سرنوشت شومِ شمال

مختار وفایی
پس از سر و صداهای زیادی مبنی بر حضور تروریستان وابسته به گروه اسلام‌گرای تروریستی داعش در شمال و شمال‌شرق افغانستان، بتازگی سخنگوی این گروه اسلام‌گرا اعلام کرده است که «ولایت خراسان» را تشکیل داده و در این منطقه مسوولان شان را برای اجرای وظایف گماشته اند.
العدنانی سخنگوی این گروه اسلام‌گرای تروریستی در پیامی ویدیویی که منتشر کرده گفته است: «مجاهدان شرط‌های اعلام ولایت خراسان را برآورده کرده‌اند و بیعت خود را با امیر المومنین (ابو بکر البغدادی خلیفه خود خوانده داعش) اعلام کرده‌اند.
این نخستین بار است که داعش منطقه‌ای دور از محل حضور اصلی خود را به عنوان یک «ولایت تابعه» اعلام می‌کند.
براساس گزارش‌ها، «حافظ سعید خان» به عنوان والی  و فردی به نام «عبد الرئوف خادم» ملقب به «ابو طلحه» به عنوان معاون والی خراسان منصوب شده اند.
بنابر آنچه داعش خراسان خوانده است، مناطق منطقه‌ای گسترده است که در شمال غرب افغانستان قرار دارد و بخش‌هایی از ترکمنستان و قسمت‌های از ولایت خراسان ایران را شامل می‌شود.
هرچند تاکنون خبرهای منتشرشده در مورد آمادگی‌های گروه داعش در شمال‌ و شمال‌شرق افغانستان از سوی دولت افغانستان جدی گرفته نشده، اما شواهد دیده شده در ولایات فاریاب، سرپل، بدخشان و ادعای رسمی این گروه اسلام‌گرای تروریستی مبنی بر «ولایت تابعه» بودنِ شمال‌شرق افغانستان، آغاز یک ماجرای جدیدی بنام داعش علیه دولت افغانستان خواهد بود.
از بیشتر از یک‌سال بدینسو، درگیر بودنِ حکومت افغانستان با جنجال های کابینه و تقسیم قدرت، باعث شده است که ساختارهای امنیتی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور دچار تزلزل شده و اوضاع هر روز بیشتر دچار وخامت شود. در این میان تلاشِ روزافزون گروه‌های تروریستی بخصوص طالبان و داعش در شمال افغانستان که بتازگی از بیعت طالبان محلی سرپل و فاریاب با داعش گزارش شده است، نشان می‌دهد که سرنوشتِ شومی در انتظار مردمان ولایات شمال خواهد بود.
پایان ماموریت رزمی نیروهای خارجی در کشور از یک‌طرف، ادامه‌ی سیاست تضرع و مخالفت با طرح عملیات‌های نظامی پاک‌‌سازی شمال از وجود تروریستان توسط جنرال دوستم از سوی رییس جمهور از طرف دیگر، زمینه را برای تاخت و تاز تروریست‌ها و بخصوص گروه داعش و طالبان، در این ولایات مساعد ساخته است.
اکنون که گروه داعش حضور اش در افغانستان را رسماً اعلام نموده و قرار است طالبان نیز لباس داعش پوشیده و با شمشیر داعش مردم را گردن بزنند، هراس این وجود دارد که سکوتِ ننگین حکومت وحدت ملی و ناتوانی آن در مبارزه علیه تروریزم، باعث قربانی شدنِ مردم در این صحنه خواهد شد.
در چنین وضعیتی یگانه راه حل، حمایت از نیروهای امنیتی، پایان دادن به سریال کابینه و آمادگی‌ها برای دفاعِ خودی، بهترین‌ گزینه‌های ممکن بنظر می‌رسد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید