طالبان در یک‌قدمی مهمان‌خانه‌ی جنرال دوستم!



زمانی شمال قلمرو، جوزجان مهمان‌خانه و شبرغان حیثیتِ سفره‌ و بارگاه جنرال دوستم را داشت/ دارد.
جنرال دوستم که به بی‌رحمی در مقابل طالبان شهرت دارد و زمانی فرمانده طالب‌کُش‌ترین لشکر جنگجویان ازبیک در شمال افغانستان بود، اکنون اما در مقابل طالبان اجازه‌ی هیچ حرکتی را ندارد و در کنار سایر شهروندان جوزجان، به شلیک‌های جنگجویان طالب در چندصد متری شهر شبرغان عاجزانه گوش داده و زیر لب به طالبان نفرین می‌فرستد.
بتازگی صدهاتن از جنگجویان طالب که در قیصار، فیض‌آباد، المار و سایر مناطق شمال در برابر نیروهای امنیتی شکست خورده اند، در ولسوالی‌های درزآب و قوش‌تپه ولایت جوزجان تجمع نموده و حملات هدفمندی را در حومه‌های شهر شبرغان راه می‌اندازند.
منابع موثق در جوزجان می‌گویند که بتازگی در منطقه‌ی شور دریای ولسوالی قوش‌تپه، طالبان پاکستانی یک مرکز تربیوی نظامی که در آن جوانان تازه پیوسته به گروه طالبان آموزش‌های رزمی از جمله انتحار فرا می‌گیرند را ایجاد نموده و در صدد راه اندازی عملیات‌های بزرگ تصفیوی در مقابل نیروهای امنیتی و مردم هستند.
این منابع هم‌چنان تایید می‌کنند که ده‌ها عضو گروه القاعده و نزدیک به صد تن از جنگجویان تحریک اسلامی ازبیکستان نیز همراه با طالبان در ولسوالی‌های قوش تپه و درزآب جابجا شده و به شدت در تلاش نا امن‌سازی و تصرف مناطق بیشتر در جوزجان می‌باشند.
جنرال عبدالرشید دوستم، از رهبران قدرتمند سیاسی در شمال افغانستان
اکنون که دانسته شده، سیاستِ تغییر جغرافیای جنگ از جنوب به شمال و هدف قرار دادنِ مناطق ازبیک‌نشین با میله‌های تفنگ طالبان از سوی ارگ‌نشینان مدیریت می‌شود، انتظار می‌رود جنرال دوستم به عنوان رهبر قدرتمند مردمی در شمال،که توانسته است «صداقت» و «سیاست» را باهم آشتی داده و در جایگاه «پدر معنوی» ترکتباران افغانستان ظهور کند، یک‌بار دیگر با استفاده از مشروعیت مردمی و سیاسی که دارد، خشم ضد طالبانی‌اش را بیدار کرده و مردم‌اش را از افتیدن در چاله‌ی خون و ستم نجات دهد!
جوزجان از هدف‌های مهم و استراتیژیک طالبان شمرده می‌شود. جنرال دوستم اگر زودتر تصمیم نگیرد، در پیِ این سکوت‌اش در مقابل قدرتمندی و پیشروی‌های طالبان در جوزجان، هزینه‌های زیادی خواهد پرداخت.
مختار وفایی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید