چهار تن از فعالان مدنی زن در شهر مزارشریف، تیرباران شده‌اند

جسدهای تیرباران شده چهار تن از زنان جوان، بعد از ظهر چهارشنبه بیست و هفتم اکتبر، از حومه شهر مزارشریف بدست آمده‌اند.

 یک منبع آگاه در شهر مزارشریف می‌گوید، در پی ناپدید شدن چهار تن از زنان جوان، خانواده‌های آنان، پس از ساعت‌ها جستجو، اجساد آنان را در حالی که نشان گلوله‌های فراوان بر بدن‌های شان دیده شده، از گودالی در حومه شهرک خالد ابن ولید در جنوب شهر مزارشریف بدست آورده‌اند.

یکی از این قربانیان فروزان صافی، یک زن ۳۰ ساله است. فروزان در فعالیت‌های مدنی و دادخواهی برای زنان نقش فعال داشت و در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در شهر مزارشریف تدریس می‌کرد.

محمد صابر باتور نامزد فروزان صافی که پس از سقوط شهر مزارشریف بدست طالبان، از آن شهر متواری شده و به ایران فرار کرده است در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت: «همسرم فرزوان صافی و سه تن از دختران که از فعالان مدنی در شهر مزارشریف بودند، در اثر یک توطئه و به طور مشکوک تیرباران شده اند. هیچ‌کسی پاسخگوی این جنایت نیست و هیچ نهادی صدای ما را نمی‌شنود.»

باتور که فعلاً در ایران بسر می‌برد، از جزئیات رویداد آگاهی بیشتر ندارد، اما می‌گوید، همسرش که فعال مدنی و استاد دانشگاه بود، در یک برنامه‌ی از قبل تنظیم شده و به صورت هدفمند کشته شده است. باتور می‌گوید، فروزان از یک هفته قبل از رویداد، تماس‌هایی دریافت می‌کرد و از او دعوت می‌شد که اگر علاقه‌مند خروج از افغانستان است، یک نهاد حقوق بشری می‌تواند او را کمک کند. باتور می‌گوید، فرزوان صافی، بعد از ظهر چهارشنبه بیست و هفتم اکتبر، پس از دریافت یک تماس از جانب کسانی که خودشان را نماینده یک سازمان حقوق بشری معرفی کرده اند، از خانه خارج شده و پس از ساعتی ناپدید شده است. به گفته صابر، افرادی که با فروزان تماس می‌گرفتند، ادعا کرده اند که اعضای یک سازمان حقوق بشری استند و فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر را به طور مخفیانه کمک می‌کنند تا از افغانستان خارج شوند.

مهندس عبدالرحمان صافی پدر فروزان صافی می‌گوید، دخترش ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر روز چهارشنبه بیست و هفتم اکتبر، در پی دریافت یک تماس، با اسناد سفر از خانه خارج شد و به اعضای خانواده گفت، قرار است به کمک یک نهاد حقوق بشری، برای رفتن به بیرون از کشور اقدام کند. عبدالرحمان صافی گفت: «دو ساعت پس از آنکه فرزوان از خانه خارج شد، تماس‌هایش با ما قطع گردید و ناپدید شد. در جریان جستجو و تلاش برای یافتن او، به بیمارستان مرکزی شهر رفتیم و جسدش را که نشانه‌های چندین گلوله بر بدنش بود در سردخانه بیمارستان یافتیم.»

عبدالرحمان صافی، به دلیل تهدیداتی که خانواده‌اش با آن مواجه است، در مورد جزئیات این رویداد صحبت نمی‌کند. او می‌افزاید، هنوز مشخص نیست که چه کسی و یا گروهی عامل این جنایت است.

صابر باتور نامزد فرزوان صافی می‌گوید، مبایل، اسناد، وسایل شخصی و حتی جواهرات همسرش از او گرفته شده و خانواده‌اش جسد او را بدون وسایل او تحویل گرفته اند.

پدر و  همسر فرزوان می‌گویند که جسد او را از سردخانه بیمارستان مرکزی شهر مزارشریف بدست آورده‌اند، در حالی که دو منبع آگاه در شهر مزارشریف میگویند، جسد فرزوان همراه با اجساد سه زن جوان دیگر که به صورت گروهی تیرباران شده اند، از گودالی در حومه شهرک خالد ابن ولید در جنوب شهر مزارشریف بدست آمده اند. یکی از این منابع که فرزوان صافی را نیز از نزدیک می‌شناخته است، می‌گوید، خانواده‌های همه قربانیان به دلیل هراس و وحشت از هدف قرار گرفتن توسط عاملان این کشتار، سکوت کرده اند.

صابر باتور همسر فرزوان صافی می‌گوید، اعضای خانواده فرزوان به مسوولان محلی طالبان برای ردیابی عاملان این رویداد مراجعه کرده اند، اما یک مسوول امنیتی طالبان با سهل‌انگاری چنین پاسخ داده است: « اگر شما عاملان قتل را پیدا کنید و به ما نشان دهید، ما بازداشت شان می‌کنیم.»

تیرباران شدن این زنان در حالی که خانواده‌های آنان تحت تهدید و هراس سکوت کرده اند، وحشت و نگرانی از هدف قرار گرفتنِ کسانی که در بیست سال گذشته برای حقوق بشر، جامعه آزاد و دمکراسی کار کرده اند را افزایش داده است.

سلیمه برهان ( مستعار)، یک فعال حقوق بشر در شهر مزارشریف می‌گوید، ترس و وحشت عمیقی همه را در بر گرفته و هیچ کسی جرات ندارد، صدای خود را در برابر آنچه در پیش چشمان شان اتفاق می‌افتد بلند کند. سلیمه می‌افزاید، یک خفقان و وحشت عمومی بر جامعه مسلط شده و مسوولان محلی طالبان نیز در برابر هیچ یک از اتفاقاتی که می‌افتند پاسخگو نیستند.

به باور سلیمه، تیرباران شدن چهار تن از زنان که یکی از آنان استاد دانشگاه و چهارتن دیگر شان از فعالان مدنی بوده اند، باعث وحشت و نگرانی عمیق در میان زنان و مردان فعال در عرصه رسانه و فعالیت‌های مدنی در شهر مزراشریف شده است.

هویت سه تن دیگر از قربانیان این رویداد هنوز مشخص نشده است و هیچ گروهی به شمول مسوولان محلی طالبان در شهر مزارشریف، در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

 مختار وفایی- ایندیپندنت فارسی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید