قاچاق دختران تاجیکستان به افغانستان

هشت صبح:
قاچاقبران مواد مخدر، دخترهای تاجیکستان را به صورت غیر‌قانونی، در بدل مواد مخدر، از طریق سرحدات مشترک این کشور با ولایت بدخشان، به افغانستان قاچاق می‌کنند.
یک منبع امنیت ملی که از گرفتن نامش خودداری کرده به خبر گزاری بست باستان گفته است که دو دختر از شهروندان تاجیکستان به نام‌های «حمیده و ستاره» توسط قاچاقچیان مواد مخدر، به قریه «اوریز» ولسوالی شهر بزرگ ولایت بدخشان به صورت غیر‌قانونی آورده شده‌اند.
گفته می‌شود که همراه با این دو دختر 50 راس گاو را نیز قاچاقبران دربدل تریاک با خود به بدخشان آورده‌اند.
مقام‌های امنیتی در بدخشان نیز قاچاق دختر‌های تاجیک را به بدخشان تایید می‌کنند و سرحد طولانی و جنگل‌های انبوه را در این سرحدات، جای مناسب برای قاچاقچیان مواد مخدر می‌دانند.
حاجی شیرعلی، فرمانده امنیه ولسوالی شهر بزرگ، به 8‌صبح گفت: «قاچاق 50 راس مواشی و دو دختر تاجیک واقعیت دارد  و این دختران و مواشی توسط قاچاقبران به قریه «آب‌گنده»ی این ولسوالی آورده شده‌اند، اما موضوع قاچاق دو دختر چند روز پیش از قاچاق مواشی بود.»
به گفته وی، قاچاقچیان تاجیکستان طی یک معامله با قاچاقبران افغانستان، در انتقال و قاچاق دختران و 50 راس مواشی همکاری کرده‌اند.
این مقام امنیتی در ولسوالی شهر بزرگ گفت که این مواشی ابتدا از طریق ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار به افغانستان آورده شده و بعد میان قاچاقبران تقسیم شده است که 16راس گاو را یک قاچاقبر از ولسوالی یاوان، راغ و متباقی آن را قاچاقبران آب‌گنده با خود آورده‌اند.
برخی از مقام‌های امنیتی در بدخشان، قاچاق دختران تاجیک به افغانستان را به‌خاطر وجود افراد مسلح غیرمسوول در این ولایت می‌دانند.
یک مقام امنیتی که خواست نامش درج گزارش نشود، به 8‌صبح گفت: «شخصی به‌نام «رسول» در ولسوالی شهر بزرگ این ولایت، فرماندهی 80 نفر مسلح غیرقانونی را به عهده دارد و او در قاچاق مواد مخدر، دختران تاجیک و مواشی آنها دست دارد.»
منبع افزود که هیاتی از طرف مقام‌های حکومتی بدخشان، به نام‌های قدرت‌الله، خلیل و ملا قدیر، برای گفتگو چند بار نزد قاچاقبران رفته‌  است، اما این گفتگوها نتیجه‌ای در پی نداشت و هنوزهم رسول و افرادش به قاچاق ادامه می‌دهند.
فرمانده امنیه ولسوالی شهر بزرگ حضور این افراد مسلح را تایید می‌کند.
حاجی شیرعلی می‌گوید: «افراد مسلح غیرمسوول نه تنها در ولسوالی شهر بزرگ که در ولسوالی‌های همجوار شهر بزرگ و دیگر ولسوالی‌های بدخشان  نیز حضور دارند.»
به گفته وی، «عبدالعلی مهاجر» یک‌تن از فرماندهان اسبق حزب اسلامی با داشتن افراد مسلح غیرمسوول در قریه آب‌گنده ولسوالی شهر بزرگ دست به قاچاق مواد مخدر می‌زند.
او ادامه داد که ولسوالی شهر بزرگ دارای اراضی پیچیده است که از یک طرف با دریای آمو و تاجیکستان، از سویی دیگر به دریا کوکچه و ولسوالی‌های یفتل پایان و یاوان‌راغ هم‌مرز است و از جانبی دیگر با ولسوالی‌های روستاق و چاه‌آب ولایت تخار مرز مشترک دارد.
به گفته او همچنان ولسوالی شهر بزرگ با داشتن کوهای بلند و جنگل‌های انبوه مکان مناسبی برای قاچاقچیان مواد مخدر به شمار می‌رود.
قاچاق دختران تاجیک به بدخشان پیش از این نیز انجام شده است و مقام‌های امنیتی اظهار می‌دارند که اوایل امسال نیز چهار دختر تاجیک به بدخشان قاچاق شده بود.
حاجی شیرعلی گفت که در اوایل سال 1390 که چهار دختر تاجیک از آن‌سوی مرز توسط قاچاقبران آورده شده بود، آنها قنسل تاجیکستان را همراه فرمانده پولیس بدخشان در آن زمان برای دیدار این دختران به  ولسوالی شهر بزرگ برده بودند، اما قاچاقبران، دختران تاجیک را دو باره به کشور تاجیکستان فرار دادند و مسوولان موفق به دیدار آنها نشدند.
ولسوال شهر بزرگ، پولیس تاجیکستان را متهم به همکاری با قاچاقبران مواد مخدر می‌کند.
حاجی شیرعلی گفت: «عده‌ای از افراد پولیس سرحدی تاجیکستان به عوض این‌که جلو قاچاقچیان را بگیرند، در آوردن دختران از دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، به جنگل‌های سرحدی و بالاخره تحویل دادن به قاچاقچیان  افغان همکاری می‌کنند.»
او ادامه داد: «به هر اندازه‌ای که ما بالای مرز کنترول بیشتر داشته باشیم و دولت تاجیکستان بی‌تفاوت باشد، جلوگیری از این مساله دشوار می‌باشد.»
موصوف گفت که دختران تاجیک در بدل پول و مواد مخدر و تفاهمی که میان قاچاقچیان این طرف و آن طرف مرز صورت می‌گیرد، معاوضه می‌شوند.
اما قنسل تاجیکستان در بدخشان از مقام‌های امنیتی افغان خواستار اتخاذ تدابیر جدی است.
سنگ‌محمد ظهور‌زاده، قنسل تاجیکستان در بدخشان با تایید قاچاق دختران تاجیک به بدخشان، از مقام‌های افغان خواست تا تدابیر جدی‌تری را به منظور کنترول مرزها روی‌دست گیرند.
به گفته وی، تاجیک‌ها زیر فشار قاچاقبران مواد مخدر قرار دارند و ناچارند که در برابر تریاک، دختر‌ها و دارایی‌های‌شان را به قاچاقچیان بسپارند.
گفتنی است که سال گذشته نیز خبر‌ها در ارتباط قاچاق شش دختر تاجیک به ولایت بدخشان به نشر رسید، اما بعد‌ها گفته شد که این دختر‌ها به نکاح افغان‌ها درآمده‌اند.

نظرات

  1. روح الله الهامدوشنبه, ۱۹ دی, ۱۳۹۰

    ضمن عرض سلام بایدگفت که باوجودعزیزان چون شما افتخارمی کنم.بربارونویساباشید

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید