تلاش برای تامین امنیت و بسیج مردم در حمایت از دولت



(نگاهی به کارنامه و برنامه‌های احمد فیصل بیگزاد، والی بدخشان)
 
یادداشت: «جایزه حکومت‌داری برتر» عنوان پروسه‌یی است که توسط شماری از نهادهای مدنی و رسانه‌یی در شمال افغانستان راه اندازی گردیده است. این پروسه میزان رضایت مردم از کارنامه‌ی والیان حکومت وحدت ملی در شمال و شمال‌شرق افغانستان را با راه اندازی رای‌گیری آنلاین سنجیده و الگوی حکومت‌داری برتر در این ولایات را معرفی می‌کند. به عنوان یکی از برگزار کنندگان این برنامه، سلسه گزارش‌هایی را که از کارنامه و برنامه‌های والیان شمال و شمال‌شرق تهیه گردیده جهت اطلاع‌رسانی بیشتر این جا نشر می کنم.


پاسوال احمد فیصل بیگزاد باشنده اصلی قریه ختایان از مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار است. وی قبل از این به صفت والی در ولایات فاریاب و تخار اجرای وظیفه کرده و پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در ماه عقرب سال روان  به حیث والی ولایت بدخشان برگزیده شد. آقای بیگزاد می‌گوید دارای تحصیلات عالی و تجارب کافی در حکومت‌داری می‌باشد.
احمدفیصل بیگزاد روز چهاردهم عقرب در مراسم معرفی‌اش به عنوان والی ولایت بدخشان، انکشاف در عرصه‌های معارف، زراعت ومالداری، تحصیلات عالی و مبارزه با گرسنگی را از نخستین برنامه‌های کاری‌اش خوانده و گفته بود که در راستای تأمین امنیت بدخشان از رهبران حکومت وحدت ملی تعهد گرفته است و اقدامات موثری را در این مورد انجام خواهد داد. آقای بیگزاد همچنان در روزی که به عنوان والی بدخشان آغاز به کار کرد، طی سخنرانی در حضور مردم، از جنگجویان خارجی و داخلی در بدخشان خواست تا این ولایت  را ترک کنند؛ در غیر آن برای بیرون راندن آن‌ها از بدخشان، اقداماتی را روی دست خواهد گرفت.
کارنامه ها و برنامه ها:
-       جلب همکاری‌های مردم
والی بدخشان تلاش در عرصه‌های انکشاف معارف، زراعت و مالداری، تحصیلات و مبارزه با گرسنگی یکی از نخستین برنامه‌هایش را ایجاد ارتباط با مردم می‌داند. وی می­گوید: «از مدتی که بحیث والی بدخشان کار را آغاز کرده‌ام تلاش دارم تا  با مردم دید و بازدید نموده و پیام دولت را برای شان برسانم. همچنان تلاش جدی دارم تا توجه مردم را به همکاری در بخش‌های مختلف با نهادهای دولتی جلب نمایم.»
آقای بیگزاد می‌گوید که در نخستین روزهای کاری­اش، برای جلب توجه مردم، نشست‌های با ولسوالان و مسوولین ولسوالی های بدخشان جهت آگاهی دهی در مورد نحوه­ی حکومتداری خوب و همبستگی جهت تامین امنیت در این ولایت، تدویر گردیده که نتایج خوبی در جلب همکاری‌های مردمی بدست آمده است. والی بدخشان، جلب توجه و همکاری‌های مردم را در بخش‌های تامین امنیت و برنامه‌های انکشافی، از مهم‌ترین اولویت‌هایی می‌داند که تاکنون روی آن کار می‌کند.
-       تامین امنیت
والی بدخشان همچنان که در روز نخست کاری اش به مردم در مورد تامین امنیت وعده سپرده و به تروریست‌های خارجی و داخلی در بدخشان هشدار داده بود، اکنون نیز تاکید دارد که پس از هماهنگ‌سازی و جلب همکاری‌های مردم، روی نابودی لانه‌های تروریست‌ها و سرکوب گروه‌های شورشگر تلاش می‌کند.
والی بدخشان می‌گوید که برای این کار، ضمن این که توجه و حمایت مردم را جلب کرده، هماهنگی لازم میان ادارات نیز بوجود آورده است. او می‌گوید « بدخشان در این اواخر تا حدی نا امن بوده است و برای رفع این چالش بزرگ، با نهادها و مسولان امنیتی در این ولایت صحبت‌های داشته‌ایم و برنامه هایی را جهت بهبود وضع امنیتی طرح‌ریزی کرده ایم که بزودی عملی خواهد شد.»
-       نهادینه سازی حکومت‌داری خوب
آقای احمد فیصل بیگزاد، والی بدخشان می گوید که برای حل چالش‌های حکومت‌داری در این ولایت، جلسانی را با حضور کارکنان و مسوولان اداره محلی تدویر کرده است که به آنان ویژگی‌ها و شیوه های حکومت‌داری خوب و ارایه‌ی خدمات بهتر را توضیح داده و به عملی ساختنِ کارشیوه‌های لازم در ادارات تاکید کرده است.
آقای بیگزاد می‌گوید که عدم ارایه‌ی خدمات قناعت بخش به مردم از سوی ادارات محلی، یکی از چالش‌هایی است که همواره باعث نارضایتی مردم شده و او تلاش می‌کند این چالش را از راه اداره محلی بدخشان بردارد.
-       پاسخ‌گویی ادارات به مردم
همچنان آقای بیگزاد، با تاکید بر پاسخگویی مسوولان به مردم، جلساتی را تدویر کرده است که در آن، هر یک از روسای ادارات دولتی گزارشی در مورد کارکرد اداره مربوطه شان ارایه کرده و پیشنهادات شان را به حکومت محلی ارجاع می دهند. والی بدخشان، پاسخگویی مسوولان اداره محلی را یک اصل حکومت‌داری خوب توصیف کرده و تاکید می‌کند که پاسخگویی به مردم، یکی از موثرترین راه‌های کاهش فساد اداری در ادارات می‌باشد که روی عملی شدنِ آن تلاش می‌کند.
برنامه‌های آینده:
با این حال والی بدخشان، ضمن قناعت‌بخش خواندن تلاش‌هایش در بخش‌های متذکره، برنامه‌های آینده‌اش را در چند بخش مشخص یادآوری شده و تاکید می‌کند که روی این موارد  بصورت درازمدت برنامه‌ریزی کرده است:
-       تامین امنیت
با در نظرداشت تهدیدات بلند امنیتی و موقعیت استراتژیک ولایت بدخشان، والی این ولایت می‌گوید که روی طرح مشترکی با ارگان‌های امنیتی کار می‌کند که بر اساس آن، گروه‌های تروریست در این ولایت سرکوب شده و امنیت در بدخشان تامین می‌گردد. آقای بیگزاد می‌گوید که جنبه عملی این طرح، بزودی به دستور اجرا قرار گرفته و تهدیدات امنیتی در این ولایت رفع خواهد شد.
-       حکومت‌داری خوب
 ایجاد روابط با مردم، ارایه‌ی خدمات بهتر دولتی و تاکید بر پاسخگویی مسوولان به مردم تا کنون  از تلاش‌های انجام شده در بخش حکومت‌داری خوب می‌باشد که والی بدخشان روی گسترش  و دوام این بخش نیز به عنوان یکی از برنامه‌های درازمدت خود تاکید می‌کند.
-       انکشاف و بازسازی
والی بدخشان همچنان تاکید می‌کند که بدخشان یکی از ولایاتی است که طی چهارده سال گذشته، توجه اندکی به بازسازی و انکشاف آن صورت گرفته است. آقای بیگزاد می‌گوید تلاش می‌کند تا با هماهنگی ارگان‌های دولتی و جلب توجه مرکز و نهادهای انکشافی، تحولی را در عرصه‌ی بازسازی و انکشاف نیز در این ولایت رقم بزند.
-       تعلیم و تحصیل
ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی و تلاش برای بهبود وضعیت معارف و تعلیم و تربیه در این ولایت یکی دیگر از برنامه‌های جدی این مقام حکومتی برای ولایت بدخشان می‌باشد. آقای بیگزاد می‌گوید که ضمن تلاش برای بهبود کیفیت معارف، تا احد امکان تلاش می‌کند هیچ کودکی در نقاط مختلف بدخشان از تعلیم محروم نماند.
-       ایجاد شغل و مبارزه با گرسنگی
والی ولایت بدخشان همچنان می‌گوید که با درک وضعیت ناهنجار اقتصادی مردم در این ولایت، تلاش دارد تا به کمک نهادهای مختلف در عرصه‌های بازسازی و اقتصاد، زمینه‌های شغل را در این ولایت فراهم کرده و با گرسنگی و بیکاری مبارزه کند. در همین حال آقای بیگزاد می‌گوید که توجه و حمایت مقامات مرکزی حکومت، نهادهای مدنی و فرهنگی و از همه مهم‌تر حمایت مردم بدخشان را باخود دارد و در تطبیق برنامه‌هایش برای ارایه‌ی خدمات بهتر در این ولایت موفق می‌گردد.
 نویسنده: نیلوفر لنگر

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید