مسلح غیرمسوول، چالشِ رو به گسترش در شمال


بتازگی هیاتی از سوی ریاست جمهوری و ریاست اجراییه موظف شده است تا به ولایات شمال سفر کرده و در مورد گروه های مسلح غیرمسوول، شکایات مردم و تعداد سلاح غیر قانونی گزارشی تهیه کند.
این اقدام که ظاهراً پیش‌زمینه‌ی برای خلع سلاح گروه های مسلح غیرمسوول است آیا عملی خواهد بود؟
محسن دانش مشاور ریاست اجراییه که عضوی از هیات اعزامی به شمال افغانستان است در گفت‌وگو با خبرگزاری افق می‌گوید که آنان برای بررسی تعداد، چگونگی فعالیت و شکایات مردم از گروه های مسلح غیرمسوول به شمال سفر کرده و قرار است در ختم سفرشان گزارش مفصلی را به ریاست جمهوری و ریاست اجراییه برای اقدام علمی در این زمینه بفرستد.
ملک تاتار از فرماندهان مسلح غیرمسوول در شمال
آقای دانش می‌گوید که تاکنون شمار دقیق افراد مسلح و سلاح‌های غیرقانونی در ولایات شمال مشخص نیست چون هیات اعزامی به دلیل جنگ در شماری از مناطق ولایات شمال، نتوانسته است لیست نهایی را تکمیل کند.
افزایش گروه‌های مسلح غیرمسوول در شمال همواره از تهدیدهای بوده است که هر ازگاهی مسوولان دولتی و نهادهای بین‌المللی بابت آن ابراز نگرانی کرده اند. فروش اسلحه و پوسته‌های نظامی به طالبان، قتل، ترور، تجاوز و اختطاف از جمله اتهاماتی اند که همواره به گروه‌های مسلح غیرمسوول در ولایات شمال نسبت داده می‌شوند.
آقای دانش عضو هیات اعزامی به شمال می‌گوید که بخشی از گروه‌های مسلح غیرمسوول در ولایات شمال عملاً در جبهه دولت حضور دارند و با طالبان درگیر اند، اما عده‌ی از این گروه‌ها مصروف اقدامات ضد قانونی و ضد حکومتی استند که باید شناسایی شده و علیه شان اقدام شود.
 به گفته آقای دانش شماری از فرماندهان مسلح غیرمسوول در جلسات با آنان گفته اند که حاضر به تسلیم سلاح‌های شان نیستند، اما حاضر اند سلاح‌های دست داشته شان را در نهادهای امنیتی حکومت ثبت کرده و با حکومت همکاری کنند. به گفته آقای دانش،  این فرماندهان همچنان گفته اند که اگر حکومت حاضر به پرداخت هزینه نیازهای آنان در جنگ با طالبان شوند، دوشادوش نیروهای امنیتی و تحت امر فرماندهان دولتی با طالبان می‌جنگند.
هرچند حضور گسترده‌ی گروه های مسلح غیرمسوول هر ازگاهی باعث بروز جنایات و اقدامات ضد حکومتی می‌شود، اما این نیروها تحت نام خیزش مردمی در بسیاری موارد در کنار نیروهای دولتی و با کم‌ترین امکانات علیه طالبان می‌جنگند. نیروهای خیزش مردمی در بسیاری موارد موثرترین نیرو در مقابله با طالبان تعریف شده اند.
با این حال محسن دانش مشاور ریاست اجراییه باور دارد که برای فعلاً موجودیت آن‌عده از گروه‌های مسلح غیرمسوول که با حکومت به عنوان خیزش مردمی همکاری می‌کنند، به نفع مردم و حکومت است.
آقای دانش و همکارانش که به دستور حکومت مرکزی برای بررسی فعالیت گروه‌های مسلح غیرمسوول به شمال سفر کرده اند می‌گوید در وضعیتی که در همه ولایات جنگ جریان دارد و حکومت نیازمند حمایت است، خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسوول امکان‌پذیر نیست.         مختار وفایی- خبرگزاری افق

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید