مهمترین رویدادهای امنیتی و اجتماعی ولایات شمال در سال 1391

       حوادث و رویدادهای سال 1391  در شمال افغانستان با سرازیر شدن سیلاب ها در ولایت های بلخ؛ سرپل، بغلان، سمنگان  و چندین ولایت دیگر آغاز گردید که بیشترین آسیب  از این سیلاب ها به ولایت سرپل رسید.
از اثر جاری شدن این سیلاب ها در ولایت سرپل نزدیک به صد تن کشته و مفقودالاثر گردیدند و صدها منزل مسکونی در سرپل و دیگر ولایات تخریب گردیدند
این سیلاب ها که از اول ماه ثور آغاز به سرازیر شدن نمودند، تنها در سرپل هشتاد درصد شهر این شهر را فرا گرفت و هزاران تن را در روزهای سخت بهاری آواره و بی سرپناه ساخت.
به گفته مقامات سرپل هشتاد درصد شهر زیر سیل آب قرار گرفته بود
در جریان سرازیر شدن سیلاب ها مقامات ولایات شمالی خواستار کمک هر چه عاجل غذایی و غیر غدایی از سوی مؤسسات کمک کننده برای آسیب دیده گان شدند که کمک های پرداکنده ی از سوی نهادهای داخلی و خارجی به آسیب دیدگان فرستاده شد اما بیشتر آسیب دیدگان در این سیلاب ها بی خانمان شدند.
 سمنگان از دیگر ولایات شمالی افغانستان است که سال ها در آرامی نسبی بسر می برد اما در  ماه سرطان سال جاری گواه یک حمله ی انتحاری بود که ده هاتن را به کام مرگ فرستاد.
حمله ی انتحاری صبح هنگام در یک محفل عروسی به شمول احمد خان سمنگانی عضو مجلس نمایندگان و یکتن از بزرگان این ولایت ده هاتن دیگر نیز کشته شدند.
در این حمله که حوالی ساعت هفت و نیم صبح  روزشنبه 24 سرطان رخ داد مهاجم انتحاری مواد همراهش را در محفل عروسی دختر احمد خان سمنگانی منفجر ساخت و20 تن از جمله احمد خان سمنگانی کشته و 60 نفر دیگر به شمول سید احمد سامع قومندان پولیس حوزه ی غرب زخمی شدند.
همچنان فاریاب که از چندی بدینسو به دلیل فعالیت های گسترده مخالفان مسلح در شمار ولایت های نا امن کشور محسوب می گردد در جریان سال جاری شاهد ده ها مورد انفجار, انتحار و قتل های مرموز بوده است.
در این میان مهمترین رویدادی که در سال جاری در فاریاب تفاق افتاد حمله انتحاری در جریان مراسم عید قربان بود که ده هاتن را کشته و زخمی ساخت.
روز جمعه، ٥ عقرب گزارش شد که وقوع انفجار انتحاری در جریان مراسم عید قربان در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب در شمال افغانستان بیش از چهل کشته و بیش از پنجاه زخمی برجای گذاشته است.
این حمله انتحاری در اولین روز از ایام عید قربان و در مقابل مسجدی روی داد که گروهی از مردم برای برگزاری نماز عید قربان در آن تجمع کرده بودند.
سخنگوی پلیس محلی در آن زمان گفته بود که حدود نیمی از کشته شدگان این بمب گذاری از ماموران پلیس و نفرات ارتش افغانستان هستند.
در همین حال ولایت بلخ که از ولایت های امن کشور محسوب می گردد نیز شاهد رویدادهای بوده است که از جمله  کشته و زخمی شدن بیش از سی تن در اثر ماین کنار جاده مهمترین آن هامی باشد.
در اثر انفجار ماین کنار جاده در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ 15 تن کشته و 18 تن دیگر زخم برداشتند.
این حادثه زمانیکه یک موتر فلنکوچ روانه عروسی در ولسوالی دولت اباد بوده به وقوع پیوست.
همزمان با این حادثه در یک خبر دیگر مقامات محلی ولایت بلخ از کشته شدن 9 فرد ملکی در در نتیجه تصادم دو موتر در ولسوالی خلم این ولایت خبر دادند.

در کنار رویدادهای مرگبار امنیتی در شمال کشور، موارد همچون قتل، سربریدن و شکنه و تجاوزات جنسی نیز طی یکسال گذشته به گفته ی آگاهان به اوج خود رسیده و باعث نگرانی نهادهای حقوق بشری و مدنی گردیده است. در این میان سحرگل نامی است که خشونت علیه وی می تواند از تمام خشونت های انجام شده در برابر زنان ولایات شمال نمایندگی نماید.
«سحرگل»  که یک نوعروس بود به طور وحشیانه ی توسط اعضای خانواده اش مورد لت و کوب و آزار و اذیت قرار گرفته بود.وی چندين ماه توسط شوهر و خانواده همسرش در خانه محبوس بوده و مورد شكنجه و بدرفتاري قرار گرفته بود.
ماموران پليس، «سحرگل» را پس از ماه ها در زيرزمين خانه شوهرش پيدا کردند. خانواده «سحرگل» به پليس مراجعه كرده و از ماه‌ها بي‌خبري از وضعيت دخترشان ابراز نگراني کرده بودند. پليس پس از پيداكردن سحرگل متوجه شد كه ناخن‌ها و موهاي سر ش کشيده شده‌اند و گوشت و پوست قسمت‌هايي از بدنش نيز با انبرکنده شده بود.
تجاوز جنسی بر یک دختر پنج ساله در ولسوالی کلدار ولایت بلخ، سربریدن یک خانم در ولایت جوزجان، کشته شدن چندین خانم دیگر در ولایات سرپل، فاریاب، بدخشان، تخار و بغلان از جمله رویدادهای خشونت باری است که در شمال افغانستان اتفاق افتاده است.


همچنان آخرین رویداد خشونت علیه زنان در ولایات شمال خبر از زنده به گور نمودن یک بانوی جوان در ولایت بدخشان دارد.
ذاکره بانوی 24 ساله ی بود که به جرم دوست داشتن یک پسر توسط برادرش به حمایت و کمک پدرش در حیاط حویلی شان زنده به گور شد و پس از هفتاد روز جسد وی توسط پولیس کشف گردید.
همچنان به عنوان آخرین رویداد ناگوار و حملات انتحاری در شمال افغانستان می توان از حمله ی انتحاری که از خانواده رییس مجلس نمایندگان قربانی گرفت  نام برد.
بر اثر انفجار انتحاری که شام روز پنج شنبه 24 حوت در ولایت کندز رخ داد 3 عضو خانواده  عبدالروف ابراهییمی رییس مجلس نمایندگان کشته شدند.
حمله کننده ی انتحاری که خود را در میدان بزکشی منفجر ساخت، حاجی شیرخان پدر عبدالروف ابراهیمی، عبدالقیوم ابراهیمی، برادر و یکی از برادر زاده های عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه کشته شده اند.
عبدالقیوم ابراهیمی قوماندان امنیه ولسوالی امام صاحب بود که وی نیز همراه با یک محافظش در این حمله کشته شد.
در این حادثه که ده تن دیگر نیز کشته شدند؛ مراسم تدفین و جنازه نزدیکان رییس مجلس نمایندگان  بدلیل  آنچه مشکلات امنیتی خوانده شد بدون حضور داشت وی انجام شد.
این در حالی است که به گفته ی تعدادی از آگاهان مسایل سیاسی، نا امنی، افزایش ترور، وحشت، تجاوزات جنسی و خشونت علیه زنان از دامن بیکاری و فقر بر می خیزند که فقر و بیکاری در سراسر کشور در حال رشد و گسترش است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید