش این نا امنی‌ها می‌تواند، چالش بزرگی در راه انتخابات آینده بشمار آمده و در کم‌رنگ ساختن حضور مردم در پای صندوق‌های رای‌دهی تاثیر منفی بگذارد.
آزادی زندانیان بگرام بدستور رییس جمهورر کرزی، که اکثر آنان از فرماندهان ارشد و تاثیرگذار طالبان است، تاثیر مستقیم روی گسترش نا امنی در بخش‌های مهم و کلیدی کشور داشته و به باور اغلب، این زندانیان به هیچ‌وجه بدونِ هدف و از قبل برنامه‌ریزی شده از زندان آزاد نگردیده است.
برگزار نشدنِ انتخابات، ایجاد زمینه‌های تقلبات گسترده، ترور شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار در روند انتخابات بخصوص نامزدان ریاست جمهوری و معاونان آنان، از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌های دهشت افگنان وطالبان در انتخابات است که بدون شک، به شدت از آن‌سوی مرزها، به آنان دیکته می‌گردد.
نکته‌های مهمی که باید از سوی نهادهای امنیتی و بخصوص دست‌گاه استخبارات و امنیت ملی به شدت مورد توجه قرار گیرد، این است که پناه‌گاه‌ها، مسیرها و منابع تدارکاتی نیروهای دهشت افگنی باید خنثا گردیده و مناطق احتمالی تحت نفوذ آنان در قریه‌جات و ولسوالی‌های نا امن به شدت تحت نظارت قرار گیرد.
آنچه تا حال جای تاسف و نگرانی بوده است، این است که یگانه قربانی حمله‌های تروریستی دهشت افگنان باشندگان کشور بوده و در جریان برنامه‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، به دلیل تجمعات مردمی، امکان تلاشِ بیشترِ دهشت افگنان برای وارد کردن تلفات به باشندگان کشور برای تضعیف روحیه‌ی آنان در حضور به پای صندوق‌های رای، زیاد می‌باشد.
حضور مردم در انتخابات، وابستگی مستقیم به وضعیت امنیتی دارد. در صورتی که برنامه‌های دهشت افگنی توسط نیروهای امنیتی خنثا گردیده و مردم بدونِ هیچ تهدیدی بپای صندوق‌های رای حضور یابند، به همان اندازه این حضور وسیع و گسترده خواهد بود؛ اما اگر جرقه‌های نا امنی و ترس در میان مردم رخنه کرد، به همان اندازه حضورِ مردم در پای صندوق‌های رای‌دهی سرد و کم‌رنگ خواهد بود.
آنچه تا امروز مشاهده می‌گردد، علاقه‌ی روز افزون مردم به انتخابات و رای‌دهی به فرد مورد نظرشان است، اما نگرانی‌ها نیز عمدتاً از ناحیه‌ی نا امنی و هراس از سایه افگندن طالبان بر این روند است.
نیروهای امنیتی افغان، نیروهای همکار بین‌المللی و نیز خود باشندگان کشور، باید به شدت و صادقانه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه دست همکاری به هم‌دیگر داده و آینده‌ی امیدبخش و مطمین را برای مردم این کشور رقم بزند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید