مقام‌های پیشین سوار بر وسایط دولتی


  -مختاروفایی
۸صبح به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد شماری از مقامات اسبق حکومتی به شمول رییس‌جمهور، برخی از وزرا، والیان، روسای ادارات، نمایندگان پارلمان، مشاوران ریاست‌جمهوری و والیان، وسایطی دولتی را که در زمان ماموریت‌شان استفاده می‌کردند، پس از اتمام وظایف رسمی با خود برده و به دولت تسلیم نکرده‌اند.
براساس اسناد به‌دست آمده، ۴۵ عراده موتری که شامل لندکروزر زره، نیسان زره، پرادو، پیکپ هایلکس، پیکپ فورد، صرف و کرولا می‌شود،۲۳ عراده آن وسایط زرهی است که مقامات اسبق حکومتی با اتمام وظایف رسمی‌شان در حکومت، با خود برده‌اند.
قیمت مجموعی وسایط زرهی که در اختیار مقامات اسبق حکومتی است، نزدیک به ۲٫۳ میلیون دالر امریکایی می‌شود که قیمت هر کدام آنان از صد الی صدوپنجاه هزار دالر امریکایی است. اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که این وسایط به‌صورت خدمتی توسط اداره امور ریاست‌جمهوری در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی در اختیار شماری از مقامات حکومتی و غیر‌حکومتی از جمله برخی از وزرا، مشاوران ریاست‌جمهوری، متنفذین قومی، اعضای مجلس نمایندگان و والیان قرار داده شده بود که اکثریت این افراد تاکنون وسایط دولتی را پس از اتمام وظایف‌شان برنگشتانده‌اند.
در حالی که برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که هیچ نماینده‌ی مجلس حق و امتیاز قانونی برای استفاده از وسایط دولتی را ندارد، اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که چندین عضو اسبق و فعلی پارلمان موترهای زرهی دریافت کرده و حتا پس از اتمام دور وکالت‌شان در پارلمان، وسایط دولتی را مسترد نکرده‌اند.
این اسناد هم‌چنان نشان می‌دهد که ریاست‌جمهوری کشور، به شماری از متنفذان قومی، شوراهای مردمی و فعالان سیاسی وسایط دولتی توزیع کرده است که دوباره به نهادهای مربوطه بازگردانده نشده‌ است.

سهم رییس‌جمهور، معاونان و وزرای پیشین

اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که ۸ عراده موتر زرهی و غیر‌زرهی دولتی در اختیار دفتر و منزل حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور است. این موترها که شامل یک عراده جیپ زره، یک عراده نیسان زره، دو عراده پرادو، دو عراده صرف و یک عراده کرولا می‌باشد از دوران ریاست‌جمهوری تاکنون در خدمت حامد کرزی است. در این میان شخصی به نام قاسم که کارمند خانه حامد کرزی معرفی شده است، یک عراده نیسان زره را که در زمان ریاست‌جمهوری آقای کرزی در اختیار داشت تاکنون به دولت مسترد نکرده و از آن استفاده می‌کند.
با این حال شجاع محمد امل، رییس دفتر حامد کرزی می‌گوید که آنان تنها سه عراده موتر پرادوی عادی مربوط به دولت را در اختیار دارند و بقیه موترها ملکیت شخصی آقای کرزی است. در مورد این که حامد کرزی وسایط زرهی زمان ریاست‌جمهوری‌اش را با خود دارد و یا به دولت سپرده است، رییس دفتر رییس‌جمهور پیشین از دادن جزییات خودداری کرد.
در عین حال معاونان اسبق حامد کرزی، محمد‌یونس قانونی و محمد‌کریم خلیلی نیز پنج عراده موتر لندکروزر و لکسز زره را از زمان معاونیت‌شان در ریاست‌جمهوری تا اکنون در اختیار دارند. سه عراده موتر لندکروزر زره در اختیار آقای محمدیونس قانونی معاون اول و دو عراده لکسز در اختیار محمدکریم خلیلی، معاون دوم رییس‌جمهور اسبق است. منابعی در اداره امور ریاست‌جمهوری می‌گویند که این وسایط از زمان ماموریت رسمی این مقامات در اختیار‌شان است که پس از ختم ماموریت حکومتی تاکنون به ریاست‌جمهوری بازنگردانده‌اند.
عالم ساعی، مشاور اسبق ریاست‌جمهوری یک عراده لندکروزر زره و یک عراده پیکپ هایلکس، میرویس یاسینی نایب اول اسبق مجلس نمایندگان یک عراده لندکروزر زره، قاسم کارمند منزل حامد کرزی یک عراده نیسان زره‌، پادشاه خان زدران عضو اسبق مجلس نمایندگان یک عراده لندکروزر زره‌، فاروق وردک وزیر اسبق معارف یک عراده لندکروزر زره و یک عراده پیکپ هایلکس، اسماعیل خان وزیر اسبق انرژی و آب یک عراده لندکروزر زره، داوودعلی نجفی وزیر اسبق ترانسپورت یک عراده لندکروزر زره، رحمت‌الله رووفی والی اسبق قندهار یک عراده لندکروزر زره، پسر ملا نقیب‌الله آخندزاده یک عراده لندکروزر زره، محمدنبی فراهی وزیر اسبق دولت در امور پارلمانی یک عراده لندکروزر زره، عبدالکریم خرم رییس دفتر رییس‌جمهور اسبق یک عراده لندکروزر زره و یک عراده پیکپ، صادق مدبر رییس اسبق اداره امور یک عراده لندکروزر زره و یک عراده کرولا، حاجی نعمت‌الله شیردلی وکیل شورای ولایتی قندهار یک عراده پیکپ هایلکس زره و عبدالکریم متین والی اسبق پکتیا یک عراده پیکپ فورد زره دولتی را پس از ترک وظایف دولتی با خود برده‌اند.
با این حال یافته‌های ۸صبح نشان می‌دهد که شماری از سران جهادی نیز وسایط زرهی اداره ریاست‌جمهوری را در اختیار دارند که تاکنون به دولت بازنگردانده‌اند.

تحفه‌های زرهی ارگ به نمایندگان زن در پارلمان

اسناد به‌دست آمده هم‌چنین نشان می‌دهد که ساهره شریف، آرین یون، شینکی کروخیل، حمیرا ایوبی، گلالی نور صافی و مسعوده کروخی از اعضای مجلس نمایندگان استند و هر کدام یک عراده لندکروزر زره بدون نمبر پلیت را در اختیار دارند.
در این میان، مسعوده کروخی نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان ضمن این‌که داشتنِ موتر لندکروزر زره را رد می‌کند، می‌افزاید که: «فقط یک عراده کرولای شخصی دارم». او تایید می‌کند که ارگ ریاست‌جمهوری به شش تن از اعضای فعال پارلمان در عرصه‌های حقوق بشر و حقوق زن موترهای زرهی داده است و این نمایندگان حق دارند از این موترها استفاده کنند.
بانو کروخی می‌گوید که این موترهای زرهی از بودجه دولت افغانستان نه بلکه از بودجه یکی از سفارت‌خانه‌ها خریداری شده است.
اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که بقیه وسایطی که از میان ۴۵ عراده در اختیار مقامات اسبق حکومتی و اشخاص غیرحکومتی است شامل کرولا، سرف، پیکپ، پرادو و نیسان می‌شوند که به‌عنوان تعقیبی و خدمتی در اختیار شماری از افراد از جمله امان‌الله تیموری خلج، رییس شورای عدالت اجتماعی، غلام محمد هوتک از مسوولان حزب حرکت، کریم‌باز معین اسبق دفتر وزیر دولت در امور پارلمانی، داوودشاه نیازی عضو اسبق مجلس نمایندگان، دفتر کریم خرم، داکتر صادق مخدوم متنفذ قومی در جوزجان، یحیی معروفی مشاور اسبق ریاست‌جمهوری و شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌باشد که تاکنون توسط اداره امور که مسوولیت توزیع این موترها به دستور ریاست‌جمهوری را داشته است جمع‌آوری نگردیده است.

معامله اعضای مجلس در بدل موترهای زره

در حالی که به شمول عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان بیش از ده تن از اعضای این مجلس نیز موترهای قیمتی زره و غیر زره از سوی ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌اند، شریف‌الله کامه‌وال رییس اسبق و عضو فعلی کمیسیون مصونیت، حقوق و امتیازات وکلا می‌گوید: «از لحاظ قانونی، هیچ یک از اعضای مجلس نمایندگان حق و امتیازی به نام موتر از سوی دولت ندارد.»
آقای کامه‌وال در مورد دریافت موترهای زره و غیر زره توسط شماری از اعضای مجلس نمایندگان از طرف ریاست‌جمهوری می‌گوید: «شماری از اعضای پارلمان از طریق معامله و اندیوالی از مقامات حکومت موتر و امتیاز به‌دست آورده و در پارلمان از هرگونه برنامه‌های رهبران حکومت حمایت می‌کنند.» این عضو مجلس نمایندگان می‌افزاید که حکومت نیز برای شماری از اعضای مجلس نمایندگان به‌خاطر خاموش شدنِ صدا و اعتراض‌شان در برابر خلاف‌ورزی‌ها موتر و سایر امکانات توزیع کرده است.
اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که جدا از هفت عراده لندکروزر زره که به اعضای زن مجلس نمایندگان از سوی ریاست‌جمهوری توزیع شده است، شماری از اعضای دیگر این مجلس نیز موترهای قیمتی دریافت کرده‌اند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان یک عراده لندکروزر زره، حاجی محمد نذیر احمدزی یک عراده لندکروزر زره، بلقیس مدقق یک عراده تیراکان، حمیده احمدزی یک عراده پرادو، نواب منگل یک عراده پیکپ هایلکس زره، گل‌پادشاه مجیدی یک عراده جیپ زره، جعفر مهدوی یک عراده پیکپ و شهزاده شاهد یک عراده پرادو از سوی ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌اند.

تداوم خدمت موترهای زرهی به افراد غیر‌حکومتی

وسایط دولتی توزیع شده توسط اداره امور در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی به شماری از مقامات حکومتی و افراد غیر‌حکومتی که فعلا در سمت‌های رسمی دولتی کار نمی‌کنند، نه تنها جمع‌آوری نشده بلکه توسط ریاست‌جمهوری فعلی دستور تداوم خدمت نیز برای برخی از آنان صادر شده است.
در این میان دو عراده لندکروزر زره به صبغت‌الله مجددی رییس اسبق مجلس سنا، دو عراده لندکروزر زره بدون پلیت به هدایت امین ارسلا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۱۴، یک عراده پرادو به عبدالغنی کاظمی مشاور اسبق ریاست‌جمهوری، یک عراده لندکروزر زره به غلام جیلانی پوپل رییس اسبق اداره ارگان‌های محل، یک عراده لندکروزر زره قبلا خدمتی برای منزل برهان‌الدین ربانی، یک عراده لندکروزر زره بدون نمبر پلیت به عطاالله لودین والی اسبق ننگرهار به‌صورت خدمتی داده شده است.
با این حال ظفر هاشمی، سخنگوی ریاست‌جمهوری تایید می‌کند که شماری از موترهای زرهی و غیر‌زرهی دولتی نزد مقامات اسبق حکومتی باقی مانده و اداره امور ریاست‌جمهوری در تلاش است تا این وسایط را جمع‌آوری کند. آقای هاشمی در مورد تداوم خدمت شماری از وسایطی که در اختیار افراد غیر‌دولتی‌اند می‌گوید: «برخی از مقامات اسبق حکومتی به‌دلیل نفوذ اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی که دارند خطر امنیتی متوجه‌شان است و ریاست‌جمهوری وسایط دولتی را برای مصونیت این افراد به آنان سپرده است.»
یافته‌های ۸صبح از وسایط دولتی که نزد مقامات اسبق حکومتی است شامل تمامی مشخصات به شمول مودل و نمبر پلیت‌ این موترها می‌شود اما به‌دلیل مسایل امنیتی از ذکر نمبر پلیت و مشخصات وسایط در گزارش خودداری شده است.

منبع: روزنامه هشت صبح

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید