آمد آمد نوروز، خوش‌بختی کیسه‌بران

هرساله در شهر مزارشریف حین آمد آمد نوروز و سال نو ترتیبات و تنظیمات ویژه‌ی برای راه انداری میله‌ی گل سرخ از طرف مسئولین ولایت، شهرداری... و دیگر ارگان های دولتی گرفته می‌شود. این فعالیت‌های گروپی معمولن از اول ماه حوت به شدت جریان یافته و الی اول حمل بطور جدی ادامه دارد. همزمان با ترتیبات و تنظیمات مسئولین ولایت، دسته‌های از عناصر مضر و تخریبی هم به فعالیت، جابجایی و پلان گذاری خود را  شروع می‌کنند. از جمله خراب‌کاران یک دسته که درین مقطع زمان سود بیشتر نصیب‌شان می‌شوند دزدان و کیسه‌بران ماهر است. گاهی عده‌یی برای این چند روز حساس و موقع ساز یک سال هم منتظر میمانند.
یقینن با پیشرفت‌های اجتماعی سال های اخیر دزدان نیز شیوه و اسلوب کار خود را تغییر داده اند. جوانان با سرو وضع مرتب، چهره های حق به جانب مختلف، آراسته با مود و فیشن امروزه و گاهی هم کاملن به شکل دهاتی ظاهر می‌شوند که تفکیک شان در میان جمعیت بیست نفری مشکل است. ناممکن است که در میان هزار نفر شناسایی شوند.
هر باند دزدی تخمینن تعدادشان بیشتر از ده نفر است که تحت رهبری یک دزد کهنه کار به گفته مردم(خلیفه یا کاته) فعالیت مینمایند. دزدان دوره گرد بغیر ازینکه پنجاه فیصد برداشت روزانه خود را با خلیفه خود تقسیم مینمایند، بست فیصد از درامد باقی مانده‌یی خود نیز به عنوان خلیفه‌گی یا استادی به رهبر خود می‌پردازند. کارهایشان آنقدر با طرح ریزی خوب انجام می پذیرد که هیج کس از راز آنها و پلان کاری شان خبر نمی‌شود.
اقوام مختلف و خانواده ها که از ولایات دور و نزدیک اراده یی زیارت و میله گل سرخ را دارند، جهت دریافت مکان مناسب بودباش خود یک هفته قبل الی بیست روز پیش از نو روز در اطراف روضه مبارک دیده می شوند. اغلب آنان شاکی از دزدی اموال شان بوسیله کیسه بران ماهر هستند. .این دزدان که تحت رهبری واحد قرار دارند به اندازه‌یی ماهرند که به گفته‌ی مردم"سرمه را از چشم می ربایند". مهارت بالای آنها باعث می شود تا دستگیری یا جلوگیری از آنان مشکل یا تقریبن ناممکن شود. دزدان دوره گرد چریک‌های چهره دستی هستند که با با استفاده از تجمع مردم در روز و گردش آنان از طرف شب، بهترین موقعیت ها را دریافت نموده، شکار خود را در چشم بهم زدن به دست میاورند.
همیشه آنان که جیب هایشان مورد تاخت و تاز واقع می شود کاملن بی‌خبر هستند تا عندالاموقع که برای ضرورت دست به جیب خود می برند یکباره متوجه می شوند که کار از کار گذشته. بناان برای تمام شما عزیزان درین مقطع زمانی با تمام خوشحالی که دارید هشدار می‌دهم که متوجه جیب خود باشید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید