صادق مدبر: طرح تغییر نظام، خواست مردم نیست


داکتر صادق مدبر رئیس اداره امور و رئیس شورای رهبری حزب انسجام ملی می گوید که طرح تغییر نظام در شرایط کنونی "عملی" نیست.
آقای مدبر که امروز( پنجشنبه) در مراسم تجلیل از میلاد پیامبراسلام (ص) در کابل صحبت می کرد گفت که طرح "تغییر نظام سیاسی" در شرایطی که افغانستان با چالشهای زیادی روبروست به نفع کشور نیست.
به باور صادق مدبر، طرحی که در راستای تغییر نظام سیاسی ارائه شده است؛ با واقعیت های موجود سیاسی و اجتماعی کشور سازگاری ندارد.
صادق مدبر رئیس شورای رهبری حزب انسجام، تلاش های اوپوزیسیون و برخی از رهبران سیاسی را در راستای تغییر نظام سیاسی به  مشت زدن در هوا تعبیر کرد.
صادق مدبر رئیس شورای رهبری حزب انسجام، تلاش های اوپوزیسیون و برخی از رهبران سیاسی را در راستای تغییر نظام سیاسی به مشت زدن در هوا تعبیر کرمدبرمی گوید که نیاز است تا به همسویی مردم و تحکیم پایه های نظام سیاسی کنونی در کشور تاکید شود.
او گفت: "تلاش می کنیم تا از منافع ملی،‌ قانون اساسی و دستاوردهای ده سال اخیر، به "هر قیمت"ی حمایت و حراست کنیم."
"مشت زدن در هوا"
صادق مدبر رئیس شورای رهبری حزب انسجام، تلاش های اوپوزیسیون و برخی از رهبران سیاسی را در راستای تغییر نظام سیاسی به "‌ مشت زدن در هوا"‌ تعبیر کرد.
به اعتقاد صادق مدبر، تلاش ها برای تغییر نظام سیاسی انعکاس دهنده خواست "تمامی مردم" افغانستان نیست.
او تاکید کرد که موضع ما (حزب انسجام) در راستای نظام سیاسی "موضع مردم" افغانستان است.
به نظر میرسد که منظور آقای مدبر از "موضع مردم" حمایت از ساختار موجود (نظام متمرکز) است.
رئیس شورای رهبر حزب انسجام با اشاره به"نشست برلین" که در آن برخی از رهبران اوپوزیسیون با نمایندگان کنگرس امریکا دیدار داشتند؛‌ گفت که این تلاشها هیچ سودی برای مردم افغانستان ندارد.
دیدگاه اپوزیسیون
تلاشهای اپوزیسیون در راستای تغییر نظام سیاسی درحالی خارج از منافع ملی خوانده می شود که رهبران اوپوزیسیون همواره بر تغییر نظام تاکید کرده اند.
آنان می گویند که "نظام متمرکز" عامل اصلی فساد است و به این دلیل، تغییر نظام از اولویت های مبارزات سیاسی اوپوزیسیون به شمار میرود.
به اعتقاد این سه رهبر سیاسی نظام متمرکز عامل اصلی فساد است و به این دلیل، تغییر نظام از اولویت های مبارزات سیاسی اوپوزیسیون به شمار میرود.
به اعتقاد این سه رهبر سیاسی نظام متمرکز عامل اصلی فساد است و به این دلیل، تغییر نظام از اولویت های مبارزات سیاسی اوپوزیسیون به شمار میرود.
جبهه ملی افغانستان به رهبری احمد ضیا مسعود معاون پیشین رئیس جمهور، حاجی محمد محقق و جنرال عبدالرشید دوستم از رهبران با نفوذ جهادی و ائتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، دو تشکیل سیاسی است که تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی را در صدر اهداف سیاسی خود قرار داده اند.
دیدگاه اوپوزیسیون این است که در نظام پارلمانی تمامی مردم خود را، در نظام شریک می دانند و از اینرو تغییر نظام سیاسی به "سود" افغانستان است.
رهبران این دو تشکیل سیاسی( جبهه ملی و ائتلاف ملی) اخیراً در شهر برلین آلمان( نشستی که مدبر از آن انتقاد کرد) با شماری از اعضای کنگره امریکا دیدار کرده و در این نشست پیرامون چگونگی عملی شدن طرح تغییر نظام سیاسی در افغانستان صحبت کرده اند.
دو امر مهم دیگر
رئیس شورای رهبری حزب انسجام ملی در بخشی دیگر از صحبت هایش در مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام(ص) به بحث انتقال مسوولیت های امنیتی و موضوع صلح با طالبان نیز اشاره کرد.
مدبر تاکید کرد که روند صلح با طالبان باید به رهبری دولت افغانستان صورت بگیرد.
او گفت که پذیرش قانون اساسی از سوی مخالفان مسلح دولت و حفظ دستاوردهای ده سال اخیر باید محور اصلی گفتگوها باشد.
مدبر می گوید:" مخالفان مسلح دولت باید با "نگرش" جدید به مسایل و با در نظر داشت دستاوردهای نظام کنونی وارد گفتگوهای صلح شوند."
او تاکید کرد که بازگشت به گذشته تاریک و سیاهی که مردم افغانستان آنرا تجربه کرده اند؛‌ تحت هر عنوانی که باشد قابل قبول نیست.
صادق مدبر به مدیریت گفتگوهای صلح از سوی دولت افغانستان تاکید کرد و گفت:" هر کشوری که میزبان مذاکرات صلح است،‌ باید به نظر و دیدگاه دولت احترام بگذارد."
این در حالیست  که در روزهای اخیر،‌ بحث مذاکره با طالبان وارد فصل تازه شده است.
شماری از نهادها و رهبران سیاسی در تلاش اند تا با تاکید بر حفظ ارزش های نوین ودموکراتیک در کشور، اعلام کنند که تحت هیچ شرایطی خواهان برگشت به ده سال پیش از امروز (دوران طالبان) نیستند.
غلام حضرت نادری – کابل
خبرگزاری بخدی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید