پشت پرده‌ی کشتار هدفمند هزاره‌ها در ولسوالی زارع ولایت بلخ


مختار‌وفایی
حوالی ساعت 11 قبل از ظهر امروز شنبه، شش مرد مسلح سوار بر دو موترسایکیل، 13 تن از مسافرانی را که از بلخاب عازم مزارشریف بودند، در ولسوالی زارع ولایت بلخ از موتر پایان کرده و در کنار جاده به رگبار بستند.
این جنایت را طالبان با نشر اعلامیه‌یی در وب‌سایت رسمی شان محکوم کرده و مقامات محلی نیز نگفته اند که عامل آن کدام گروه و یا شخص می‌باشد.
عکس از آرشیف
این فاجعه در نوع خود طی سال‌های اخیر در ولایت بلخ کم سابقه است. منابع محلی در ولسوالی زارع به شرط ذکر نشدن نام‌های شان از داستانِ نهفته در پشت این جنایت با من سخن زدند. منابع این کشتار بی رحمانه را ناشی از عقده‌ی نهفته در یک جنایت دیگر دانسته و می‌گویند که حدود سه هفته قبل، دختری از مردمان بلوچ ولسوالی زارع ناپدید شده و یک هفته بعد جسدِ آن در حالی که معلوم بود بر وی تجاوز جنسی صورت گرفته توسط مردم محل یافت شده است. به نقل از این منابع، این جنایت هرچند تکان دهنده بود اما تاکنون عاملان آن شناسایی نشده اند. به باور این منابع، مردمان محل، چندتن از جوانان هزاره‌تبار ولسوالی زارع را عامل این جنایت می‌دانستند که هیچ‌گاه ثبوت و شواهدی در این مورد ارایه نکردند. این منابع می‌گویند که طی سه هفته‌اخیر و پس از وقوع تجاوز و قتل دختر جوان، فضای اجتماعی در ولسوالی زارع و بخصوص در میان مردمان غیر هزاره به شدت علیه هزاره‌ها شکل گرفته بود و این تشنج و نفرت را همه روزه توسط ملاها و بزرگان محلی دامن زده می شد. در عین حال یک منبع در امنیت ملی بلخ از صدور فتوای جهاد در برابر هزاره‌ها، پس از جنایت تجاوز و قتل دختر جوان در ولسوالی زارع سخن زده و می‌گوید که از دوهفته بدینسو، در نمازها و گردهمایی‌های مردم، ملا امامان و بزرگان محل در مناطق بلوچ و تاجیک‌نشین، جهاد در برابر هزاره‌ها را جایز دانسته و مردمان هزاره‌تبار را عامل تجاوز و قتل دختر جوان می‌دانستند.
یک منبع محلی در ولسوالی زارع می‌گوید او مطمین است، کشتار 13 تن بی‌گناه که از ولسوالی بلخاب عازم مزارشریف بودند، ناشی از عقده‌ی مردمان محل و تحریک ملاها  پس از تجاوز و قتل دختر جوانی بوده است که مردم گمان می‌بردند که این جنایت توسط مردمان هزاره‌تبار صورت گرفته است. منابع رسمی حکومتی تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده اند، اما آنچه از اوضاع آشفته‌ی اجتماعی هویداست، این است که  کشتار هدفمند قومی، می تواند به تنشج  و بربادی‌های بیانجامد که از کنترل حکومت خارج خواهد بود. هرچند منابع محلی کشتار ۱۳ تن بی‌گناه را ناشی از عقده و انتقام‌جویی بازماندگان دختر جوان قربانی شده می‌دانند، اما ممکن است از فضای ایجاد شده در ولسوالی زارع، سایر گروه‌های تروریستی و سودجو استفاده نموده و به چنین جنایتی دست زده باشند.
حقیقت نهفته در پشت این جنایت هرچه باشد، بیانگر ضعفِ حکومت‌داری و عدم حاکمیت محلی در ولسوالی زارع ولایت بلخ است که عدم شناسایی و بازداشت عاملان تجاوزات جنسی و سایر جنایت‌ها منجر به ایجاد تشنج‌های قومی و خانوادگی شده و چنین رویدادهای ضد بشری را در پی رقم می‌زند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید