عطامحمد نور: اکنون با «جنبش» مشکلی نداریم

گفت‌وگو از: مختار وفایی
در پی نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات امنیتی در شمال و نفوذ روزافزون طالبان در بلخ، عطامحمد نور، سرپرست این ولایت با راه‌اندازی عملیات نظامی، به چندین ولسوالی این ولایت با کاروان نظامی‌ عازم جنگ شده و از نفوذ داعش در بلخ و سایر ولایات شمال افغانستان هشدار داده است. آقای نور در حالی که حکومت وحدت ملی را فاقد مشروعیت مردمی ‌می‌داند، از بحران‌های فراگیری که در پی ناکامی‌های حکومت در عملی‌سازی وعده‌هایش خواهد آمد، خبر می‌دهد. سرپرست ولایت بلخ، در یک گفتگوی ویژه با روزنامه ۸صبح از گسترش جنگ، افزایش تهدیدات، ناکامی ‌شورای صلح، تلاش برای بسیج مردمی ‌و بحران فراگیر سخن زده است.
 
جریان گفت‌وگویی عطامحمدنور با مختاروفایی گزارشگر روزنامه هشت صبح
۸صبح: اخیرا عملیات پنج‌روزه نظامی‌ را در ولسوالی‌های بلخ راه‌اندازی کردید. هدف رفع تهدیدات برای جشن نوروز بود، یا خطر بزرگ‌تری بلخ را تهدید می‌کرد؟
عطامحمد نور: ضمن این‌که همه‌ساله برای رفع تهدیدات جشن نوروز برنامه داریم، این عملیات در پی یک تهدید و نگرانیِ بزرگ‌تر از نوروز راه‌اندازی شد. دشمن در ماه‌های اخیر در یک مرکز کوهستانی و بسیار خطرناک و استراتژیک با اراضی مغلق و پیچیده پایگاه ساخته بود. این پایگاه نظامی‌ دشمن خیلی خطرناک بود واگر تا یک ماه دیگر با عملیات نظامی‌ آنان را سرکوب نمی‌کردیم، منحیث یک دژ مستحکم دشمن تبدیل شده و از همین نقطه دره صوف، بلخاب، زاری، سانچارک، تکزار، شولگره، کشنده و مزارشریف را تهدید کرده و امنیت را به چالش می‌کشاند. من در راس عملیات بودم و با همکاری مردم توانستیم عملیات موفقانه‌ای داشته باشیم. در این عملیات ۲۳ تن را دستگیر کردیم و ۷ تن را کشتیم و مولوی باری که مسوولیت گروه را به عهده داشت زخمی ‌شده و فرار کرد و تحت تعقیب است. عملیات نظامی‌ ما نمایشی نبود و پس از تصفیه‌ی مناطق مختلف از جمله البرزها و ۸۶ قریه‌ی ساحه تنج، آنان را سنگربندی و استحکامات کردیم تا از نفوذ دوباره دهشت‌افگنان جلوگیری صورت گیرد.
در ابتدا گزارش‌های ما نشان می‌داد که در این مناطق صرف طالبان فعالیت دارند، اما وقتی فلم تعلیمات و اسناد و اوراق آنان را به‌دست آوردیم، دیدیم که این گروه وابسته به گروه داعش بوده و برای یک برنامه‌ی بزرگ‌تر آمادگی می‌گرفت. این گروه که به رهبری مولوی باری فعالیت می‌کرد، به داعش پیوسته بود و تصمیم داشت برای داعش در ولایت بلخ زمینه فعالیت ایجاد کند.
۸صبح: چه دست‌هایی می‌تواند در امن‌ترین ولایت شمال که شما در آن تسلط دارید، لانه‌ی داعش را فعال ساخته و پرچم این گروه را بلند کند؟
عطامحمد نور: همان‌گونه که می‌دانید طالبان فعلا به دو گروه تحت رهبری اختر منصور و ملا رسول فعالیت می‌کنند. ضمن این‌که هر دو گروه در شمال فعالیت دارند، گروه تحریک اسلامی ‌ازبکستان نیز در این منطقه حضور دارد و تروریست‌های آسیای میانه را در محور خود جمع کرده است. گروه‌های زیادی در بدخشان، دشت ارچی کندز، اشکمش ولایت تخار، قیصار و الما ولایت فاریاب، برکه ولایت بغلان، کوهستانات و کچن -در قریه‌ای به نام یولدوز- ولایت سرپل، هم اکنون به نمایندگی از گروه داعش فعالیت می‌کنند. تروریست‌های خارجی که تحت رهبری گروه تحریک اسلامی ‌ازبکستان کار می‌کنند با خانواده‌های و خانم‌های‌شان در مناطق ذکر شده حضور دارند و ضمن تبلیغ و ترویج افکار داعشی، نیروهای‌شان را در ساخت‌و‌ساز بمب و جنگ‌های چریکی آموزش می‌دهند. می‌خواهم تاکید کنم که خطر داعش در شمال وجود دارد و این خطر جدی است. این حقیقت ندارد که داعش صرف در ولایت ننگرهار است. هم اکنون گروه‌های محلی طالبان در ولایات شمال به داعش بیعت کرده‌اند. گروه تحریک اسلامی ‌ازبکستان، ملا یعقوب والی نام‌نهاد طالبان سمنگان و شمار زیادی از فرماندهان طالبان به داعش بیعت کرده اما تا اکنون برای فعالیت تبلیغی و آمادگی جنگ، خودشان را افشا نکرده‌اند.
۸صبح: آنچنان که گفته می‌شود بهار، فصل جنگ و آغاز حملات تهاجمی‌ طالبان خواهد بود. در صورتی که ولایت‌های همجوار بلخ به سرنوشت تلخ کندز دچار شده و بلخ را تهدید کند، گزینه‌های مورد نظر برای دفاع از بلخ و شمال چه خواهد بود؟
عطامحمد نور: متاسفانه این یک واقعیت است که اگر پروسه صلح به نتیجه نرسد که نمی‌رسد، جنگ در بهار در محور شمال خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود. من مطمینم که اگر پروسه صلح صادقانه هم باشد، به نتیجه نرسیده و جنگ خاموش نمی‌شود، چون طالبان پارچه پارچه شده‌اند و تنها دسته‌ی خواهان مذاکره است که از پاکستان تبیعت می‌کند. یک گروه طالبان به داعش پیوسته، یک گروه از پاکستان جدا شده و دیگری منتظر پیوستن به دولت افغانستان و گرفتنِ امتیازات است. فکر می‌کنم تنها مهره‌های سوخته‌ای از گروه طالبان به میز مذاکره آمده و در دولت شریک خواهند شد و بقیه گروه‌های مسلح آنان به جنگ ادامه خواهند داد. نتیجه این خواهد بود که جنگ در افغانستان ادامه یافته و محور جنگ شمال خواهد بود. در صورتی که شمال با تهدیدات بزرگ مواجه شود، از دولت می‌خواهیم ما را کمک کرده و عملیات‌های مشترک را در ولایات شمال راه‌اندازی کنیم. اما اگر دولت به درخواست‌های مردم ما پاسخ نداده و در رفع تهدیدات ما را کمک نکند، ما دست به بسیج نیروهای مردمی ‌از مجراهای سازمانی زده و علیه کسانی که امنیت ما را تهدید می‌کنند، ایستادگی می‌کنیم.
۸صبح: با توجه به تهدیدها، پاسخگویی ساختارهای امنیتی را برای دفاع از تمامیت ارضی چگونه می‌بینید؟ طی یک سال اخیر و پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی چندین مورد دیده شده است که رهبران سیاسی به‌شمول شما، با لباس نظامی در ولایت‌های مربوطه‌تان وارد جنگ شده‌اید. آیا فکر نمی‌کنید که بهتر است نیروهای امنیتی قابلیت دفاعی پیدا کرده و در برابر دشمن برزمند تا این‌که هر رهبر از ولایت و جغرافیای مشخصی دفاع کند؟
عطامحمد نور: قوای مسلح افغانستان مخصوصا رده پایین‌ها واقعا شجاعانه برای دفاع از مردم تلاش می‌کنند. اما ما در مدیریت، رهبری و پلان موثر مشکل داریم. متاسفانه ضعف جدی در رهبری نیروهای مسلح وجود دارد. چالش امنیتی که فعلا ما را به تهدیدات بیشتر نزدیک می‌کند حاصل ضعف مدیریت در قوای مسلح افغانستان است. وقتی می‌بینیم مدیریت و رهبری جنگ مشکل دارد، ما مجبور می‌شویم برای حمایت از نیروهای مسلح لباس رزم پوشیده و با مردم همدرد شویم. وقتی ما به صحنه جنگ می‌رویم، به نیروهای امینتی انگیزه داده و با استفاده از توانایی و نفوذ خود به آنان کمک می‌کنیم. چون می‌بینیم که اوضاع نگران‌کننده است و رهبری جنگ نیز از سوی نیروهای مسلح افغانستان مشکل دارد، مجبور می‌شویم برای دفاع از مردم به سنگر رفته و در سرکوب دشمن سهم بگیریم.
۸صبح: افزایش نا‌امنی و گسترش جغرافیای تسلط طالبان در شمال، سقوط کندز، تفاهم‌نامه دند غوری، سقوط چندین ولسوالی و تهدید بلند در شماری از ولایات را طی یک سال اخیر به‌دنبال داشته است. این اوضاع که به نفع طالبان تمام می‌شود، محصول جنگ و تلاش یک گروه «جهادی» به نام طالبان است، یا طرحی است برنامه‌ریزی شده؟
عطامحمد نور: طالبان را خود ما قدرتمند ساخته و به‌عنوان یک گروه رقیب تبارز دادیم. طی یک دهه گذشته و پس از بازتولد گروه طالبان، به آنان لقب‌های خوب اعطا کردیم، پول دادیم و آنان را برای مشروعیت‌دهی به مذاکره دعوت کردیم. صدها میلیون دالر در پروسه صلح مصرف شده، اما طبل جنگ هم‌چنان شدیدتر نواخته می‌شود. صدها میلیون دالر بودجه شورای صلح از یک سو دزدی شد و از سوی دیگر در اختیار گروه طالبان قرار گرفت. طی چند سال گذشته و بامصرف صدها میلیون دالر در این پروسه، تنها آنانی که در اثر مخالفت‌های محلی فرار کرده بودند تحت نام طالب به دولت پیوسته و پروژه‌های ناچیزی نیز در محلات ساخته شدند. اما بیشترین پول‌ها از بودجه این شورا به طالبان داده شده که باعث قدرتمندی آنان گردید. هم‌چنان طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای دخیل در امور افغانستان، ملاقات‌های جداگانه با طالبان داشتند. امریکا، انگلستان، قطر، امارات متحده عربی، ناروی، کانادا، عربستان سعودی، چین و برخی از همسایه‌ها به‌صورت جداگانه با طالبان ملاقات داشتند؛ این نشنانده این است که همه تلاش کردند طالبان را هویت سیاسی داده و به آنان مشروعیت دهند. این بیانگر این است که پس از سقوط رژیم تاریک امارت اسلامی، همه در تلاش بودند که طالبان را نگه داشته و دوباره قدرتمند سازند. در موارد زیادی تلاش شد که عملیات نیروهای امنیتی در برابر طالبان متوقف شود. خارجی‌ها هم بیشتر به طالبان میدان دادند و ما هم به آنان پول و موقف و لقب دادیم. فعلا تلاش این است که به طالبان موقف سیاسی و سهم دولتی نیز داده شود ولی من مطمینم که حتا اگر بخش‌هایی از گروه طالبان به دولت پیوسته و به آنان سهم داده شود نیز ماشین جنگی خاموش نشده و گروهک‌های دیگری به این نام می‌جنگند.
باید تذکر دهم که در حکومت فعلی هم کسانی هست که دوست ندارند طالبان از صحنه برداشته شوند. این افراد دوست دارند که طالبان رشد کرده پیشرفت کنند. وضعیت کنونی به‌صورت قصدی پیش آمده است و این وضعیت هیچ‌گاه حاصل تلاش یک گروه جهادی که به نام اسلام و برای نابودی اسلام می‌جنگد نبوده است.
۸صبح: حزب اسلامی ‌به تازگی اعلام کرده است که با دولت افغانستان مذاکره می‌کند. به‌نظر شما با حزب اسلامی ‌نیز همچون گروه طالبان گفتگو و مذاکره ادامه یابد یا گزینه سرکوب نظامی ‌هم در نظر گرفته شود؟
عطامحمد نور: اگر حزب اسلامی‌ در مذاکره سر پایین کرده و سلاح را کنار بگذارند و بیایند به قدرت شریک شوند که فعلا هم شریک استند، ما خوش می‌شویم و از روند مذاکره حمایت می‌کنیم، چون تنها راه رسیدن به صلح جنگ نیست. اما اگر بازی‌ها مختلف باشد و این حزب از آدرس‌های مختلف باج گرفته و در همه تیم‌ها به‌شمول اپوزیسیون، حکومت و گروه مخالف مسلح فعالیت کرده و از هر آدرس جداگانه امتیاز بگیرد، اصلا عادلانه نیست.
حزب اسلامی‌ در چندین مورد عملیات‌های انتحاری را به عهده گرفته و علیه دولت سنگر گرفته است. این شاخه حزب اسلامی ‌تروریستی است و باید سرکوب شود و آنانی که خواهان مذاکره‌اند باید دعوت شوند و با دولت یکجا شوند.
۸صبح: شورای عالی صلح، پس از یک‌و‌نیم سال، با یک رییس و شش معاون در حالی به کار آغاز کرد که پیر گیلانی، رییس جدید این شورا، جنگ با طالبان را جایز نمی‌داند. از سویی هم، سرنوشت صلح و نشست‌های چهارجانبه و چندجانبه نیز نامعلوم است. ضمن این‌که می‌خواهیم بدانیم چقدر به این روند خوشبین هستید، نظرتان در مورد «جایز نبودنِ جنگ» با طالبان چیست؟
عطامحمد نور: شورای عالی صلح که مسوولان آن صدها میلیون دالر را دزدی کرده‌اند ناکام و بی‌تاثیر در زمینه صلح بوده است. این شورا فعلا هم پالیسی موثر در زمینه‌ی کاری‌اش ندارد. این شورا یک زمینه کاریابی و مصروفیت برای یک عده‌ی مشخص است. این‌که رییس شورای صلح گفته است جنگ با طالبان جایز نیست، من می‌گویم که جنگ علیه طالبان مشروعیت دارد و هر کس موقف و صلاحیت فتوا دادن در این زمینه را ندارد.
وقتی یک گروه جنایت کرده و با زنان، پیشرفت، دموکراسی، انتخابات و حقوق بشر مخالفت کرده و خون مردم ما را می‌ریزانند چگونه جنگ در برابر آنان جایز نیست؟! هر کسی که می‌گوید جنگ با طالبان نامشروع است، یا سیاست نمی‌فهمد و یا از دین چیزی نمی‌فهمد. به باور من جنگ در برابر هرگروه آدم‌کش و دهشت‌گر جایز است.
۸صبح: شما در جریان انتخابات ۱۳۹۳ یکی از حامیان تاثیرگذار آقای عبدالله عبدالله که اکنون رییس اجراییه است بودید و در کابینه هم وزیر معرفی کردید. فعالیت و سهم‌تان در حکومت، فراتر از یک والی است، اما چه باعث شده است که یک‌ونیم سال با امر سرپرستی در بلخ بمانید؟
عطامحمد نور: برای من والی بودن و سرپرستی مهم نیست. من با حمایت مردم این‌جا حضور دارم و توسط رییس‌جمهور قانونی مقرر شده‌ام. حکومت فعلی حکومت توافقی است و حاصل یک توافق سیاسی‌ای است که یک طرف توافق ما هستیم. از نظر حزبی، ما یعنی حزب جمعیت اسلامی ‌در محور یک ایتلاف بزرگ، از نظر ایتلاف اصلاحات و همگرایی و از نظر کاندیدا که نامزد مورد حمایت ما داکتر عبدالله بود. ما یک طرف قدرتمندی استیم که با امضای تیم ما این حکومت مشروعیت یافته است. متاسفانه رهبری حکومت موجود افرادی را که پایگاه محکم اجتماعی دارند خوش نداشته و تلاش می‌کند آنان را به حاشیه براند، اما کسانی که به قول عده‌ای «چرخه‌گیر»‌اند زود مقرر می‌شوند. من یک والی هستم و برایم مهم نیست چه کسی به من لقب سرپرستی و ولایت می‌دهد. هرچند مدت زیادی از کار من سپری شده و من علاقه‌مند ادامه‌ی کار به‌حیث والی نیستم، اما وقتی بی‌نظمی‌ها و نابه‌سامانی‌ها را می‌بینیم، فکر می‌کنم ضرور است در کنار مردمم بمانم و نگذارم مردم پامال شوند.
صبح: چندی قبل رییس‌جمهور غنی خطاب به وزارت معارف گفته بود که این وزارت باید از رفتارهای گروهی و حزبی بریده و به‌صورت مسلکی کار کند. آیا فکر۸ نمی‌کنید آقای غنی به نحوی نگرانی‌اش را از نفوذ شما در وزارت که رهبری آن از افراد مورد حمایت شماست، بروز داده است؟
عطامحمد نور: متاسفانه فعلا هیچ وزارت‌خانه‌ای صلاحیت آنچنانی ندارد و وزرا اگر اندکی به‌صورت دست باز فعالیت کرده و تلاش کنند، توهین و تحقیر می‌شوند. رهبری فعلی وزارت معارف تاکنون هیچ کار چشم‌گیری انجام نداده است. من هنوز هم وزیر باصلاحیت در معارف را فاروق وردک می‌دانم، چون هنوز تیم او در این وزارت مستقر است و با صلاحیت کار می‌کند. وزیر فعلی هیچ صلاحیتی برای انجام امور ندارد. جز معین‌هایی که دو داکتر صاحبان تعیین کرده، هیچ کسی دیگری را آقای حنیف بلخی در این وزارت تعیین نکرده است. تاکنون رییس دفتر وزیر منظوری ندارد. متاسفانه این منظوری از روی حسادت‌ها و دید منفی سیاسی صورت نگرفته است. کسانی که در جریان پیکارهای انتخاباتی تیم اصلاحات را دشنام داده بودند، به‌زودی در پست‌های مهم دولتی مقرر شدند ولی کسانی که با تیم اصلاحات کار کرده بودند مقرر نشده‌اند. من بارها گفته‌ام که ما نمی‌خواهیم قربانی شعارهای دوره انتخابات شویم؛ می‌خواهیم در توافق و تفاهم کار کنیم و این به خیر و صلاح مردم افغانستان است.
حکومت فعلی قانونی نیست و مشروعیت خود را از توافق سیاسی گرفته است. اعلان نتایج پس از یک‌و‌نیم سال همان نوشداروی پس از مرگ سهراب است و این یک توهین به نظام و مردم است که ملت و قانون اساسی به مسخره گرفته شد.
۸صبح: جمعیت اسلامی ‌یکی از احزاب تاثیرگذار سیاسی است که اکنون شما سمت ریاست اجراییه آن را به عهده دارید. پس از ترور استاد ربانی، چه کسی پرچم‌دار این حزب سیاسی است و آینده رهبری آن‌ را چگونه می‌بینید؟
عطامحمد نور: جمعیت اسلامی ‌یک حزب فراقومی‌ و افغانستان‌شمول است. پس از شهادت استاد ربانی، ما در یک توافق جمعی پسر استاد ربانی، آقای صلاح‌الدین ربانی را سرپرست حزب تعیین کردیم. فعلا من مسوولیت ریاست اجراییه آن را به عهده دارم. جمعیت اسلامی ‌معاونین دارد و یکی از معاونین کلیم‌ا‌لله نقیبی است و برای حزب صادقانه کار و تلاش می‌کند. معاون دیگر حزب نیز آقای احمدضیا مسعود بود که در بازی‌های سیاسی به جبهه دیگری رفت و فعلا در حزب جمعیت اسلامی ‌نیست. ما هیات رهبری داریم و ریاست اجراییه حزب هم شورای اجراییه دارد که جلسات منظم داریم. بیرق جمعیت اسلامی ‌به‌صورت دسته‌جمعی و به ریاست صلاح‌الدین ربانی بلند است.
۸صبح: تنش‌هایی میان حزب جمعیت اسلامی ‌و جنبش اسلامی‌ بر سر تعیین والی در فاریاب وجود داشت که منجر به دوماه تعلیق ماندن فرمان رییس‌جمهور برای آغاز کار سید انور سادات شد. آیا این رقابت بر سر ولایت‌ها، بیانگر زنده بودن تنش‌های خونین دهه ۷۰ خورشیدی نیست که ده‌ها تن از دو طرف کشته و زخمی‌ شدند؟
عطامحمد نور: فعلا ما با حزب جنبش هیچ مشکلی نداریم. برخی چالش‌های منطقه‌ای است که زیاد نگران‌کننده نیست. وقتی معاون اول ریاست‌جمهوری در شمال می‌آید مردم کوشش می‌کنند او را از آدرس معاونیت اول ببینند که مربوط به همه باشد، اما وقتی امکانات به یک جهت داده می‌شود، مردم ناراحت می‌شوند و مردم حق دارند که ناراحت باشند. قبلا اعضای برجسته هردو حزب توافق کردند که هیچ نوع کشمکش وجود نداشته و تمام توانایی‌های ما روی سرکوب دشمن متمرکز گردد. پس از آن یک تشکیلات برای فاریاب تنظیم شد و والی، فرمانده امنیه و مسوولان‌شان را تعیین کردند. اما بعدا این طرح عملی نشد و دلیل آن هم نرم‌گیری داکتر عبدالله بود که مردم ما این گلایه را از داکتر عبدالله دارند. آقای انور سادات که بعدا به حیث والی فاریاب معرفی شد، به‌شمول اعضای جمعیت شماری از اعضای جنبش نیز با ایشان مخالفت داشتند. ما با جنبش هیچ مشکلی نداریم، اما مردم شکایت دارند که عدالت در فاریاب تامین نشده است.
۸صبح: بلخ یکی از ولایاتی است که گفته می‌شود غصب زمین به‌صورت گسترده در آن صورت گرفته است. این غصب در ولایتی که شما حرف از تامین حقوق مردم و تطبیق قانون می‌زنید چگونه و توسط چه کسانی صورت می‌گیرد؟
عطامحمد نور: مشکل زمین در کل افغانستان وجود دارد و در بلخ نیز این مشکل به‌صورت جدی وجود دارد. اما نسبت به سایر ولایات بلخ بیشتر انعکاس یافته است. چند عامل باعث شده است که مشکل زمین در این ولایت هم‌چنان پیچیده بماند.
یکی توزیع زمین به‌صورت بی‌حد و حصر در دوره‌ی فرار از قانون (دهه
۱۳۷۰) در دوره‌ای که حاکمیت‌های محلی از دولت مرکزی تبعیت نمی‌کردند. در آن زمان ده‌ها هزار جریب زمین به افراد و اشخاص توزیع شده بود. ما یک قسمت از این زمین‌ها را از چنگال مافیا آزاد ساختیم و این تلاش ما هم‌چنان ادامه دارد.
چالش دیگر ما ساختن قباله توسط گروه‌های مافیا به همکاری برخی قاضی‌های محاکم است که قباله‌های جعلی را ساخته و روند غصب زمین را با ساختن قباله‌های شرعی تایید شده توسط قاضی‌ها، مشکل‌تر می‌سازد.
تلاش‌های ما در راستای مبارزه با مافیای زمین نتیجه داده و تاکنون ده‌ها هزار جریب زمین را در نقاط مختلف ولایت بلخ از چنگ مافیا درآورده و به دولت سپرده‌ایم.
۸صبح: بندر تجارتی حیرتان، یکی از شاهرگ‌های اقتصادی کشور است، کاهش واردات از یک‌سو، سوءاستفاده و اختلاس از سوی دیگر گفته می‌شود که عایدات این بندر تجارتی را کاهش داده است. وضعیت فعلی در این بندر چگونه است؟
عطامحمد نور: یکی مساله ماموران حکومتی و دولتی است که ممکن است برخی کارهای خُرد و کوچکی در زمینه فساد اداری بکنند، اما بندرحیرتان تاکنون شاهد فساد گسترده مالی و دستبردهای کلانی که تهمت زده می‌شود نبوده است. فرار از مالیات که گاهی تبلیغات می‌شود نیز در این بندر وجود ندارد.
در دیگر بنادر افغانستان قوانین آسان و سهل است اما در حیرتان قانون دست‌و‌پاگیر وجود دارد که به‌صورت قاطعانه به آن عمل می‌شود. هم‌چنان طی دوره‌ی فعالیتم در بلخ، تاکنون هیچ یک از روسای مهم این بندر تجارتی را من تعیین نکرده‌ام بلکه همه روسا از مرکز آمده‌اند. تاکنون هیچ یک از روسا جرات نکرده که فساد کند و زمینه‌ساز اختلاس و فرار از عواید شوند.‌ در یک دوره مشخص عواید پایین آمد که مرتبط به وضعیت کلی کشور بود و در تمام افغانستان این وضعیت وجود داشت. وزیر مالیه اسبق نیز اکثریت عواید را به تیم انتخاباتی رییس‌جمهور غنی مصرف کرد. برخی از تاجران نیز فعالیت‌های اقتصادی‌شان را به سایر بنادر انتقال دادند. در سال مالی که از ماه جدی شروع شده،
۳۷ درصد عواید ما از پلان بالاست و در ماه دلو ۴۳ درصد از پلان مالی بالاست و در ماه حوت تاکنون ۱۷ درصد از پلان بالاست و این بندر از صادرات، ۲۳ میلیون افغانی طی ماه‌های اخیر عواید کرده که به خزانه دولت واریز شده است. تلاش‌های منظمی ‌نیز وجود داشت که بندر تجارتی حیرتان را به سقوط مواجه سازد. ما این توطیه را خنثا کردیم، اما توطیه‌گران تلاش کردند تاجران را به سایر بنادر سوق داده و واردات و صادرات را در حیرتان کاهش دهند. بنادری در افغانستان است که از ۵۰ واگون تیل ۱۰ واگون آن محصول و بقیه آن محصول نمی‌شود. تاجران برای همین سهولت‌ها و فرار از مالیات به سایر بنادر سوق داده شدند. ما از توطیه برای سقوط حیرتان جلوگیری کردیم و اکنون وضعیت خوب است.
۸صبح: اصلاح نظام انتخاباتی، یکی از موارد مهمی ‌بود که در تفاهم‌‌نامه شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، مورد تایید رییس‌جمهور و رییس اجراییه قرار گرفته و به اجرای آن متعهد شدند. اکنون با صدور فرمان رییس‌جمهور، قرار است بخشی از توافق‌ها به‌صورت عملی انجام شود، اما برخی از اعضای کمیته گزینش معتقد‌اند که دست‌های قدرتمندی در دولت و بیرون از دولت تلاش دارند تا دوباره چهره‌هایی مانند امرخیل و نورستانی را در ترکیب کمیسیون‌ها شامل سازند تا انتخابات پارلمانی آینده را نیز به سرنوشت انتخابات ۱۳۹۳ دچار کنند. پیش‌بینی شما از برخوردهای فعلی با اصلاح نظام انتخاباتی چیست؟
عطامحمد نور: ضیاءالحق امرخیل و یوسف نورستانی خاینان ملی‌اند و یک پروسه ملی را رسوا ساخته و مردم را نسبت به دموکراسی و پروسه‌های ملی بی‌اعتبار ساختند که کارشان قابل بخشش نیست. چون دهن برخی از رهبران حکومت وحدت ملی نزد این خاینان ملی پرآب‌ است نمی‌توانند علیه‌شان اقدام کنند. این‌ها و افراد مانند این‌ها در راس هر کمیسیون و نهادی که باشند مشروعیت ندارند و مردم نیز نسبت به انتخابات و نهادهایی که این‌ها در راس آنان باشند بی‌اعتماد خواهند بود.
تعهداتی که در توافق‌نامه شکل‌گیری حکومت وحدت ملی آمده باید عملی شود. ما در یک وضعیت بد قانونی حضور داریم. قوه مقننه مشروعیت ندارد، قوه قضاییه مشروعیت ندارد و قوه اجراییه هم غیرقانونی است. ما فعلا در یک بحران مشروعیت قرار داریم، هر سه قوه دولت افغانستان غیرقانونی است و اگر کمیسیون‌های انتخاباتی نیز توسط افراد خاین رهبری شود، به بحران بیشتری نزدیک‌تر می‌شویم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید