مشارکت سیاسی، جوانان و مسن‌سالاری

مشارکت سیاسی از مولفه‌های مهمی است که دمُکراسی با آن معنی پیدا می‌کند.از پیش‌شرط‌های یک نظام مردم‌سالار این است که شهروندان آن با درک و پذیرش فضیلت و مسوولیت شهروندی، در پروسه‌های ملی و سیاسی کشورشان سهم فعالانه داشته و با مشارکت در نظام سیاسی کشور، سنگ‌بناهای آن نظام را مستحکم‌تر سازند.
فقدان مشارکت در نظام سیاسی کشور، مرگ دمُکراسی و مردم‌سالاری است. در افغانستان که جامعه‌ی مدنی هنوز شکل نگرفته و جامعه‌ی توده‌یی نقش تعیین کننده در سرنوشت ما دارد، مشارکت سیاسی از کاستی‌های زیادی در نظام نوپای حاکم که ادعای تمثیل دمُکراسی را دارد رنج می‌برد.
در گفتمانی که دیروز با حضور نخبگان بلخ برگزار کردیم، در مورد اهمیت مشارکت سیاسی در یک نظام مردم‌سالار و چالش‌ها و سدهایی که مانع حضور گسترده‌ی جوانان در سطوح مدیریتی و ساختارهای سیاسی کشور می‌شود صحبت کردیم.
در این گفتمان بیست تن از نخبگانِ دانش و خرد، از مراجع علمی و دانشگاهی بلخ، گزینش و دعوت شده بودند که با شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها، راه‌کاری را طرح کردیم که جهتِ گسترش حضور جوانان در ساختارها و پروسه‌های سیاسی کشور، آن‌را با نهادهای ملی و بین‌المللی شریک ساخته و با بدست آوردن حمایت آنان، این روند را تا مرگ مسن‌سالاری در نظام کشور ادامه خواهیم داد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید