مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد


- مختار وفایی

 مولوی حیات الدین حیات صاحبی، یک تن از خطبا و علمای دینی محافظه کار در شهر مزارشریف است که از چندی بدینسو در میان شهروندان مزارشریف و در شبکه های اجتماعی سر زبان ها افتاده و بحث‌های زیادی میان موافقان و مخالفان وی روی بعضی از گفته ها و مواردی را که در سخنرانی هایش مطرح کرده است صورت می گیرد.
مولوی حیات الدین،بیشتر سخنرانی هایش را در روزهای بهار و تابستان در صحن روضه‌ی حضرت علی در جمع صدهاتن از شهروندان مزارشریف و در فصل های زمستان در مساجد مختلف ایراد می کند،بعضی از سخنرانی های وی را شبکه های رادیویی محلی،همانند ستاره سحر که بجز از سخنرانی های مولوی حیات الدین،همه ساعات نشراتی اش را با آهنگ ها و برنامه های موسیقی پر کرده است،نشر می کند و صدای وی را هراز گاهی از کراچی های کست فروشی در پسکوچه های مزارشریف نیز می توان شنید.
وی یکی از پر طرفدارترین علمای اهل تسنن در مزارشریف می باشد.
حیات الدین صاحبی عضو شبکه‌ي اجتماعی فیسبوک می باشد و بعضی از سخنرانی هایش را در شبکه‌ي یوتیوب میگذارد.چنانچه خودش باری در صفحه اش چنین نوشته بود: تعدادی زیادی از دوستانم  از من  در فیسبوک گلایه کرده اند که در این اواخر سخنرانی هایم را در یوتیوب نمی گذارم و پس از این تلاش می کنم سخنرانی های تازه ام را در  یوتیوب آپلود نمایم.
تعدادی زیادی از سخنرانی های وی در شبکه‌ي یوتیوب موجود می باشد و همواره وی را در سخنرانی هایش یک کمره مین نیز همراهی می کند.
چندین مورد گفته های مولوی حیات تا حال در میان شبکه های اجتماعی خبرساز و جنجال بر انگیز شده است.
خوردن بول پیامبر اسلام توسط یکی از صحابه، که پامبر اسلام به گفته ی مولوی حیات در این مورد گفته است: هرکسی که بول مرا نوش جان کند تا آخر زندگی دیگر تشنه و گرسنه نمی شود و همچنان در آتش دوزخ نمی سوزد.
وهمچنان موردی را که بتازگی ها گفته است:
(یک ریش سفید مصروف لواط بود خدواند او را دید و ملایک را گفت که صبر کن که چند دقیقه که ریش سفید لذت ببرد.)
در حقیقت همین موارد باعث شده است که مولوی حیات الدین بیشتر در میان شبکه های اجتماعی که بیشترین استفاده کنندگان آنرا نسل جوان تشکیل می دهد جلب توجه گردد.
بعضی از مواردی را که آقای حیات الدین تا هنوز در بعضی از سخنرانی هایش  در مورد پیامبر اسلام و بعضی از گفته های بزرگان ارائه نموده است،برای نسل نو افغانستان که امروز سرگرم دنیای نوگرایی و واپس گرایی است کاملاً نا آشنا و جدید می‌باشد.
اما از میان صدهاتن از کسانی که زیر منبر مولوی حیات نشسته اند و این یاوه گویی های وی را میشنوند،بجای این‌که با شنیدن این‌ها به منطق شان،اسلام و مقدسات بیاندیشند،تحت تاثیر فریادهای حیات الدین رفته و زار زار می گریند،چنانچه در ویدیوی که نشان می دهد مولوی حیات از نوش جان کردن بول پیامبر اسلام توسط یکی از صحابه،پس از اینکه وی در یک شکاف زمین بول می کند روایت می کند،حاضرین در مجلس به گریه می افتند و مولوی حیات برای آنان دعا می کند تا از این نعمت بی نصیب نمانند.
این ویدیو در صدها صفحه ی انترنتی منتشر شد و منتشر کنندگان آنرا نمونه‌ي کوچکی از عقیده های پوچ مردم مسلمان افغانستان عنوان می نمودند.
اما آنچه مهم و در حقیقت خبر ساز تر است، این است که چرا تاحال،هیچ عالمی،هیچ روشنفکری و هیچ شهروندی در مورد این گفته های مولوی حیات نظرش را بطور رسمی ابراز نکرده و همچنان شنونده‌ي این هذیان ها می باشند.
بدون شک که جامعه‌ی افغانستان یک جامعه‌ي سنتی،مذهبی، عقب مانده و بدور از همه مزایا و واقعیت های زندگی می باشد.
در حقیقت در این سرزمین ملاها پیشتازان و حاکمان اصلی بوده اند و هستند،در سال های جهاد و مقاومت اکثریت رهبران و فرماندهان جنگی مردم افغانستان را ملاها و عالمان دینی که در مدارس ایران،پاکستان و عربستان تعلیم دیده بودند تشکیل می داد و در حقیقت از چندین نسل در افغانستان بدینسو روحیه‌ی مذهبی و دینی و در سایه‌ی تعبیر های نادرست و نا آ‌گانه از اسلام و حقایق در ذهن ها پیچ‌کاری می شود و هم اکنون اکثریت مردم افغانستان هر آنچه را که این ملاها می گویند،همان نقل قول های مستقیم از زبان خداوند و پیامبران وی می دانند،در حالی که دیده شده است، تا حال حیات الدین های زیادی با تعبیرهای نادرست نه تنها اینکه‌ به اسلام و مقدسات توهین کرده اند،بلکه چهره‌ی اسلام و مسلمانان افغانستان را به جهانیان خرافه و جهل تبارز داده اند.
در این نوشته می پردازیم،به آنچه در شبکه های اجتماعی در مورد سخنرانی ها و گفته های ناب جناب حیات الدین در این اواخر منتشر شده است.
تعدادی از کسانی که ویدیوی سخنرانی های مولوی حیات را در صفحه های انترنتی دیده شنیده اند،وی را یک ملای افراطی و نا آگاه دانسته و یگانه عامل بدبختی کشور را حاکمیت ملاهای از همین طیف بر روحیه‌ي ملت خوانده اند.
بهاره رویش در صفحه‌ي شخصی فیسبوک خود می نویسد:   
«این مولوی(حیات الدین حیات) و ملاهایی مثل این جامعه ما را به تباهی می کشانند. ما را از رشد و پیشرفت باز می دارند. اسلام را نباید از دید این مولوی ها بنگریم. این ها از پاکستان و ایران جیره می گیرند. این ها مخالف جهانی شدن، کثرت گرایی، عشق، ادبیات و ارزش های دیگر هستند. این ها زنان و مردان بی سواد ما را به خود خیلی جلب کرده اند و با حرف های فریبنده شان فکر های جوانان ما را هم متاسفانه مغشوش کرده اند.»
بیشترین حساسیت ها در مورد مولوی حیات الدین در شبکه های اجتماعی زمانی گسترده می شود که ویدیوهای بعضی از گفته های ناب وی در این شبکه ها منتشر می شود.
در میان صدها نظریه‌ي بازدیدکنندگان ویدیوی تصویری مولوی حیات که در آن از خوردن بول پیامبر اسلام حکایت می کند،محمدالله یکی از آنان است که چنین نوشته است:
«این مولوي خدا ناترس،در شهر مزار شريف اقامت دارد. چندين مرتبه همچو خطا هاي را انجام داده است.این ملا کاش خودش در آن زمان می‌بود که یک دو گیلاس بول را نوش جان می‌کرد و یک کمی گ... هم میخورد که تا قیامت گرسنه نمی‌شد.آیا چیز دگر نبود که این ملای کثافت این مزخرفات را می‌گوید! آیا این توهین به حضرت محمد نیست؟»
در همین حال تعدادی دیگری با دیدن و شنیدن این گفته های مولوی حیات وی را مخالف اسلام و دست نشانده دشمنان اسلام می‌دانند و از این که بر روحیه ی مردم حاکم است تاسف می خورند.
ایوب محمدی در این مورد چنین نوشته است:
«دین مقدس اسلام سال های زیادی است که در گرو این دوکاندان دین است و این‌ها با تعبیرهای اشتباه و دروغین می خواهد اسلام را ضعیف و خرافاتی جلوه دهند.چنانچه یکی از بزرگان گفته اند: اگر میخواهید حقیقتی را تخریب کنید،علیه وی نجنگید،از وی بد دفاع کنید.این جاهلان نیز از اسلام بد دفاع می کنند و دشمنان اصلی این دین مقدس هستند.»
همچنان شخص دیگری بنام جاوید احساس صافی در مورد یکی از سخنرانی های مولوی حیات که در فیسبوک منتشر شده است گفته است:« اين شخص خيلي ميخواهد عوام فريبي كند و ميداند كه مردم بيچاره و بي‌سواد در مقابلش نشسته و هر چه را كه با فرياد و درد بگويد مردم بدون آنكه بفهمند فقط گريه می‌كنند»
در همین حال تعداد دیگری، علما و و روشنفکران به باد انتقاد گرفته اند و سکوت آنان در برابر حیات الدین ها خیانت به اسلام و حقیقت دانسته اند.
حیات الله جواد در این مورد می نویسد:
«اين آدم، دروغگو و نماینده‌ي انگليس است تا آموزه‌هاي اسلامي را نادرست، و زيبايي‌هاي اسلام را به صورت ماهرانه تحريف نموده و مسلمانان را به بیراهه ببرد.
جالب اين جاست که  تيكه داران دين، از شيعه و سني در قبال اين وهابي مفتري سكوت كرده اند!»
در همین حال تعدادی دیگری از این گفته‌ها و باورهای آقای حیات الدین حمایت نموده و وی را حامی اسلام و یک عالم آگاه دینی می دانند.
قسیم شمس نظری،یکتن از کاربران فیسبوک،در مورد وی می‌نویسد:
« نزد من مولوی حیات الدین، یک عالم دین هست، بیشتر از یک «ملا»ی امروزی(که چندان از ملاهای امروزی خوشم هم نمی آید...!)
در این هیچ شکی نیست که هر کسی (خواه در هر کسب و پیشه یی باشد) کمی و کاستی های خود را دارد... و مولوی حیات الدین نیز، فرشته نیست!
در شبکه های اجتماعی تعدادی اندکی به حمایت از مولوی حیات الدین می‌پردازد،در میان صدها نظریه و نوشته‌ها چند نوشته‌ی کوتاه از موافقان وی به چشم می خورد.
صافی هاشمی یکی از این‌هاست که می نویسد: «
انسان خالی از خطا و اشتباه نیست . شاید مولوی حیات الدین گفته های نا پخته‌ای زیادی گفته باشد. ولی تا حدی برای مردم عوام ما خوب است زیرا خلای جهالت اکثریت مردم را در مورد دین همین ملا ها پر میسازد،مردان بزرگ اشتباهات بزرگ.»
ایام الدین رساخ یکتن از کاربران دیگر فیسبوک به حمایت از مولوی حیات الدین چنین می نگارد: مولوی صاحب حیات الدین حیات واقعا عالم پرافتخارافغانستان است،بخصوص درسمت شمال کشور.


نکته‌ي اخیر:
شبکه های اجتماعی در افغانستان تاهنوز زمینه‌ را برای ابراز نمودن عقاید و باورهای شخصی افراد به گونه‌ي دلخواه شان و همچنان نشر هرگونه مطالب انتقادی و افشاگرانه مساعد ساخته است،اما تا حال کمتر در این شبکه ها دیده شده است که مسایل به گونه‌ى علمی و مسلکی مطرح گردد.
کسانی که مولوی حیات و موارد دیگری را تاهنوز به باد انتقاد گرفته اند و همچنان روشنفکران و علمای آگاه را مورد انتقاد قرار داده اند که چرا در برابر حیات الدین ها خاموش نشسته اند،خودشان به همان چند واژه‌ي انتقادی آن هم در شبکه های اجتماعی اکتفا کرده اند.
پس اگر نسل نو افغانستان،بخصوص آنانی که خود را به نحوی در برابر ارزش‌های اسلامی و ملی،مسوول می‌دانند و امروز زمینه‌های خوبی برای گسترش و بارور ساختن عقاید و حقیقت های عینی اسلام برای شان مساعد است،از همان جای که هستند،حرکت کنند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، باورها و داشته‌های شان در قالب مقالات به وب سایت‌ها،وبلاگ ها،صفحه‌های شخصی شان در فیسبوک و نشریات چاپی منتشر نمایند،تا شاهد یک انقلاب فرهنگی،اجتماعی و سیاسی در کشور باشیم.
امیدوارم  این آغاز یک گفتمان جدید در میان هم نسل هایم باشد!
مختار وفایی

نظرات

  1. ببین جان برادر! اینکه کی چه چرندیاتی می گوید یک جانب قضیه است اما اینکه خودت بیش از حد خودت سخن می گویی و یاوه می بافی حرف دیگری است. بهتر است هر کسی حدود و ثغور شخصیت و صلاحیت خودش را بفهمد و گرنه جنگلی می شود که هر شغالی در هر جایی چون تو یاوه سرایی خواهد کرد.

    پاسخحذف
  2. درود به وفایی عزیز،

    در پیوند به مولوی صاحب حیات الدین صاحبی باید گفت که : ظاهرا" شخص پاک و بی آلایش به نظر می رسد اما خداوند ج از قلوب همه آگاه اند و در ارتباط گفته ها و سخنرانی هایش آنچه برداشت من است این است که: " بسیاری از علمای دینی ما به شمول مولوی حیات وقتی بر مرکب سخن سوار می شوند چنان می تازند که از اطرافیان بی خبرند و محو گفتار خویش می شوند و هرچه به زبانشان می آید بدون غور میفرمایند و شنوندگان هم چون زیر تاثیر ناله ها و گریه های عوام فریبی ایشان قرار گرفته اند به محض شنیدن مهر تایید و تصدیق میگذارند.در شبکه اجتماعی فیسبوک هم به جناب مولوی حیات پیشنهاد کرده بودم که لطفاً به قدر برداشت مردم و مخاطب تقریر فرمایند چون مولوی صاحب به گفته خودشان هم علم تصوف (طریقت)و هم دانش شریعت دارند بناء بسیاری از موارد در طریقت است که اگر به شخص عوام گفته شود تکفیر می کند در حالیکه در تصوف و طریقت میتوان ثبوت کرد لذا باید:
    با خرابات نشینان ز کرامات ملاف
    هر سخن جایی و هر نقطه مکانی دارد."
    تشکر

    پاسخحذف
  3. عکس مولوی صاحب حیات دین

    پاسخحذف
  4. از سخنرانی هایش خیلی خوشم میامد

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید