۸ نامزد برنده‌ی نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی بلخ، تقلب کرده‌اند


براساس اسناد و مدارک رسمی از مجموع ۱۱ نامزد پارلمانی ولایت بلخ که در نتایج ابتدایی پیروز شده اند، ۸ نفر آن‌ها در روز انتخابات به تقلب و تخطی‌های مختلف دست داشته‌اند.
تصویر از صفحه تلویزیون مهر
کمیسیون مستقل انتخابات در ۱۹ قوس، نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت بلخ را اعلام کرد که براساس آن عباس ابراهیم‌زاده، عبدالحمید شریفی، احمدشاه رمضان، محمدعلی محقق، علم خان آزادی، سید ظاهر مسرور، رییس عبدالخالق، گل‌رحمان همدرد، صیفوره نیازی، فوزیه حمیدی و برشنا ربیع، بلندترین آرا را از میان بقیه نامزدان به‌دست آورده‌اند.
از این میان ۸ نامزد مرد برنده که عبارت اند از؛ علم‌خان آزادی، محمدعلی محقق، عباس ابراهم‌زاده، سید ظاهر مسرور، گل‌رحمان همدرد، عبدالحمید شریفی، رییس عبدالخالق و احمدشاه رمضان به طور گسترده به انواع تقلب و تخطی دست داشته‌اند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی بلخ با فرستادن مکتبوب‌های جداگانه به دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات این ولایت به تقلب و تخطی نامزدان انتخابات پارلمانی اشاره کرده و خواهان وضاحت بیشتر شده اما مسوولان این کمیسیون در پاسخ به همه‌ی نامه‌ها از ناتوانی کارمندان کمیسیون در مقابل زورمندان سخن زده و به تکرار گفته است که «در همه‌ی مراکز چنین حالات صورت گرفته است».
در ششم قوس ۱۳۹۷، کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت بلخ در استعلام شماره ۲۳۰ به رییس امور انتخاباتی ولایت بلخ نوشته است: «براساس شکایات مواصلت شده به این کمیسیون از سوی ناظرین و شاکی‌ها، ‌علم خان آزادی، نامزد ولسی جرگه‌ی ولایت بلخ در ولسوالی‌های شولگره، نهرشاهی و چمتال و همچنان در مراکز رأی‌دهی سیاه‌گرد، لیسه باغ پهلوانِ ولسوالی دولت‌آباد، مکتب رابعه‌ بلخی، قریه‌ی سرخ‌گنبد و لیسه‌ی ذکور سرآسیاب در چمتال با استفاده از توزیع پول، زورگویی و قدرت خویش اکثریت آرای سایت‌های متذکره را به نفع خویش استفاده نموده و اطفال زیر سن نیز توسط نامزد مذکور به این سایت‌ها برای رأی‌دادن آورده شده‌اند که در زمینه اسناد و مدارک نیز در دسترس کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار گرفته است.»
در ادامه‌ی این نامه، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی بلخ از رییس امور انتخاباتی این ولایت خواسته است که برای شفافیت این روند معلومات همه‌جانبه را در اختیار این کمیسیون بگذارد. عزت‌الله آرمان رییس امور انتخاباتی ولایت بلخ در پاسخ به این نامه نوشته است: «متاسفانه ما هم معلومات داریم که مانند انتخابات‌های گذشته در مراکز متذکره چنین حالات صورت گرفته که از کنترل کارمندان کمیسیون خارج بوده است و مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون آن زمان نیز نتوانسته وضع را کنترل کنند. بر این اساس چنین حالت صورت گرفته است«
شکوفه بهشتی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت بلخ در استعلام شماره ۲۲۶ به کمیسیون انتخابات این ولایت نوشته است: «سید ظاهر مسرور نامزد انتخابات پارلمانی با استفاده از زور ‌و قدرت در ولسوالی‌های چهارکنت، نهرشاهی و ناحیه‌ی پنج شهرمزارشریف از جمله در سایت‌های رأی‌دهی چشمه سفید، شرشر سفلی، شاه انجیر، مکتب علی‌آباد نهرشاهی، سیلوی ناحیه پنج و تکیه‌خانه‌ی آقچه‌دالان آرا را به نفع خویش استفاده نموده و حتی اطفال زیر سن را به مراکز رأی‌دهی آورده است که در زمینه اسناد و مدارک در اختیار کمیسیون قرار گرفته است.»
عزت‌الله آرمان رییس امور انتخاباتی ولایت بلخ در پاسخ نوشته است: «موضوع واقعیت دارد و در همه‌ی مراکز چنین حالت سپری شده است.»
همچنان کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت بلخ در استعلام شماره ۲۴۶، به دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات این ولایت نوشته است که براساس ویدیوهایی که به دسترس این کمیسیون قرار گرفته، افراد مسلح وابسته به گل‌رحمان همدرد، نامزد انتخابات پارلمانی، در مرکزهای رأی‌دهی «علم خیل» و «سپین کوت» ولسوالی بلخ، ناظران انتخاباتی را تهدید کرده و با استفاده از شناس‌نامه‌های جعلی، بیشترین رأی را به نفع آقای همدرد به صندوق‌ها ریخته‌اند. ریاست امور انتخاباتی ولایت بلخ در پاسخ به این نامه نوشته است: «افراد تفنگ‌دار وابسته به گل‌رحمان همدرد در مراکز رأی‌دهی ذکره‌شده مردم را تهدید نمودند تا به نفع نامزد نام‌برده رأی دهند و آمر امور انتخاباتی ولسوالی بلخ ضمن تایید می‌‌افزاید که اسناد را به کمیسیون شکایات انتخاباتی تسلیم کرده است.»
کمیسیون شکایات انتخاباتی بلخ در نامه‌های دیگر از استفاده‌ی کودکان به عنوان رأی‌دهنده، شناس‌نامه‌های جعلی و تهدید رأی‌دهندگان توسط افراد وابسته به عبدالحمید شریفی، رییس عبدالخالق، عباس ابراهیم‌زاده، احمدشاه رمضان و محمدعلی محقق نیز خبر داده اما رییس امور انتخاباتی ولایت بلخ با دادن پاسخ‌های مشابه ‌نوشته است که «در همه‌ی مراکز چنین حالات صورت گرفته است«.
از جمله کمیسیون شکایات انتخاباتی بلخ در استعلام شماره ۳۱۲ که به ریاست امور انتخاباتی ولایت بلخ فرستاده، آمده است: «روز شنبه ۲۸میزان در منطقه‌ی نگاری ولسوالی زاری، پس از آنکه مردم به طرف سایت رأی‌دهی برأی رأی‌دادن رفتند، شخصی به‌نام میرداد رضایی با افراد مسلح تحت امرش به دستور محمدعلی محقق داخل سایت شده، کارمندان کمیسیون را لت‌و‌کوب کرده، مردم را پراکنده ساخته و دستگاه‌های بیومتریک و صندوق‌های رأی‌دهی را با خود برده‌اند«.
دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات ولایت بلخ در پاسخ به این استعلام، وجود افراد مسلح غیرمسوول را در این مرکز رأی‌دهی رد کرده اما بدون اشاره به نامزد خاصی گفته است که طرفداران شماری از نامزدان خواهان تقسیم برگه‌های رأی‌دهی شده بودند که بعدا پولیس ‌مداخله کرده و این مرکز رأی‌دهی مسدود شده است.
در ۱۷ عقرب ۱۳۹۷ فرماندهی پولیس ولایت بلخ اما گزارش داده که در روز انتخابات در محل رأی‌دهی قریه‌ی نگاری ولسوالی زازی‌ این ولایت، طرفداران عباس ابراهیم‌زاده، احمدشاه رمضان، محمدعلی محقق و محمد عبده، بر کارمندان کمیسون انتخابات حمله کرده، مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی را گرفته و میان هم تقسیم کرده‌اند. براساس این گزارش طرفداران این نامزدان در تقسیم برگه‌های رأی‌دهی دچار اختلاف شده و سرانجام با دخالت نیروهای پولیس این مرکز رأی‌دهی مسدود شده و کارمندان کمیسیون به مرکز شهر منتقل شده‌اند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت بلخ، بیش از ۸۰۰ مورد شکایت را در پیوند به تقلب، تخطی و جرأیم انتخاباتی مربوط به نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان دریافت کرده است که بیشتر این شکایت‌ها مربوط به نامزدان قدرتمند و مورد حمایت احزاب جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌باشند.
منابعی در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که شماری از این شکایت‌ها به طور مستند در اختیار این کمیسیون قرار گرفته، اما کمیشنران این کمیسیون برای رسیدگی به این شکایت بی‌تفاوت اند و اعتراض‌ها را نادیده می‌گیرند.
یک منبع آگاه در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که هیچ اراده‌یی برای بررسی شکایات ثبت شده در دفتر ولایتی این کمیسیون در بلخ وجود ندارد و با شماری از شکایت‌های که مدرک و ثبوت کافی داشته ـ و تا مرحله‌ی استیناف رسیده ـ برخورد سطحی و سلیقه‌یی شده است.
بر مبنای قانون انتخابات و ماده‌ی ۸ لایحه‌ی رسیدگی به امور قرنطین، بازشماری و ابطال آراء، آرای شماری از نامزدان شرایط ابطال داشته‌اند.
این منبع می‌افزاید، در صورتی که کمیشنرها و مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی، تخطی و تقلب‌های مستند و گزارش شده را بررسی و آرای تقلبی را ابطال کند، ۸۰۰ رأی از گل‌رحمان همدرد، یک هزار و ۳۱۴رأی از رییس عبدالخالق، یک هزار ۲۵۰رأی از سید ظاهر مسرور، ۳ هزار و ۹۲۴رأی از علم خان آزادی، ۳ هزار و ۱۳۱ رأی از عبدالحمید شریفی، ۹۰۰رأی از محمدعلی محقق و همچنان از برخی نامزدان انتخابات بلخ باطل می‌شوند.
جنگ‌های ساختگی برای فراهم کردن زمینه‌ی فرار ناظران کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی، پراکنده کردن مردم برای جلوگیری از استعمال رأی‌شان در مناطق مشخص و دخالت کمیشنرهای کمیسیون شکایات انتخاباتی در بلخ که وابسته به نامزدان قدرتمند هستند، بخش دیگری از تخطی‌های انتخاباتی در این ولایت است. دخالت مقام‌های محلی به ویژه نهادهای امنیتی نیز در این ولایت گزارش شده است. به گونه‌ی مثال تبانی سید عارف اقبالی فرمانده پولیس ولسوالی شولگره با یکی از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان بلخ در زمان کمپین حتا در مرحله‌ی سکوت مستندسازی و به شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.
کمیسیون شکایات انتخاباتی بلخ در یک نامه به فرماندهی پولیس این ولایت نوشته است: «گل‌رحمان همدرد از نامزدان انتخابات پارلمانی با گماشتن افراد مسلح خود رأی اکثریت رأی‌دهندگان را به نفع خویش استعمال نموده و در مکتب کته‌خیل، دیوالی میدان و بن زید ولسوالی بلخ بعد از یک ساعت رأی‌گیری، جنگ صورت گرفته که در اثر آن ناظران بقیه نامزدها محل را ترک کرده و سپس مرکز رأی‌دهی تنها با حضور افراد گل‌رحمان همدرد باز شده و صندوق‌ها به نفع وی پر شده‌اند.
همچنان عزت‌الله آرمان، رییس امور انتخاباتی ولایت بلخ تایید می‌کند که در مناطق ترکمن‌، ازبیک و پشتون‌نشین به طور عمدی امنیت ۳۰ مرکز رأی دهی برهم زده شده تا مردم از رأی‌دادن محروم شوند.
دبیرخانه کمیسیون شکایات انتخاباتی بلخ به تاریخ ۱۴ قوس در نامه‌ی شماره ۳۲۹ به کمیسیون عمومی شکایات انتخاباتی از مداخله‌ی کمیشنرهای کمسیون شکایات انتخاباتی بلخ شکایت کرده و گفته که به دلیل مداخله‌ی کمیشنرها، به تخطی، تقلب و جرایم انتخاباتی شماری از نامزدان رسیدگی صورت نگرفته و ناظرانی که این موارد را به کمیسیون شکایات گزارش داده‌اند از سوی کمیشنرهای وابسته به نامزدان قدرتمند تهدید می‌شوند.
مختار وفایی - روزنامه اطلاعات روز

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید