توپچی جشن گل سرخ:شلیک توپ های ما، پیام آور بهار، صلح و دوستی اند!

گاهی حاشیه ها به نظرم جالبتر می رسد، ام روز هم در جشن گل سرخ در مزارشریف نرفتم در داخل صحن مجلس بنشینم، در اطراف روضه ی شریف قدم زدم و  کار همه ساله ی جگرن گل رحمن برایم جالب به نطر رسید؛ رفتم تا وی را بشناسم و ازش بعضی موضوعات را بپرسم....
جگرن گل رحمن طوطاخیل، توپچی لوای سه قول اردوی 209 شاهین است، که از چندین سال بدینسو مردم و مهمنانان سال نو خورشیدی و جشن نوروز را در مزارشریف با شلیک 21  گلوله توپ آغاز گر می شود.
جشن نوروز همه ساله با حضور هزاران تن از مهمانان داخلی و خارجی در شهر مزارشریف تجلیل می شود و امسال نیز حضور گسترده ی مهمانان دراین جشن بیشتر از سال های دیگر بود.
جشن نوروز 1392  تحت تدابیر شدید امنیتی در مزارشریف تجلیل گردید که به گفته ی مسوولان امنیتی ولایت بلخ بیش از شش هزار مامور امنیتی و کشفی در این ولایت مسوولیت تامین امنیت را در روزهای نوروز داشته اند.
شلیک نمودن 21 گلوله توپ در جریان جشن گل سرخ از عنعناتی است که قدیم باقی مانده و تاهنوز نیز همه ساله  مردم با صدای شلیک های توپ سال نو را رسماً آغاز می کند و به شادی و خوشی می پردازند.
جگرن طوطاخیل که از چندین سال بدینسو آغاز گر سال نو خورشیدی تا شلیک 21 گلوله ی توپ می شود می گوید که آرزو دارد، تا زنده است توپچی باشد و توپ های سال نو را شلیک نماید.
این جگرن 62 ساله می گوید که صدای توپ های که وی شلیک می کند، پیام آور بهار، صلح، دوستی و برادری در سال نو خورشیدی است!
به باور این جگرن شلیک گلوله های توپ در سابق به خاطر بیدار ساختن مردم در اوقات مختلف استفاده می شد؛ در زمانی که بلندگو وجود نداشت، در کارخانه ها و قریه ها اوقات نماز، غذاخوردن، افطار در ماه رمضان، آغاز سال نو و موارد دیگر با استفاده می شد که شلیک توپ در نخستین ساعات روز نخست سال نو خورشیدی در جریان جشن نوروز از همان روزها به عنوان یادگار و عنعنه ی مردم بلخ باقی مانده است.
امروز نیز 21 گلوله ی توپ توسط جگرن گل رحمن طوطاخیل شلیک شد و مردم بلخ باشلیک این توپ ها آغاز گر سال 1392 خورشیدی شدند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید