ترس از سقوط رسانه ها در شمال افغانستان!


طی ده سال گذشته صدها رسانه ی تصویری؛ صوتی؛ چاپی و الکترونیکی در افغانستان با حمایت مالی تعدادی از کشورها و موسسات خارجی ایجاد گردید.هرچند تعدادی از این رسانه ها با معیارهای جدید رسانه یی آشنایی نداشتند و افراد مسلکی کمتر در آن ها دیده می شد، اما به نحوی در ترویج فرهنگ رسانه  و آزادی بیان در کشور سهیم بودند.
متاسفانه در این اواخر شاهد از هم پاشیدن و بسته شدن تعدادی از این شبکه های رسانه یی در شمال کشور هستیم.
تنها در ولایت بلخ؛ 16 شبکه ی رادیویی فعالیت داشت، که از آن میان شش شبکه ی آن تا اکنون بسته شده است.
تعدادی از شبکه های تلویزیونی که وابسته به احزاب سیاسی و گروه های دولتی نیستند نیز از وضعیت خوبی برخورداز نییستند و ندای بسته شدن و رخصت کردن کارمندان شان شنیده می شود.
دیده می شود که هیولای سال 2014 که همزمان با خروج نیروهای خارجی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز برگزار می گردد، هم اکنون اذهان عامه و دولتمردان را مغشوش ساخته است.
پروژه های دراز مدت و کوتاه مدت که رسانه ها از سوی آنان تغذیه می شد وهمچنان در بخش های مختلف دیگر فعال بودند، به گفته ی آگاهان در حال سقوط است و تمویل کنندگان نیز بدون هیچ دلیلی این پروژه ها را متوقف کرده است.
بیشترین رسانه ها از سوی سفارت ایالات متحده ی امریکا، موسسه (USAID) تمویل شدند که هم اکنون این پروژه ها متوقف گردیده است.
با این حال تعدادی از جوانانی که طی ده سال گذشته در دامان این رسانه های نوکار به حرفه ی خبرنگاری رو آورده بودند، نگران وضعیت کار رسانه یی هستند و از آینده ی مبهم و تاریک شان ترس دارند.
این در حالی است که در این اواخر خشونت ها علیه خبرنگاران نیز افزایش یافته است؛ دفتر نی حمایت کننده ی رسانه های آزاد افغانستان چندی قبل در یک اعلامیه  گفته بود که تنها در دوماه اخیر خشونت علیه خبرنگاران سی فیصد افزایش یافته است که بیشترین مورد خشونت از سوی دولتمردان کشور صورت گرفته است.
با سقوط رسانه های آزاد در افغانستان، فضا و میدان رسانه یی در کشور به رسانه های وابسته به احزاب و حکومت می ماند و چرخ به دست کسانی که طی این مدت خریدار نداشتند می افتد...
 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید