چرا و چگونه مسعود اندرابی از اندراب‌ها «گزارش خیریت» ارایه می‌کند؟

وضعیت اندراب‌ها از ناحیه موجودیت هزاران فرد مسلح غیر مسوول به شدت نگران کننده گفته می‌شود. درگیری‌های شدیدی بین گروه‌های مسلح غیرمسوول گزارش شده است. حتا چند روز پیش سخن از راه‌اندازی یک عملیات گسترده به هدف خلع سلاح عمومی افراد مسلح غیر مسوول در اندراب‌ها بود. موجودیت طرح راه‌اندازی عملیات نظامی گسترده در اتاق‌های پلان‌گذاری‌های نیروهای امنیتی در یک منطقه بیانگر این امر است که وضعیت امنیتی منطقه مورد نظر فوق‌العاده وخیم است. اما چه اتفاق افتاد که وضعیت فوق‌العاده وخیم امنیتی اندراب‌ها«یک‌شبه» ۳۶۰ درجه تغییر کرد و اندراب‌ها به یکباره از فوق خط سرخ امنیتی به خط سبز رسید و سخن از برگزاری برنامه‌های مشاعره در اندراب‌ها و بهبود فوق‌العاده امنیت در این منطقه به میان آمد؟

 حتمن گزارش چند شب پیش تلویزیون طلوع را در مورد اندراب‌ها دیدید. در این گزارش از اندرابی سخن گفته شد که همه چیز در ان گل و گل‌زار است. در هر گوشه این منطقه برنامه‌های فرهنگی جریان دارد و هیچ‌گونه نگرانی امنیتی وجود ندارد. تمام مشکلات حل شده و باقی مانده این پرسش که چرا اندراب‌ها لقب امن‌ترین منطقه افغانستان را کسب نکرده است!! باید گفت که این گزارش به فرمایش مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله تهیه و نشر شد. نزدیکان مطبوعاتی واندرابی آقای اندرابی در امنیت ملی و وزارت داخله بر اساس روابط مرموزی که با طلوع و برخی از رسانه‌های دیگر دارند، طرح تهیه گزارش را ریختند. قرار بر این شد که یک تصویر خوب امنیتی از اندراب‌ها ارایه شود. تصویری که، چنان‌که قبلن گفته شد، به شدت بد بود/ است. به این‌کار وارونه‌سازی واقعیت و خاک‌پاشی روی واقعیت‌ها نیز گفته می‌شود. در تهیه این گزارش از منابع مالی اوپراتیفی نیز استفاده شده است. 

مسعود اندرابی در این کار مهارت خاصی دارد. او همیشه از پول‌های اوپراتیفی در ارایه یک تصویر رسانه‌ای خوب از خودش کار می‌گیرد. اما چرا اندرابی کوشش دارد که وضعیت امنیتی اندراب‌ها را خلاف واقع خوب جلوه دهد؟ پاسخ تقریبن ساده است. وضعیت بد امنیتی اندراب‌ها، یک ضعف کلان اندرابی دانسته می‌شود. این سوال مطرح می‌شود که وقتی اندرابی به عنوان وزیر داخله نمی‌تواند امنیت ولسوالی خودش را تامین کند، چگونه امنیت کل کشور را تامین کند؟ این سوال جدی وبا معناست. پاسخ اندرابی باید این باشد که امنیت اندراب‌ها را خوب بسازد. اما در عمل او قادر به این کار نیست. او نمی‌تواند ده‌ها هزار مسلح غیر مسوول را خلع‌سلاح کند. اگر این اقدام را کند از یک طرف ناکام خواهد شد و از طرف دیگر با مردم دشمن‌دار خواهد شد.

 در نتیجه کوتاه‌ترین راه این است که یک رسانه معتبر گزارشی از وضعیت امنیتی اندراب‌ها ارایه کند که در آن همه چیز خوب توصیف شود. متاسفانه این فرمول در حکومت کاربرد زیاد پیدا کرده است. همه چیز به کارهای رسانه‌ای خلاصه شده است. همین‌که یک گزارش خوب در مورد یک منطقه درتلویزیون نشر شد، انگار همه چیز خوب است. وزرا قسمی رویه می‌کنند که گویا رهبری حکومت و وکلای پارلمان همه در یک سالون نمایش نشسته‌اند و کارکرد وزرا را در پرده نمایش تماشا می‌کنند!! باید گفت که هیچ چیز در اندراب‌ها رو به بهبود نیست. نگرانی‌های جدی‌ای از بدتر شدن وضعیت امنیتی این منطقه ‌واحتمال گسترش روز افزون فعالیت گروه‌های تروریستی وجود دارد.

 اندراب‌ها یکی از سنگرهای مهم مقاومت ضد طالبانی دانسته می‌شود. طالبان که خود را درآستانه یک پیروزی بزرگ می‌داند، در صدد تسخیر مراکز اصلی مقاومت است. در چنین شرایطی مسعود اندرابی بجای تلاش جدی جهت امن‌سازی اندراب‌ها از وجود تروریست‌ها، در صدد تهیه گزارش‌های خیریت است که این امرپرسش‌های زیادی را در مورد  قای اندرابی برمی انگیزد. 

یک سوال این است که  یا اندرابی در یک توطیه کلان علیه مقاومت ضد طالبانی شراکت دارد؟ ارایه گزارش خیریت معنای چنین شراکتی را در ذهن متبادر می‌سازد. گزارش‌های خیریت، که خلاف واقع تهیه می‌شود، موجب اغفال می‌شود. یا اندرابی می‌خواهد که عناصر ضد طالبانی و مقاومتی را در مورد فرو رفتن یکی از مراکز اصلی مقاومت به کام طالبان اغفال کند؟

نویسنده: جمشید محمدی


مسعود اندرابی وزیر داخله افغانستان


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید