اکثریت رسانه ها، به فرمایش حکومت گران و زورمندان نشرات دارند

تعدادی از آگاهان و فعالان رسانه یی در بلخ، از وضعیت جاری رسانه ها ابراز نگرانی نموده و می گویند اکثریت رسانه ها در اختیار زورمندان قرار دارند و رسانه های آزاد و معیاری در کشور انگشت نشان می باشند.
این آگاهان که در نشستی به بهانه ی  یکسالگی نشرات وب سایت هویدا و رونمایی خبرگزاری سرزمین که با حضور ده ها تن از خبرنگاران جوان؛ فعالان رسانه یی و روزنامه نگاران بلخ صحبت می کرد، از خبرنگاران جوان خواستند تا مرزهای سانسور توسط زورمندان و سیاستگران و خودسانسوری را بشکنند و یک موج جدید خبرنگاری را در کشور شکل دهند.
این نشست که به همکاری باشگاه فارغان نی حمایت کننده ی رسانه های آزاد افغانستان برگزار شده بود؛ نور آغاشریفی مسوول ساحوی دفتر نی در شمال، روی وضعیت خبرنگاران در شمال صحبت نموده و از افزایش خشونت ها توسط حکومتگران ابراز نگرانی نمود.آقای شریفی آمار ثبت شده در دیده بان رسانه ها از خشونت ها علیه خبرنگاران در دوماه نخست سال جاری میلادی را دو برابر دوماه نخست سال 2012 خوانده  و این وضعیت را باعث نگرانی خبرنگاران و فعالان رسانه یی عنوان نمود.
همچنان مختار وفایی موسس و مدیر مسوول وب سایت هویدا، در مورد دست آوردها و چالش های فرا راه نشرات یک ساله ی این وب سایت گفت:
یک سال  گذشته، با تهدیدها، چالش ها و دست آوردهای مهمی همراه بود. وی تهدید از سوی مقامات حکومتی، امنیتی و افراد شخصی را در جریان نشرات موضوعات عینی و حقایق جامعه از چالش ها و موانع جدی فرا راه نشرات و کار رسانه یی در بلخ دانست.
تهدید از سوی رییس و اعضای شورای ولایتی بلخ، نماینده های پارلمان، موظفین امنیتی و افرا شخصی از جمله چالش های بوده است که نشرات یکساله ی وب سایت هویدا آن را تجربه کرده است.
در همین حال قیوم بابک یکتن از ژورنالیستان سابقه دار بلخ نیز روی چالش ها و مشکلاتی که باعث افزایش خشونت ها و خودسانسوری در رسانه ها می شود صحبت نموده و وضعیت فعلی آزادی بیان و رسانه ها را در افغانستان بحرانی و تحت حکومت سیاستگران و زورمندان دانست.
به باور آقای بابک در عصر کنونی اکثریت رسانه ها رسالت و وظیفه ی اصیل شان را فراموش کرده و به خوش خدمتی به اربابان قدرت و سرمایه می پردازند.
آقای بابک از خبرنگاران جوان خواستار تسلیم نشدن به زور و قدرت شد و از آنان خواست تا به خود جرئت دهند تا حقایق و نگفته های  که به زندگی و سرنوشت مردم ربط دارند را بدون سانسور منتشر نمایند.
در همین حال مبینه ساعی خیر اندیش مدیر مسوول شبکه ی رادیو رابعه بلخی روی وضعیت حضور بانوان در رسانه های بلخ صحبت نموده و چالش های زیادی را فرا راه کار بانوان در رسانه های بلخ عنوان نمود.به باور بانو خیر اندیش سنت های حاکم در جامعه یکی از مهمترین چالش های فرا راه کار بانوان در رسانه های بلخ می باشد.
عبدالقادر مصباح مدیر مسوول هفته نامه و وب سایت خبری یادگار نیز از سخنرانان این محفل بود و وضعیت رسانه های چاپی و الکترونیکی را در بلخ نگران کننده دانست. به باور آقای مصباح، هیچ تلاشی تاهنوز در بلخ در راستای رشد رسانه های چاپی و الکترونیکی صورت نگرفته، در حالی که یکی از نیاز جدی جامعه ی رسانه یی شبکه های اجتماعی، رسانه های چاپی، وب سایت های خبری و تحلیلی می باشد.
در عین حال به گفته ی مسوولان  دفتر نی حمایت کننده ی رسانه های افغانستان، از دوماه بدینسو شصت تن از جوانان آمریت امور جوانان بلخ در این دفتر چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی، گزارشگری شهروندی و وبلاگ نویسی را آموزش دیده اند و با اشتراک این جوانان قرار است کانون وبلاگ نویسان و فعالان شبکه های اجتماعی بلخ نیز تشکیل گردد.
این در حالی است که به گفته ی مختار وفایی، مدیر مسوول وب سایت تحلیل خبری هویدا، بزودی هفته نامه ی چاپی هویدا نیز در شهر مزارشریف آغاز به نشرات نماید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید