جدی نگیرید!



8 ازبیکستانی عضو گروه جندالله، 4 مولوی عرب‌تبار و بیشتر از 150 جنگجوی مسلح وابسته به جندالله و طالبان در یکی از آرام‌ترین نقاط شمال که ولایت سمنگان است جابجا شده و مصروف سربازگیری و تبلیغ می‌باشند. فعالیت این گروه از  چندین ماه بدین‌سو در ولسوالی دره‌صوف پایین جریان دارد و جنگجویان این گروه توسط شخصی بنام مولوی سعدی از فرماندهان رژیم طالبان در آن منطقه فرماندهی می‌شود. من تاکنون چندین بار تلاش کردم این موضوع را رسانه‌یی ساخته تا مردم و نهادهای امنیتی این مساله را جدی بگیرند، اما مقامات امنیتی سمنگان ضمن رد این مساله، حضور عناصر وابسته به داعش و طالبان را در این ولایت شایعه می‌دانستند. گروه جندالله که ماه حمل بیعت‌اش را با داعش اعلام کرد، اکنون به نمایندگی از خلافت اسلامی البغدادی حرف می‌زند و طالبان هم بدون آنان راه نمی‌روند.
جنگجویان طالبان در یکی دشت‌های ولایات شمال در حال گرفتنِ عکس یادگاری
تازه‌ترین اطلاعات از منطقه می‌رساند که نزدیک به یک‌هزار خانواده در قریه‌های بیانان، بغک، درک، دایکندی و زیدوری حمایت شان را از این گروه اعلام کرده و جنگجویان طالبان و جندالله به مردم هشدار داده اند که در صورت همکاری با دولت، خانه‌ و کاشانة شان پس از تصرف کامل این ولسوالی ویران خواهد شد. مبلغین این گروه مرام‌نامة داعش را به مردم ابلاغ می‌کنند و در تازه‌ترین تحرکات شان، شب یک‌شنبه  با حمله بر پاسگاه پولیس 5 پولیس را به شکل‌ بی‌رحمانه‌یی کشتند. تازه‌ترین روایت از منطقه می‌رساند که قوماندان الماس، از فرماندهان نظامی اسبق حزب جنبش که مدتی با حزب جمعیت نیز همکار بوده با شماری از افرادش به این گروه پیوسته است.
در یک کلام می‌خواهم بگویم که داعش در لباس جندالله، در شمال افغانستان حضور فعال دارد. من در صحبت‌های متعدد با مقامات امنیتی، وقتی حرفی از تحرکات داعش می‌زنم، همه می‌خندند و داعش را شایعة‌ی بیش نمی‌دانند.
همان‌گونه که نیروهای امنیتی و حکومت حضور و جابجایی صدها جنگجوی ازبیکستانی را همراه با خانواده‌های شان در جریان زمستان سال 1393 در شمال نادیده گرفته و شایعه می‌دانستند اکنون  نیز حضور وسیع و تلاش‌های پی‌گیر عناصر وابسته به داعش را جدی نمی‌گیرند.
همان‌گونه که غفلت زمستانی نیروهای امنیتی و حکومت در قبال جابجایی تروریست‌های منطقه‌یی در شمال بحران آفریده و جنگ شمال را تشدید بخشید، غفلت در برابر برنامه‌های عناصر وابسته به داعش در شمال نیز، می‌تواند فاجعه‌یی بزرگ‌تر از این‌روزها بیافریند. ‌(مختار وفایی)

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید