کرزی دیگر، نماینده‌ی ملتِ افغانستان نیست

در ادامه‌ی تنشها میان کابل و واشنگتن و ادامه‌ی تک‌تازی‌های رییس جمهورکرزی، بتازگی رسانه‌های غربی به نقل از مقامات امریکایی نوشته است که کاخ سفید می‌گوید، رییس جمهور کرزی دیگر از خواست های مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی‌تواند و واشنگتن خواهان امضای موافقتنامه امنیتی کابل و واشنگتن بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام های امریکایی نگاشته است که بارک اوباما رییس جمهور امریکا در نظر دارد که موافقت‌نامه امنیتی کابل _ واشنگتن را با رییس جمهور آینده افغانستان به امضا برساند. این روزنامه می‌نگارد که این طرح در نشست اعضای مقامات بلند پایه پنتاگون با رییس جمهور اوباما در ماه جنوری سال جاری مطرح شده است. چیزی‌که چندی قبلاً اندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو نیز اعلام کرده بود.
این روزنامه می‌نگارد که ایالات متحده امریکا میزان حضور نیروهایش را که قرار است پس از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بماند، به بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موکول کرده است:
این یک چیزی واضح است که رییس جمهور کرزی نمی‌خواهد موافقت‌نامه امنیتی کابل_واشنگتن را امضا نماید. اگر آقای کرزی نمی‌خواهد که حل کننده این مشکل باشد و این سند امنیتی را امضا کند، ما باید منتظر بمانیم تا دوره کاری اقای کرزی به پایان برسد، چون وی دیگر از خواست مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند.”
وال ستریت ژورنال می‌نگارد که براساس برنامه جدید به اردوی امریکا صلاحیت داده شده یا زمینه باقی ماندن ده هزار سرباز امریکایی را در افغانستان پس از 2014 میلادی مساعد سازد یا همه این نیروهای را تا پایان سال جاری میلادی از این کشور بیرون کند:
مقام‌های بلند پایه نظامی پنتاگون در ماه جنوری سال جاری میلادی در نشست با رییس جمهور اوباما در کاخ پیشنهاد کردند که باید شماری سربازان امریکایی مستقر در افغانستان کاهش داده شود و پس از سال 2014 میلادی حدود ده هزار سرباز امریکایی همراه با تعدادی از کارمندان بخش نظامی سفارت امریکا در کابل باقی بماند و یاهم باید زمینه خروج همه این نیروها فراهم گردد .”
این در حالی‌ست که دو روز قبل والتر اشتاین مایر وزیر خارجه المان در سفری به کابل اعلام کرده بود که حضور نیروهای ناتو وکمک به نیروهای امنیتی افغانستان پس ازسال 2014 میلادی وابسته به امضای موافقت‌نامه امینتی کابل وواشنگتن می‌باشد. اما وزیر امور خارجه اعلام کرد که رییس جمهور کرزی علاقمند است که موافقت‌نامه امینی کابل و واشنگتن پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به امضا برسد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید