جفای شورای ولایتی بلخ در حق مولانای بزرگ



شورای ولایتی بلخ؛آبروی فرزندان مولانا را به باد می دهد!!
اعضای شورای ولایتی بلخ،"مولوی بلخی" را با "مولوی" کوچه ی شان اشتباه گرفته اند.
قرار است سالگرد مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر و اندیشمند بزرگ بلخی؛ روز دوم میزان از سوی دولت ترکیه در شهر قونیه تجلیل گردد.
به اساس دریافت ها و معلومات موثق وب سایت هویدا،چندتن از اعضای شورای ولایتی بلخ که شامل جنگ سالاران و قوماندانان دوره ی (جهاد و مقاومت) می گردند؛بنابر دعوت دولت میزبان در این جشن بزرگ علمی؛فرهنگی به نمایندگی از مردم و سرزمین مولانا حضور می یابند.
صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ، در این مورد اظهار بی خبری نموده می گوید:در اینگونه مسایل فرهنگی و ادبی باید  ریاست اطلاعات و فرهنگ  در جریان گذاشته شود،اما هیچ کسی در  این مورد به ما مراجعه نکرده است.
غلام عباس اخلاقی،معاون شورای ولایتی بلخ و یکتن از قوماندانان جنگی حزب وحدت در شمال؛استاد عبدالوکیل؛رییس خالق از قوماندانان حزب جمعیت ؛ربابه نائبی  و بلقیس هادی از دیگر اعضای این شورای شامل لیست کسانی هستند که گفته می شود این روزها مصروف حفظ کردن مختصر زندگی نامه ی مولانا می باشند تا اگر لازم شد،در آن محفل به نمایندگی از سرزمین و فرزندان مولانا صحبت نمایند.
یکی از فعالان فرهنگی و ادبی بلخ که نخواست از وی نامبرده شود گفت:
(در این شهر کسانی هستند که عمرشان را در تحقیق در مورد مولانا و مثنوی خوانی سپری کرده اند و واژه واژه ی زندگی مولانا را سال ها تحقیق و بر رسی نموده و کتاب ها  در این مورد نوشته اند.
این فعال ادبی با انتقاد از حضور اعضای شورای ولایتی بلخ که اکثریت آنان قوماندانان جنگی می باشند در محفل بزرگ گرامی داشت از سالگرد مولانا در قونیه گفت:
یک مشت قوماندانان و آدم های که در عمرشان یک بیت شعر مولانا را نخوانده و نشنیده اند؛قرار است در جشن  بزرگداشت از مولانا در شهر قونیه با حضور صدها تن از متفکرین و اندیشمندان و پروفیسورها و مولاناشناسان؛به نمایندگی از فرزندان و سرزمین مولوی بزرگ سخن بزنند؛که بدون شک با این کار شان آبروی بلخ؛ و فرزندان مولوی به باد خواهد رفت!!!)
به گفته ی این فعال ادبی؛رییس شورای ولایتی بلخ می تواند،بجای اعضای این شورا کسانی دیگری که بتوانند از آدرس مولوی و سرزمینش صحبت نمایند و سمبول واقعی فرزندان مولانا باشند را بفرستند.
تعدادی از فرهنگیان و فعالان ادبی دیگر نیز با انتقاد از حضور اعضای شورای ولایتی بلخ در چنین محفل علمی و فرهنگی می گویند:
اعضای شورای ولایتی بلخ،"مولوی بلخی" را با "مولوی" کوچه ی شان اشتباه گرفته اند.
با این حال وب سایت هویدا تلاش نمود تا نظر رییس شورای ولایتی بلخ را در این مورد داشته باشد؛اما با تماس های پی هم موفق نشد.
مختار وفایی/ وب سایت هویدا/ مزارشریف

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید