پست‌ها

تشکیلات مخفی امارت اسلامی؛ طالبان را کی‌ها رهبری می‌کنند؟

تصویر
 -  مختار وفایی ملاعمر که لقب امیرالمومنین را با پوشیدن خرقه پیامبراسلام در سال 1996 در کندهار بدست آورده بود، پس از فرو ریختن تاج و تخت‌اش بحیث امیر مومنان توسط بمب‌افگن‌های ناتو، تشکیلات از هم پاشیده تحت فرمانش را در سال 2003 بار دیگر برای به حرکت درآوردن ماشین یک جنگ دوامدار علیه حکومت نوپای کابل و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان سازمان داد. به دلیل فعالیت مخفیانه‌‌ی طالبان پس از سال 2001 تاکنون، مردم و رسانه‌ها بجز نام رهبران و افراد مشخصی در این گروه، جزییات مفصلی از بقیه تشکیلات سازمانی این گروه ندارند. هرچند گروه طالبان تماس‌های نزدیکی با رسانه‌ها و خبرنگاران دارند و از شبکه‌های انترنتی و فضای مجازی نیز بصورت گسترده برای پخش و نشر پیام‌ها و اخبارشان استفاده می‌کنند، اما پالیسی آنان برای حفظ هویت مقامات شان استفاده از نام‌های مستعار است. بطور مثال ذبیح‌الله مجاهد و قاری یوسف احمدی دو نام مستعاری استند که سخنگویان این گروه در صحبت با رسانه‌ها استفاده می‌کنند. والی‌های نامنهاد، فرماندهان نظامی و سرگروپ‌ها و حتی جنگجویان این گروه با نام‌های اصلی شان در میان مردم ظاهر نشده و

حملات کم‌سابقه طالبان در بلخ نگران‌کننده است

گروه طالبان قبل از عید فطر آمادگی‌ شان برای راه اندازی حملات گسترده به مواضع نیروهای امنیتی در ولسوالی چمتال بلخ را گرفته بودند که روز پنجم عید با حملات پیشگیرانه‌ی نیروهای امنیتی مواجه شدند. طالبان با تجهیز جبهات شان از ولایات جوزجان و سرپل طی چند روز گذشته چندین منطقه مهم ولسوالی چمتال از جمله امام صاحب، تره‌کی، کسانی و تگابی را تصرف کرده و به شمول آتش زدن یک تانک نظامیان، دیروز پنج‌شنبه پوسته‌های یازدهم و دوازدهم امنیتی را نیز  تصرف کردند. منابع محلی می‌گویند حضور فرماندهان قول اردوی ۲۰۹شاهین، فرمانده امنیه و رئیس امنیت بلخ در صف جنگ با طالبان هیچ موثریتی نداشته و بمباران هوایی مواضع طالبان نیز به ضرر نیروهای امنیتی تمام شده است‌. منابع محلی در چمتال با ابراز نگرانی می‌گویند که اگر خط جنگ در این ولسوالی بشکند و طالبان پیشروی کنند، احتمال حمله به شهرک صنعتی "کود و برق" نیز وجود دارد. حملات تهاجمی و پیشروی طالبان در نبرد رویارویی با نیروهای امنیتی طی شانزده سال اخیر در بلخ کم‌سابقه بوده است.
تصویر
سیدمحسن حجت در حمایت از اعلامیه شورای علمای شیعه بامیان، جشنواره دمبوره را یک امر شیطانی و برگزارکنندگان آنرا پیروان شیطان دانسته است . حجت گفته است که بامیان دارالمومنین است و پیروان شیطان با برپایی مراسم فسق و فساد تلاش دارند آن‌را دارالفاسقین بسازند . حجت به هیچ آیت و فرمان خدا در مورد حرام و یا مضر بودن موسیقی "مخصوصا دمبوره" اشاره نکرده اما در اعلامیه‌اش چند آیت و حدیث را مبنی بر این‌که خدا به کسانی که مردم را امر و نهی کنند پاداش عظیم در آخرت در نظر گرفته تذکر داده است . ت مام تاکید آقای حجت در اعلامیه‌اش این است که خودش را به دلیل مخالفت با چنین جشنواره‌های فرهنگی و ایجاد مشکل برای مردم، از جمله رستگاران و نزدیکان دربار خداوند ثابت کند . حجت پشت سر هم آیت کشیده است که نهی کردن مردم از گمراهی پاداشی عظیمی در آخرت در پی دارد. نفس اعلامیه و خواست او براساس معامله‌ی شخصی استوار است، یعنی: من شما را امر و نهی می‌کنم چون در آخرت حور و غلمان نصیبم می‌شود، ورنه بمن ربطی ندارد . حجت همچنان به کسانی که بامیان را "شهر بودا" می‌گویند دهن‌کجی نموده و برای رستگاری ب

از بت‌شکنی ملاعمر تا فتوای پیش‌مرگه‌های منافع ایران

تصویر
 مختار وفایی وقتی مجسمه‌های بودا که نشانه‌های از عظمت تاریخی و زیستگاه کهن بشر در بامیان استند به فرمان ملاعمر انفجار داده شد، این اقدام از سوی عرب‌ها، پاکستانی‌ها و تروریست‌های خارجی همکار با طالبان بصورت گسترده استقبال شد. هرچند شماری از اعضای گروه طالبان با این امر مخالف بودند، اما به دلیل اینکه ملاعمر از ملاهای پاکستان و عرب دستور را دریافت کرده و خودش نیز معتقد به نابودی مجسمه‌های بودا بود فتوای نابودی این بنای باشکوه تاریخی را صادر کرد. تخریب مجسمه‌های بودا ملاعمر را چهره‌ی بت‌شکن در مساجد و مدارس تندروان اسلامی در کشورهای مختلف از جمله پاکستان و عربستان معرفی کرد. شیخ محمود اعلاء روحانی نابینای عربستان، جماعت اسلامی پاکستان و جریان های سلفی از تخریب مجسمه های بودا استقبال کرده و حتی ملاعمر را مورد پرسش قرار دادند که چرا در تخریب این مجسمه‌ها تاخیر کرده است؟ وحید مژده در کتاب «افغانستان و پنج‌سال سلطه طالبان» می‌نویسد که ملاعمر در پاسخ به این پرسش ملاهای سلفی، دستور داد تا صد راس گاو  را به عنوان کفاره در تاخیر تخریب مجسمه‌های بودا ذبح کرده  و میان فقرا و ایتام در سراسر ا

وقتی استدلال می‌لنگد

تصویر
پس از آنکه هفته گذشته مقاله‌ی با عنوان «قدس و قلمرو منافع ولایت فقیه در افغانستان» نوشته و پرده از لانه‌های تاریک جواسیس و مزدوران ولایت فقیه برداشتم، تا اکنون با موجی از دشنام‌ها، تهمت‌ها و روایت‌های دروغین چند ملای مرتجع مواجه هستم. من با استدلال نوشتم و حاضرم از واژه واژه‌ی نوشته ام در مراجع قانونی دفاع کنم. مجمع علمای جعفری شمال که در راس آن سید محسن حسینی قرار دارد با پخش اعلامیه‌ی اتهامات ناروا و تهمت‌های نابجایی را بر من روا داشته است.  این مجمع در اعلامیه‌اش که سراپا اشتباه و لغزش نوشتاری دارد در مسلمان بودن من شک کرده است. مجمع علمای جعفری شمال در این فحش‌نامه‌اش صفت‌های همچون بی ایمان، خبیس، خناس و مزدور کفار را کنارهم قرار داده و تاکید کرده است که باید در مسلمانی ام شک کنند! پس از نشر این اعلامیه محسن حسینی رییس مجمع علمای جعفری شمال در پیام از طریق مسنجر فیسبوک نیز را با الفاظ و تهمت‌های همچون «رانده شده‌ی درگاه امام زمان»، «رانده شده درگاه امام باقر» و «رانده شده درگاه امام صادق» خطاب کرده و گفت از کفار پول میگیرم تا علیه ملاها تبلیغ کنم.  او که در مقابل پرسش‌ه

پاسخ موسسه آل یاسین و مجمع علمای جعفری شمال به مختار وفایی

تصویر
تذکر: هفته گذشته مقاله‌ی از من تحت عنوان( قدس و قلمرو منافع ولایت فقیه در افغانستان ) در سایت خبری هویدا منتشر شد که در آن مقاله به عوامل نفوذی و استخباراتی ایران در افغانستان پرداخته و از افراد و نهادهای مشخصی نامبرده بودم. اکنون موسسه آل یاسین و مجمع علمای جعفری در شمال افغانستان در پاسخ به آن مقاله، اعلامیه‌یی نوشته اند که آنرا نشر کرده و بعداً مفصل خواهم نوشت. سید محسن حسینی رییس مجمع علمای جعفری در شمال و همراهانش  سلام وعرض احترام خدمت همه دوستان در شبکه های مجازی جهت اطلاع دوستانم دررابط با گزارش مغرضانه ای روزنامه نگار بنام مختار وفایی در سایت تحلیلی خبری هویدا وتکرار همین گزارش در «حقایق گروپ» مبنی بر اینکه موسسه ال یاسین و مجمع علمای جعفری شمال افغانستان از سفارت جمهوری اسلامی ایران پول دریافت میکند و اهداف برنامه های جمهوری اسلامی ایران را درافغانستان تبلیغ میکند نکات را بعرض میرسانم:   ۱ سیاست و اهداف موسسه آل یاسین با محوز رسمی وتشکیل ان فقط خدمت رسانی به خانواده های ایتام فقرا ومستمندان وکمک رسانی به انان بوده واست وبودجه ان از صدقات کفارات وسهم امام وسهم سادات ت

قدس و قلمروِ منافع ولایت فقیه در افغانستان

تصویر
  مختار‌‌‌‌‌‌‌‌وفایی، روزنامه‌نگار ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم و قدرتمند منطقوی، پس از عراق و سوریه مهم ترین توجه را در منطقه به اوضاع افغانستان منحیث همسایه‌‌ی که میتواند باعث آرامی یا بی‌ثباتی‌اش شود دارد. ایران طی سال‌های پس از انقلاب به رهبری سید روح‌الله خمینی، نفوذش را در میان مردم و دولت‌های افغانستان از طریق عناصر مذهبی و دینی برجسته نگهداشته است. پس از آنکه در سال 2001 نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا براساس شعار مبارزه با تروریزم و مخصوصاً نابودی القاعده وارد افغانستان شدند، ایران خطر را در چند کیلومتری اش احساس نمود. تنش دوامدار میان امریکا و ایران باعث تلاش های پیگیر این کشور برای نفوذ گسترده در میان مردم، دولتمردان، روحانیون و حتی سرمایه داران افغانستان شد. از مهم‌ترین ماموریت های سفارت ایران در کابل و کنسولگری های این کشور در ولایات، سربازگیری از میان سیاستمداران، حمایت مالی از مراکز بنیادگرای دینی و مذهبی، شعله‌ور ساختن بحث های پیرامون سیاست ایران و خط و مشی ولایت فقیه، تبلیغ و مبارزه علیه اهداف و برنامه های ایالات متحده امریکا، ایجاد نفرت علیه

حرمت‌شکنی طالبان

تصویر
یک جنگجوی گروه طالبان در حال جابجایی ماین در تربوز   گروه طالبان برای انجام عملیات‌ها و حمله به اهداف شان از هر وسیله و راه ممکن استفاده می‌کنند. انگار هیچ چیزی برای آنان حرمت ندارند. جابجایی ماین در لای قرآن، جابجایی ماین در شکم جسد انسان، جابجایی ماین در پالان خر، زیر پوست گاو، زیر بال مرغ و حالا جابجایی ماین در تربوز . این گروه خودشان را ظاهراً داعیه‌دار راه اسلام و سربازان خدا می پندارند، اما از کشتار در مسجد و محراب تا زنا، ظلم، تجاوز و رفتارهای غیرانسانی از جنگجویان این گروه سر زده است. در تازه ترین مورد تصاویری بدست آورده ایم که نشان می دهد یک جنگجوی این گروه تروریستی ماین را در داخل تربوز جابجا کرده و قصد دارد هدف شان را توسط آن مورد حمله قرار دهد. تربوز یکی از میوه‌های مورد علاقه در تابستان و مخصوصاً ماه رمضان است .   استفاده از این روش ها، بارها جان صدها غیر نظامی و افراد بیگناه را گرفته است. طالبان نه احترامی به قوانین جنگی دارند و نه از اسلام و انسانیت چیزی می فهمند. این گروه فقط یک دستور و یک هدف دارد: کشتار، کشتار، کشتار....

اربکی‌های دولتی

این واضح است که امنیت ملی گروه ملارسول را حمایت مالی می‌کند. ملا منان نیازی سال گذشته مدتی را در وزیراکبرخان میهمان بود. افراد ملارسول هر ازگاهی برای چانه‌زنی و گرفتن پول به کابل می‌آیند. از گروه ملارسول به عنوان نیروی پیش‌مرگه در جنگ علیه گروه ملاهبت‌الله استفاده می‌شود.  اکنون دروازه‌های شهر لشکرگاه توسط افراد ملارسول پاسبانی می‌شوند. این گروه تنها در ولایات هرات، فراه و هلمند با پول‌های اپراتیفی امنیت ملی و شورای امنیت جان گرفت. عناصرملارسول در ولایات شمال از جمله فاریاب،  کندز و بدخشان توسط گروه ملاهبت‌الله سرسختانه سرکوب و نابود شدند.  به بد و خوب این اقدام امنیت ملی کاری ندارم، اما اگر حکومت عزم قاطعانه در سرکوب تروریست‌ها داشته باشد، بجای تقویت گروه ملارسول، به نان و آب و تجهیزات نیروهای امنیتی توجه کند.   این‌که نیوریارک تایمز با آن همه هوشیاری و ظرافت، تازه به این خبر کهنه پی برده و امروز آنرا نشر کرده چندان جای تعجب نیست.  گروه ملا هبت‌الله، جنگجویان ملارسول را «اربکی‌های دولتی» نامیده اند.

در پاسخ به یک متحجر جهنمی

تصویر
نویسنده: مختار‌وفایی «شهامت افغان» نام مستعاری از یک عضو گروه طالبان است که با فرستادن نامه‌ی به خبرگزاری جمهور ، عمق رذالت و پستی یک انسان متحجر و جهنمی را در عصر خرد و دانایی به نمایش گذاشته است. شهامت این نامه را در تقبیح اعمال و کارنامه‌ی اقوام هزاره، تاجیک و ازبیک نوشته و بصورت خاص شیعیان افغانستان را تهدید به حمله و نابودی کرده است. هرچند محتوای نوشته این عضو گروه طالبان به انتقام، کشتار، جنایت، عقده، تعصب، جهالت، نادانی و گمراهی خلاصه شده و نمی ارزد که به آن پاسخی نوشت، اما می‌خواهم نکاتی را به این متحجر گمراه که دین را وسیله‌ی برای توجیه جنایات و کثافت‌کاری‌های خود و همراهان خود پنداشته است یادآور شوم. یک: تو از ظلمت و تاریکی دوران عبدالرحمان جنایت‌کار یادآور شدی که به شمول هزاره ها، هزاران انسان دیگر از اقوام مختلف از جمله پشتون را به شکل بی‌رحمانه کشتار و غارت نمود. این را فراموش کردی که عصر عبدالرحمان خان، عصر خاموشی و نادانی و ناتوانی بود. عصر برتری طلبی، سلطه‌گری، انحصارگرایی و ظلمت و تاریکی بود. جنایاتی به گستردگی جنایات عبدالرحمان خان، در زمانی صورت گرفت که امیر

شهروند یا تبعه؟

حبیب‌الرحمان حکمتیار پسر ارشد گلبدین حکمتیار که ادعای تحصیل‌ و روشن‌گری دارد چندی قبل واژه شهروند را ایرانی دانسته و برای مردم افغانستان واژه تبعه را مناسب گفته بود. من آن‌زمان تعجب کردم که پسر یک امیر که بیشتر از ۱۰۰۰جلد کتاب نوشته، چگونه این‌طور نفهم و بی‌سواد تشریف دارد.  خلاف تصور من، خود گلبدین حکمتیار نیز امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن زده و محتوای بیشتر از صد جلد کتاب‌اش را به مردم بازگو کرد.  تعبیر حکمتیار از واژه شهروند تنها کسانی‌ست که در شهرها زندگی می‌کنند. حکمتیار گفته است که دهاتی‌ها شهروند نیستند و مردم افغانستان را باید تبعه خطاب کنیم.  برداشت حکمتیار از تبعه و شهروند مثال خوبی از محتوای کتاب‌هایی‌ست که زیر پوشش عناوین درشت و کلان نوشته است. 

دُکانِ پر رونق شورای علما

تصویر
مختاروفایی هرچند استفاده ابزاری از دین و باورهای مردم توسط حکومت ها یک امر طبیعی است، اما در  جامعه به شدت سنتی و مذهبی افغانستان که حکومت و مردم خودشان را دینداران با دیانت و پیروان اصیل اسلام تلقی میکنند دین بیشتر از هر جایی دیگر به یک امر مسخره تبدیل شده است. اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نخستین سفر خارجی اش بعد از تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری را از عربستان و به هدف زیارت کعبه آغاز کرد. اشرف غنی که در زمان کمپین های انتخاباتی، با تبلیغات گسترده از سوی رقبای سیاسی اش مبنی بر اینکه او و خانواده اش باوری به عقاید و ارزش های دینی ندارد مواجه شده بود، تلاش کرد که خودش را یک رییس جمهور معتقد به اسلام و ارزش های دینی و مذهبی معرفی کند. یکی از استراتیژی های او برای کسب مشروعیت، حمایت از ملاها، توزیع پول های کمکی به علما، مساجد، مراکز دینی و مذهبی است. در مورد بیگانگی غنی با آموزه های دینی و مذهی کافی است به اشتباهات او در صف نماز، سخنرانی ها و تلاوت آیات و احادیث توجه کرد. این اشتباهات او بارها سرخط رسانه ها و مضمون تمسخر مردم در شبکه های اجتماعی شده است. اکنون که بیشتر از دوسا