نی، اوضاع حقوق بشری را در نُه ولایت شمال بررسی می‌کند



مسوولان دفتر نی، حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان خبر داده اند که این دفتر، برنامه‌یی را روی دست دارد که بر اساس گفت وگو با ۹۰۰ تن از شهروندان ولایات شمال، بیشتر از یک‌دهه تلاشِ سازمان‌های حقوق بشری را در این ولایات بررسی می‌نماید. نورآغا شریفی، مسوول دفتر ساحوی نی در شمال افغانستان می‌گوید که این سروی در ولایات بلخ، جوزجان، سمنگان، سرپل، تخار، بدخشان، بغلان، فاریاب و کندز صورت می‌گیرد که از هر ولایت صد نفر از گروه‌های مختلفی همچون دانشجو، روزنامه‌نگار، داکتر، فعال مدنی، فعال سیاسی، دوکاندار، تاجر، معلم و ...به پنج پرسشِ پژوهشگران این دفتر برای دسترسی به چگونگی اوضاع حقوق بشر در این ولایات پاسخ خواهند داد.
تلاش‌ها برای اعاده‌ی حقوق شهروندی و دسترسی به حقوق بشری افراد پس از سقوط رژیم طالبان و  استقرار نظام دمکراسی در افغانستان توسط صدها نهاد مدنی و حقوق بشری در سراسر افغانستان آغاز شد که تاکنون میلیون ها دالر کمک‌های بیرونی و داخلی در این راستا به مصرف رسیده است. هرچند  موثریت تطبیق این پروژه‌ها را در راستای آموزش حقوق بشری برای مردم و بهبود اوضاع نمی‌توان نادیده گرفت، اما انتقادهایی نیز بر چگونگی و موثریت این پروژه ها وارد است که دفتر نی تلاش دارد با پرسش از 900 تن شهروند ولایات شمال، به نتیجه ی ممکن در این راستا دست یابد. آقای شریفی مسوول ساحوی دفتر نی در شمال ابراز داشته است که این بررسی توسط کارآگاهانِ باشگاه فارغان نی انجام می‌شود و نتایج آن طی یک کنفرانس مطبوعاتی به مردم ابلاغ خواهد شد.
پنج پرسش عمده که پاسخِ 900 تن از شهروندان ولایات شمال به آن ها، می‌تواند بیانگر اوضاعِ حقوق بشری در این ولایات، پس از یک و نیم‌دهه تلاش و مصارف هنگفت توسط نهادهای مدنی و حقوق بشری باشد.
*
از شرایط حقوق بشری در شمال افغانستان راضی هستید؟
*
به نظر تان بزرگترین دستاورد حقوق بشری در شمال چیست؟
*
چی راهکارهای برای تقویت ارزش های حقوق بشری پیشنهاد می کنید؟
*
بیشترین موارد نقض حقوق بشری که در ولایت شمال اتفاق می افتد کدام ها اند؟
*
اگر از 1 تا 10 امتیاز بدهید کدام یک از ولایت شمالی بهترین وضعیت حقوق بشری را دارد؟

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید