بالگردهای ارتش، در خدمت دشمنان ارتش

مختار‌وفایی
«حوالی ساعت یک و نیم شب یک‌شنبه، چهار بالگرد مربوط ارتش افغانستان، در منطقه‌ی مرز میان ولسوالی دند غوری و دهنه غوری دیده شده و دو بالگرد در منطقه‌ی قاضی کشته که تحت حاکمیت طالبان است نشست نموده و مردم منطقه دیده است که به طالبان مهمات و تسلیحات زیادی پایین کرده اند.»
تصویر از آرشیف
این دقیقاً حرفی است که جمعه خان یکتن از شاهدان عینی  از منطقه‌ی قاضی کشته در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان، در مورد تسلیحات‌رسانی بالگردهای ارتش افغانستان به جبهات جنگ طالبان می‌گوید. او که خودش شاهد چرخیدن بالگردها در آسمان دندغوری بوده و نشست دو بالگرد نظامیان افغانستان را در منطقه‌ی طالب‌نشین شاهد بوده، می‌گوید که فردای همان شب، مردمان محل «قاضی کشته» و «قندهاری قشلاق» شاهد بودند که طالبان محموله‌های تسلیحات و مهمات نظامی را در قرارگاه شان جابجا می‌کردند. قاضی کشته نام کوهی است که طرف غرب شهر پلخمری و مربوط ولسوالی دهنه غوری می‌شود که در مرز میان ولسوالی‌های دهنه غوری و پلخمری موقعیت دارد. محلی که گفته  می‌شود بالگردهای ارتش به طالبان تسلیحات رسانیده اند نیز دقیقا در مرز میان ولسوالی دهنه غوری و دند غوری موقعیت دارد که مربوط قریه‌یی بنام «قندهاری قشلاق» می‌شود.
باشندگان محل از تجهیز شدنِ طالبان توسط بالگردهای ارتش و منابع حکومتی از کمبود تسلیحات و مواد خوراکه در قرارگاه‌های ارتش سخن زده و محاصره‌ی چندین روزه‌ی تپه‌ی نایب‌سالار واقع در دهنه غوری را توسط طالبان فاجعه‌یی در یک قدمی توصیف می‌کنند. در همین حال اسدالله شهباز یک عضو شورای ولایتی بغلان نیز تایید می‌کند که مردمان محل در قاضی کشته و قندهاری قشلاق ولسوالی دهنه شاهد بوده اند که بالگردهای ارتش به طالبان تسلیحات گسترده‌یی رسانیده و آنسوتر از محل «بیز زمری» که قرارگاه نیروهای پولیس محلی بوده است، از کمبود تجهیزات و اسلحه فرمانده شان کشته شده و منطقه به دست طالبان افتیده است. با افتیدن این قرارگاه پولیس محلی بدست طالبان، اکنون این گروه در مسیر پلخمری تا سرک ولسوالی دهنه غوری حاکمیت نموده و نفوذشان تا نزدیکی شهر نو بغلان نیز رسانیده است.
در همین حال برخی از منابع امنیتی در محل، از سقوط شهرنو بغلان بدست طالبان نیز سخن زده و می‌گویند که شام دیروز دوشنبه، طالبان با حمله‌ی تهاجمی به این شهر، آنرا تصرف کردند. اما منابع رسمی تاکنون سقوط این شهر را تایید نکرده اند. در حالی که اوضاع امنیتی در ولایت بغلان به شدت بسوی ناآرامی‌های بیشتر در حرکت است، تسلیحات رسانی بالگردهای ارتش به جبهات طالبان، می تواند فجایع خطرناک بعدی را برای این ولایت رقم بزند.
این خبر در حالی از سوی منابع محلی به رسانه‌ها مخابره شد که  حدود دوماه قبل نیز، منابع محلی در ولایت فاریاب، از تسلیحاتی رسانی بالگردهای ارتش به جبهات طالبان در ولسوالی‌های قیصار و المار سخن زده بودند

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید