جوزجان، شاهد تغییرات گسترده‌ در عرصۀ انکشاف و امنیت خواهد بود

 یادداشت: «جایزه حکومت‌داری برتر» عنوان پروسه‌‌ای است که توسط شماری از نهادهای مدنی و رسانه‌‌ای در شمال افغانستان راه‌اندازی شده است. این پروسه میزان رضایت مردم از کارنامۀ والیان حکومت وحدت ملی در شمال و شمال‌شرق افغانستان را با راه‌اندازی رأی‌گیری آنلاین سنجیده و الگوی حکومت‌داری برتر در این ولایت‌ها را معرفی می‌کند. به‌عنوان یکی از برگزارکنندگان این پروسه، سلسله گزارش‌هایی را که از کارنامه و برنامه‌های والیان شمال و شمال‌شرق تهیه گردیده، جهت اطلاع‌رسانی بیشتر در این صفحه نشر می کنم.
مولوی لطف‌الله عزیزی، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در شهر تالقان مرکز ولایت تخار متولد شد. او تحصیلات عالی‌اش را در رشته علوم اسلامی به سویه لیسانس به پایان رسانیده است. آقای عزیزی از اعضای برجسته حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان است و مدت زیادی را به‌عنوان رییس شورای ولایتی و عضو کمیته سیاسی این حزب در تخار فعالیت کرده است. وی پس از روی‌کار‌آمدن حکومت وحدت ملی، در ماه سرطان سال روان به صفت والی ولایت جوزجان برگزیده شد.
دستاوردها:
والی جوزجان در روزهای نا‌آرام شمال وارد این ولایت شد و نخستین تلاش‌هایش را در جهت تأمین امنیت این ولایت به کار بست. به گفتۀ آقای عزیزی، وی در نخستین روزهای تقررش تلاش کرد تا شوراهای مردمی را در نقاط دوردست این ولایت ایجاد کند تا زمینه ارتباط مردم با حکومت و نیروهای امنیتی تأمین شود. والی جوزجان نزدیکی و حمایت مردم از دولت را یگانه گزینۀ مهم برای تأمین امنیت و حفظ ثبات دانسته می‌گوید: «ما توانسته‌ایم به همکاری مردم و نیروهای امنیتی ولسوالی خمآب را دوباره به تصرف دولت درآوریم و سطح نا‌امنی‌ها در ولایت را تا حد زیادی کاهش دهیم. ما اکنون تهدید امنیتی به‌صورت جدی نداریم.»
والی جوزجان می‌گوید، با ایجاد شوراهای مردمی، جلب توجه و همکاری‌های مردم، ایجاد هماهنگی لازم میان ارگان‌های دولتی و مخصوصاً امنیتی، روحیه‌دادن به نیروهای امنیتی و به‌دست‌آوردن تعهد مقامات مرکزی حکومت در تلاش برای امنیت و ثبات در جوزجان، اکنون اوضاع امنیتی و اجتماعی در این ولایت به‌مراتب نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته است.
گزارش‌دهی مسئولان به مردم، یکی دیگر از عملکردهای این مقام حکومتی بوده که در جریان هر‌هفته دو الی سه تن از رییسان ادارات دولتی در حضور رسانه‌ها گزارش‌های کاری ادارۀ‌شان را ارائه می‌کنند. گفته می‌شود تا کنون ۱۷ تن از رییسان ادارات، این پروسه را از سر گذشتانده‌اند.
تطبیق پروژه‌های نیمه‌کاره از جمله پروژه ‌اسفالت ۵۰ کیلومتر سرک ‌شبرغان‌ـ‌قوش‌تپه که به نسبت کسر بودجه و تهدیدات امنیتی متوقف شده بود، یکی از دستاوردهای آقای عزیزی بوده است. به گفتۀ وی، منظوری پلان سرک حلقوی نیز از حکومت مرکزی گرفته شده است.
والی جوزجان به منظور بلند‌رفتن عایدات و ظرفیت شهرداری، طرح ایجاد دو مارکیت بزرگ را در این ولایت به اجرا گذاشته است، که با تکمیل کار این مارکیت‌ها حدود ۱۰۰۰ دکان به ملکیت شهرداری این ولایت افزوده خواهد شد. هم‌چنان پس از تقرر آقای عزیزی، به کمک بودجه مقام ولایت، کارگاه آموزشی شش‌ماهه جهت ارتقای ظرفیت کارمندان ادارات دولتی در این ولایت راه‌اندازی شده که حدود ۱۰۰ تن از کارمندان دولتی در بخش‌های زبان انگلیسی، مهارت‌های کمپیوتر و مدیریت آموزش دیده‌اند.
در همین حال تطبیق قوانین و پالیسی‌ها و تسریع پروسه پلان‌گذاری استراتژیک و انکشافی ولایتی، ایجاد سیستم سنجش اجراآت برای عرضه خدمات و سیستم نظارت و ارزیابی، فراهم‌آوری حمایت در قسمت تنظیم کمپین‌های استخدام جهت استخدام کارمندان اناث، تقویت نقش گروپ کاری ارتقای ظرفیت ولایت، ایجاد میکانیزم‌های تأمین روابط میان حکومت و مردم جهت بهبود دستیابی به معلومات ایجاد سیستم سمع شکایات عامه در سطح ولایت و ولسوالی‌ها، تقویت حسابدهی و شفافیت و مبارزه با فساد، تقویت پولیس محلی و خیزش‌های مردمی، تقویت زیربناها از طریق تطبیق پروژه‌های انکشافی جهت کاهش فقر و بیکاری، اشتغال‌زایی و تغییر مثبت در زندگی مردم و ایجاد هماهنگی لازم میان شهرداری و متشبثان خصوصی جهت مشارکت در امر بازسازی و انکشاف شهر شبرغان، از جمله برنامه‌هایی‌اند که مولوی لطف‌الله عزیزی از آانان به‌عنوان دستاوردهای مهمی که بخشی از آنان را انجام داده و بخشی دیگری آن‌ها در دستور اجرا قرار دارد، یادآور می‌شود.
اولویت‌ها و برنامه‌های درازمدت در جوزجان:
-        تلاش برای پاک‌سازی کامل ولسوالی‌ها و قریه‌های دوردست ولایت جوزجان از نفوذ و تحرکات تروریست‌ها و گروه‌های تبهکار، مبارزه با قانون‌شکنان و همکاری با گروه‌های مردمی که در امر حفظ امنیت و ثبات با دولت همکار‌ند، از جمله برنامه‌های مهمی‌اند که مولوی لطف‌الله عزیزی، از آن‌ها به‌عنوان اولویت کاری‌اش در دراز‌مدت نام می‌برد.
-        تأسیس نیروگاه برق ۵۰ میگاوات گازی، یکی از پلان‌های دیگر آقای عزیزی در دراز‌مدت برای ولایت جوزجان است. وی با ذکر اهمیت این پروژه برای مردم جوزجان می‌گوید: «این طرح از سوی رییس‌جمهور تأیید گردیده و با وزارت معادن و سکتورهای خصوصی صحبت شده تا به زودترین فرصت قرار‌داد این پروژه منعقد گردد.»
-        انتقال آب دریای آمو به پنج ولسوالی این ولایت، یکی دیگر از برنامه‌های بزرگ والی جوزجان است. با این طرح، آب آشامیدنی و زراعتی در ولسوالی‌های آقچه، خانقاه و چند ولسوالی دیگر تأمین خواهد شد.
-        تطبیق شبکه آب‌رسانی شهری برای تأمین آب آشامیدنی صحی در داخل شهر و ایجاد یک شفاخانه ۳۰۰ بستر معیاری، از پلان‌های والی جوزجان برای سال ۱۳۹۵ است.
-        ‌به گفتۀ والی جوزجان، تطبیق پروژۀ سرک حلقوی و اسفالت ۳۱ کیلومتر سرک در داخل شهر شبرغان، نیز ‌از تلاش‌های جدی او در این ولایت است که با تطبیق این طرح جلو مشکلات امنیتی تا حد زیادی گرفته شده و برای تأمین اقتصاد و رفاه عامه مؤثر خواهد بود.
والی ولایت جوزجان هم‌چنان روی حفظ و گسترش ارزش‌های دینی و فرهنگی در جوزجان تأکید کرده و وعده می‌دهد که جوزجان در دوران مأموریت او، شاهد تغییرات گسترده‌‌ای خواهد بود.
نویسنده: نیلوفر لنگر

نظرات

  1. از کار کرد های مقام رهبری ولایت جوزجان در وقت کم حمایت میکنیم

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید