بــــــــــــــزودی؛ حقایق تاریخ افغانستان برملا می شود

بر بنیاد گفته های سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گزارش مفصلی که نقض حقوق بشر سه دهه جنگ در افغانستان را برملا می  سازد، به نشر خواهد رسید.
این گزارش موارد نقض حقوق بشر را از اواخر دهه۷۰ میلادی تا پایان سال ۲۰۰۱ میلادی که پایان رژیم طالبان است در بر می گیرد و شامل نامهای شماری از مقام های بلند پایۀ حکومت آقای کرزی نیز در آن درج شده است.
سیما سمر در تازه ترین گفتگو با طلوع نیوز گفته است که این گزارش حقایق تاریخ افغانستان را بر ملا ساخته است و از آن چشم پوشی نمی توان کرد.
وی گفت امکان این وجود دارد که کسانی به عوض ما توظیف می شوند، این گزارش را منتشر نکنند اما نابودی کامل آن با در نظر داشت تکنالوژی دیروزی امکانپذیر نیست.
این در حالی ست که رییس جمهور کرزی دو هفته پیش سه عضوی این کمیسیون را به شمول نادر نادری و فهیم حکیم را از مقام های شان سبکدوش کرد.
نادر نادری ، مسؤل گرد آوری گزارش های جرایم جنگی، ثبت جنایت رژیم کمونیستی، حکومت مجاهدین و رژیم طالبان بود.
خانم سمر در ادامۀ سخنانش افزود : من فکر می کنم اگر ما گذشته را نادیده بگیریم، صلح پایدار در افغانستان تأمین نخواهد شد.
در همین حال ریاست جمهوری گفته است که معیاد کاری پنج سالۀ این کمیشنران ماه گذشته پایان یافته است و تمدید نگردید که از حق مسلم رییس جمهور است.
بر بنیاد گفته های خانم سمر چون برای وی به صورت رسمی ابلاغ نشده است بنابراین آقای نادری و همکارانش در وظایف شان باقی خواهند ماند.
خانم سمر همچنان گفت که رییس جمهور برای وی وعده سپرده بود تا درباره تقرر کمیشنران جدی در این کمیسیون با وی مشورت خواهد کرد.وی گفت؛ در دیداری که دو ماه پیش با رییس جمهور داشتم، من برایش از پوره شدن دوره های کاری ما یاد آوری کردیم. وی برایم گفت که شما باید ادامه دهید. من برایشان گفتم در صورتی که من به کارم ادامه دهم اعضای تیم را خودم انتخاب خواهم کرد و یا در انتخاب آن ها نقش خواهم داشت.
از خانم سمر درباره افشای نام های کسانی که در گزارش آمده اند و از مقام های دولتی یا حامیان کلیدی آقای کرزی هستند پرسیده شد وی در پاسخ گفت که مردم افغانستان همۀ آنها را می شناسند.
وی افزود که در قدم نخست، کمیسیون نمی خواهد تنشها را در افغانستان بیشتر سازد و دوم اینکه امنیت کارمندان در دفاتر مختلف و ولایتی برای ما یک نگرانی است و در قدم سوم اینکه من فکر می کنم که این واقعات، حقایق جامعه هستند و چه ما آن را امروز یا 10 یا 15 سال بعد منتشر کنیم، مردم افغانستان آن را قبول خواهند کرد و منحیث بخش از تاریخ افغانستان باقی خواهند ماند.
خانم سمر زمانی پخش خبر برکناری اعضای کلیدی کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام شد، در ایالات متحده به سر می برد و جایزه صلح را از سوی گروهی بین المللی بحران را دریافت می کرد.
بر بنیاد گفته های وی آقای کرزی تا کنون تصمیم نهایی اش را نگرفته است.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید می ورزد که چوکی های کمیسیون حقوق بشر نباید میان اراکین دولت تقسیم شود. زیرا این روند در بخش های دیگر دولت رایج است. اما اعضای این کمیسیون با بر رعایت بشر متعهد باشند.
از سوی دیگر گروه های جامعۀ مدنی از آقای کرزی خواسته اند تا تمامی 9 عضو این کمیسیون را تبدیل کند!!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید