سرپل را از افتادن در چالۀ سقوط نجات دادیم



(نگاهی به کارنامه و برنامه‌های محمدظاهر وحدت، والی سرپل) 
 
نویسنده: مختاروفایی
محمدظاهر وحدت، زادۀ سال ۱۳۴۸ در ولسوالی دره‌صوف ولایت سمنگان است. گذشتۀ فعالیت‌های سیاسی آقای وحدت بر‌می‌گردد‌ به دوران جهاد و مقاومت و هم‌چنان نبرد نیروهای جبهه مقاومت علیه طالبان در شمال افغانستان. آقای وحدت هم‌چنان بیشتر از شش سال به حیث معاون عطامحمد نور، والی ولایت بلخ، ایفای وظیفه کرده و در ۱۵ میزان سال جاری، به حیث والی ولایت سرپل مقرر گردید. آغاز‌به‌کار محمدظاهر وحدت به‌عنوان والی ولایت سرپل، هم‌زمان بود با کوبیده‌شدنِ دروازه‌های ورودی مرکز ولایت سرپل توسط گروه طالبان.
‌آقای وحدت گفت‌: «روزی که من در سرپل به کار آغاز کردم، حملات طالبان به دروازه‌های ورودی شهر رسیده و مردم امیدشان را از دست داده بودند.»
آقای وحدت هنگام ورود به شهر سرپل، در حالی که هیأتی از مقامات و مردم ایشان را همراهی می‌کردند، لباس نظامی به تن داشت. والی سرپل در این مورد می‌گوید: بنا بر ‌وخامت اوضاع امنیتی و ناامیدی مردم برای مهار وضعیت دشوار امنیتی، تصمیم گرفتم با لباس رزم وارد ولایت شوم تا به مردم بگویم که من برای دفاع از شما این‌جا آمده‌ام و هم‌چنان به طالبان این پیام را برسانم که من و مردم ‌علیه شما هم‌چنان ایستاده‌ایم و تا ریشه‌کن‌ساختن‌ ترور و وحشت مبارزه می‌کنیم.
محمد‌ظاهر وحدت، والی ولایت سرپل، با برشمردن‌ امنیت به‌عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت کاری و مأموریت‌اش در این ولایت، تأکید می‌کند که تلاش‌های او و ارگان‌های امنیتی در سرپل، این ولایت را از گرفتاری به سرنوشت کندز نجات داده و اکنون طالبان در بسیاری از نقاط سرپل شکست خورده‌اند.
دستاوردها و اولویت‌های کاری والی سرپل:
 -        تأمین امنیت:
والی ولایت سرپل، ضمن این‌که در روز نخست ورد به سرپل، لباس نظامی پوشیده و به مردم وعده سپرد که در کنار سربازان‌شان در خط نخست جبهه طالبان را سرکوب می‌کند، با آغاز تحرکات طالبان، عملیات‌های نظامی را در ولسوالی سانچارک و حومه‌های شهر سرپل برای سرکوب تروریست‌ها راه‌اندازی کرده و جنگ علیه طالبان را رهبری کرد. آقای وحدت در مورد نتایج عملیات‌های نظامی که خودش‌ در آن حضور داشته می‌گوید: اکنون صدای فیر و باروت در داخل و حومه‌های شهر سرپل خاموش شده و گروه‌های تبه‌کار و تروریست شکست خورده‌اند. عملیات‌های نظامی که راه‌اندازی کردیم، مناطق زیادی را در سانچارک از دست طالبان آزاد کرده و به تصرف نیروهای دولتی درآوردیم.
به باور والی سرپل، در جریان این عملیات‌های نظامی، ضمن این‌که طالبان تلفات سنگینی متحمل شدند، از لحاظ روحی نیز شکست خوردند. در همین حال آقای وحدت می‌گوید که عملیات‌ها و دستاوردهای اخیر در سرپل، باعث زنده‌شدن امید در میان مردم شده و خانواده‌هایی که از هراس سقوط این ولایت به دست طالبان به بلخ و جوزجان فرار کرده بودند، دوباره به خانه‌های‌شان برگشته و روند عادی کار و زندگی مردم و فعالیت ادارات دولتی رونق پیدا کرده است.
-        حکومت‌داری خوب و مبارزه با فساد اداری
والی ‌سرپل در همین حال مبارزه علیه فساد اداری و تلاش برای حکومت‌داری خوب را یکی دیگر از اولویت‌های کاری‌اش دانسته و تأکید می‌کند که فساد وسیع در ادارات و کارشکنی برخی از اشخاص، بی‌اعتمادی میان و حکومت را گسترش داده بود. آقای وحدت می‌گوید که نخستین اقدامش را در این مورد از استخدام معلمان آغاز کرد. آقای وحدت از ۱۳۰۰ بست معلمی در این ولایت می‌گوید که از چندین سال بدین‌سو متوقف شده بود، اما چندی قبل با تلاش‌هایش توانست امتحان جذب معلمان را برگزار کرده و در یک پروسه شفاف از میان ۱۴۰۰ اشتراک‌کننده، ۳۴۶ تن را به حیث معلم‌ در مکاتب سرپل استخدام کند. والی سرپل هم‌چنان می‌گوید که تلاش دارد زمینۀ کار برای بانوان تحصیل‌کرده را نیز در ادارات این ولایت مهیا کرده و از تحصیل‌کرده‌ها و ظرفیت‌های جوان در پیشبرد امور کاری استفاده کند. آقای وحدت طی مدت کاری‌اش، از گماشته‌شدن‌ ۴۰ تن‌ دیگر براساس رقابت ‌آزاد، در بست‌های جداگانه در ادارات این ولایت خبر داده و نسبت به بهبود اوضاع در این ولایت خوش‌بین است. آقای وحدت می‌گوید که برای جلوگیری از فساد در پروسۀ استخدام، این روند را شخصاً نظارت کرده و جریان‌ کار کمیتۀ استخدام‌ این ولایت را از نزدیک بررسی می‌کند.
-        انکشاف و بازسازی
محمدظاهر وحدت، والی سرپل، وخامت اوضاع امنیتی را باعث برچیده‌شدن‌ دفاتر مؤسسات کمک‌کننده در این ولایت دانسته و می‌گوید که تا روز ورود او در این ولایت، تمامی پروژه‌های انکشافی در این ولایت متوقف شده بودند. آقای وحدت می‌گوید که کار بازسازی ساختمان مقام ولایت، ساختمان ولسوالی‌های صیاد و گوسفندی، ساختمان‌های ‌چندین مکتب، یک پارک تفریحی و یک استدیوم ورزشی از جمله پروژه‌هایی بودند که کارشان متوقف شده بود و اکنون دوباره آغاز گردیده‌ و جریان دار‌د. والی سرپل هم‌چنان می‌افزاید که‌ او پس از ورود ‌به سرپل و ایجاد امیدواری در میان مردم، از تمامی نهادهای ملی و بین‌المللی دعوت کرده تا در امر بازسازی و انکشاف سرپل سهم بگیرند.
-       مسایل اجتماعی
والی سرپل می‌گوید، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش، دیدار و ملاقات‌های پی‌هم با علما، متنفذان و باشندگان ولایت سرپل از مناطق مختلف است که نظریات و دیدگاه‌های آنان را در امور روزمره استفاده می‌کند. از جمله آقای وحدت می‌گوید که در نشست‌های جداگانه‌ با علما و متنفذان، همکاری و کمک آنان را در مورد تغییر چهرۀ شهر سرپل که به یک قریه می‌ماند، خواستار شده و آنان ضمن اعلام حمایت، آمادگی نشان داده‌اند که سیمای شهر سرپل را تغییر داده و در امر نظافت و پاک‌کاری شهر سهیم شوند.
با این حال والی سرپل ضمن این‌که تلاش‌های چندماهه‌اش را برای تطبیق برنامه‌های متذکره ‌امیدوارکننده ارزیابی کرده و تلاش برای گسترش خدمات و مخصوصاً تأمین امنیت را هم‌چنان در اولیت کاری‌اش می‌داند، می‌گوید که کارکردن در ولایت سرپل که هم‌زمان از چالش‌های امنیتی، اجتماعی، رفاهی، اقتصادی و انکشافی رنج می‌برد دشوار است، اما او با داشتن‌ حمایت قوی مردمی و پشتیانی حکومت مرکزی می‌تواند تمامی چالش‌ها را برچیده و تغییرات وسیعی را در زمان مأموریت‌اش در این ولایت به ارمغان بیاورد. 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید