گفت‌وگوی جوانان افغانستان و پاکستان – دانشگاه کابل



-        اکثریتِ رسانه‌های هر دو کشور، تحت تاثیر سیاست‌ها و برنامه‌های نهادهای حکومتی، امنیتی و استخباراتی است و این مساله در پاکستان شدیدتر از افغانستان بنظر می‌رسد. دستور‌العملی که از سوی ارتش و استخبارات پاکستان به رسانه‌های آن کشور داده می‌شود، به رویکرد ضد افغانستانی این رسانه‌ها شدت بخشیده و ستیز با افغانستان را به مثابة وطن‌پرستی تلقی می‌کنند.

-        همچنان رویکرد پاکستان‌ستیزی در رسانه‌های افغانستان نیز شدت گرفته و برخی از رهبران حکومتی و سیاست‌مداران، با استفاده از فضای پاکستان‌ستیزی، دنبال اهداف شخصی شان هستند که در این مساله رسانه‌های افغانستان هر ازگاهی وسیله و دستآویز سیاسیون می‌شوند.
-        آنچه در رسانه‌های هر دو کشور بر ضد دو ملت همسایه انعکاس می‌یابد، به هیچ‌وجه نمی‌تواند دیدگاه کلِ این ملت‌ها در برابر هم‌دیگر باشند، چون اکثریتِ رسانه‌ها خط فکری و اهداف سیاست‌مداران و رهبران را دنبال می‌کنند، نه حرف و خواست ملت‌ها در برابر هم‌دیگر را.
-        گفت‌وگوی ملت‌ها می‌تواند به همگرایی میان آنان و دولت‌ها انجامیده و سایة هم‌دیگر ستیزی را از آسمان هر دو کشور برچیند.
-        رسانه‌ها می‌توانند با دورنمای یک زندگی صلح‌آمیز در هر دوکشور، گفت‌وگو و همگرایی میان ملت‌ها را همراهی کرده و از «آتش‌بیارِ معرکه شدن» در اوضاع اختناق‌آلود کنونی جلوگیری کنند.
-        اکنون تروریسم و اسلام رادیکال، دشمنِ مشترک مردم افغانستان و پاکستان است، در صورتی که ملت‌ها در مورد برچیدنِ این تهدید مصمم نشده و رسانه‌ها نیز آنان را همراهی نکنند، از رهبران و سیاست‌مداران هر دو کشور، انتطار نداریم به این زودی دامنِ فاجعه را برچینند.
 
فشرده‌یی از نکاتی که امروز در کنفرانس گفت‌وگو میان جوانان افغانستان و پاکستان، در دانشگاه کابل روی آنان صحبت کردم. این گفت‌وگو میان جوانان دو کشور، به هدف آغاز یک روند گفت‌وگو میان ملت‌ها برگزار شده و هدف نهایی آن، نزدیکی دولت‌ها و بر اندازی سیاست هم‌دیگر ستیزی در میان دو کشور است.این کنفرانس روز یک‌شنبه 24 می در هوتل انترکانتینتال کابل آغاز شده بود و تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد.
مختار وفایی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید