فعالان مدنی در بلخ:



بی احترامی به رای مردم، بحران می‌آفریند
شماری از فعالان مدنی ولایت بلخ در حالی که مسوولان کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز حضور داشتند، در یک نشست مطبوعاتی از تیم‌های انتخاباتی خواستند تا با احترام گذاشتن به رای مردم، از رفتنِ کشور بسوی بحران جلوگیری کنند.
در نشست فعالان مدنی که در مرکز انجمن خبرنگاران شمال در شهر مزارشریف برگزار شده بود، روی بی‌طرفی کمیسیون مستقل انتخابات و پاسداری از آرای مردم تاکید شد.
مختار وفایی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی  که در این نشست سخن می‌گفت، با یادآوری از حضور وسیع و گسترده‌ی مردم افغانستان در پای صندوق‌های رای‌دهی، کمیسیون مستقل انتخابات را مکلف به پاسداری از آرا و شهامت مردم در حمایت از انتخابات دانست.
به گفته‌ی مختاروفایی، در جریان کارزارهای انتخابات دور دوم، 101 تن از شهروندان افغانستان در اثر حملات دهشت افگنان و سایر اتفاقات، به شهادت رسیدند و ده‌هاتنِ دیگر زخم برداشتند.
این روزنامه‌نگار و فعال مدنی در بلخ، نشر آمارهای غیر رسمی  از صندوق‌های رای‌دهی، پرداختن به عقده‌ها و خواست‌های شخصی از سوی برخی از هواداران نامزدان ریاست جمهوری و فقدان فرهنگ شکست را در مبارزات انتخاباتی، زمینه‌سازِ تشنج و اختلافات در کشور دانسته، از پیامدهای ناگوارِ هرگونه بی‌احترامی و ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی توسط تیم‌های انتخاباتی در کشور هشدار داد.
در همین حال ضمیر سار استاد دانشگاه و فعال مدنی در ولایت بلخ نیز بر پاسداری از  رای مردم تاکید کرده و از طرف‌های انتخاباتی خواست تا، با پاسداری و احترام به رای مردم، جلوِ هرگونه تشنج و بحران را در افغانستان بگیرند.
آقای سار، شهامت مردم افغانستان را در حمایت از انتخابات و دمُکراسی باعث رشد پایه‌های نظام مردم‌سالاری در کشور دانسته و از دامن زدن به بحران توسط شماری از حلقات سیاسی در کشور ابراز نگرانی کرد.
به گفته‌ی این فعال مدنی در بلخ، شکایت‌های انتخاباتی و پرونده‌هایی تقلبات صورت گرفته در انتخابات باید بصورت رقیق توسط ارگان‌های مربوطه بررسی شود، تا اطمینان مردم به پروسه‌ی انتخابات بیشتر شده و از تشنج‌ها و عقده‌های بعد از انتخابات جلوگیری صورت گیرد.
هرچند بر اساس گزارش‌ها، انتخابات دور دوم افغانستان نیز با برخی از قانون‌شکنی‌ها و تقلبات در شماری از مناطق همراه بود، اما این فعالان مدنی با ابراز  نگرانی از دامن زدن به بحث‌های قومی و سمتی توسط برخی از تیم‌های انتخاباتی می‌گویند که: اگر انتخابات درست و دقیق مدیریت نشود، عقده‌های پسا انتخابات منجر به زایش بحران خواهد شد.
در همین حال عزت‌الله آرمان رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بلخ، حضور مردم در پای صندوق‌های رای‌دهی را وسیع اما کمرنگ‌تر از دور قبل عنوان نموده و بر پاسداری از آرای مردم تاکید کرد.
همچنان وحید‌الله نیازی رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در ولایت بلخ، با ابراز این مطلب که در رابطه به برگزاری دور دوم انتخابات 48 شکایت رسمی و کتبی در دفتر آنان ثبت شده است گفت: این کمیسیون وظیفه و رسالتِ خود می‌داند، تا به شکایت شهروندان رسیدگی نموده و بر شفافیت بیشترِ پروسه‌ی ملی انتخابات بیافزاید.
این در حالی است که از چند روز بدینسو، به گفته‌ی فعالان مدنی در بلخ، گرانی‌ها مبنی بر نپذیرفتنِ نتایج انتخابات از سوی تیم‌های انتخاباتی و   شکایت از تقلبات گسترده به نفع تیم‌های انتخاباتی باعث نگرانی‌های مردم شده و شفافیت انتخابات را زیر سوال برده است.
نیما رها / هفته‌نامه هویدا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید