با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید

مختار وفایی
مفتی نعمت‌الله قویم والی پیشین طالبان در جوزجان که در سال ۲۰۱۵ با بیشتر از ۲۰۰جنگجوی تحت امرش به جنرال دوستم تسلیم شد، اکنون یکی از پایه‌های محکم داعش در شمال افغانستان است. مفتی نعمت‌الله قویم حدودا ۴۰سال عمر دارد و باشنده ولسوالی درزاب ولایت جوزجان است. او علوم دینی را در مدارس پاکستان و افغانستان فرا گرفته و گرایش به وهابیت دارد. مفتی نعمت پس از پیوستن به دوستم در سال ۲۰۱۵، مدت کوتاهی را به امید کمک‌های مالی جنرال دوستم به کابل کوچید و در شیرپور زندگی می‌کرد. نزدیکان جنرال دوستم مفتی را دست‌کم گرفته و ضمن این‌که ملاقات او با جنرال دوستم را تنظیم نمی‌کرد،کمک‌های مالی او را نیز قطع کرد. مفتی نعمت در ماه مارچ سال جاری ۲۰۱۷ به عربستان سفر کرد و به زیارت کعبه شتافت.
این جنگجوی پیشین طالب که به دوستم تسلیم شده و دشمنان زیادی در میان گروه طالبان برای خود خریده بود، در برگشت از زیارت کعبه، به جوزجان رفت و با گروه داعش که در ولسوالی‌های قوش‌تپه و جوزجان فعال بود بیعت کرد. اکنون مفتی نعمت‌الله قویم مسوول عمومی گروه داعش در بخش سیاسی در شمال افغانستان است‌. قاری حکمت مسوول نظامی این گروه و اوزبیکستانی‌های گروه تحریک اسلامی ترکستان مسوولیت مالی و تخنیکی این گروه را به عهده دارند.
مفتی نعمت‌الله با نفوذی که بر مدارس و گروه‌های افراطی ولایات شمال دارد، توانسته است طی ماه‌های اخیر ده‌ها عضو جدید برای داعش جلب و جذب کند. او با قدرت‌گیری این گروه در شمال، به یکی از محورهای جدید تروریسم که هدف بعدی شان ناآرامی در آسیای میانه است تبدیل خواهد شد. مفتی نعمت دوماه قبل یک دختر ۱۴ساله را در قریه بی بی مریم ولسوالی درزاب جوزجان به زور به نکاح خود درآورد.
مفتی نعمت در حال چت در مسنجر فیسبوک با یکی از دوستانش

م

چت در مسنجر فیسبوک

مفتی نعمت در حال کباب‌پزی در عربستان در ماه مارچ۲۰۱۷

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد