با مسدود کردن رسانه‌های اجتماعی، سانسور و استبداد را بر نگردانید!

اخیراً دو نامۀ رسمی از سوی ادارۀ اترا یا تنظیم کنندۀ خدمات مخابراتی افغانستان عنوانی شرکت های ارایه کنندۀ خدمات مخابراتی صادر شده و در آن از مسؤلان این شرکت خواسته شده است که بی‌درنگ فعالیت شبکه های اجتماعی تلگرام و وتس‌اپ را در افغانستان متوقف سازد.
این نامه های رسمی که یکی در تاریخ ۳۰  میزان و دومی در تاریخ ۱۰ عقرب ۱۳۹۶ به امضای آقای نقیب‌الله سیلاب معاون ادارۀ اترا صادر شده است، به صراحت برخلاف مادۀ ۳۴ قانون اساسی و همچنان قانون رسانه های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات قرار دارد.
دفتر نی حمایت کندۀ رسانه های آزاد افغانستان سروی را که در آن 130 تن از خبرنگاران در پنج شهر بزرگ فعالیت دارند، راه اندازی نمود و از آن ها پرسیده شده بود که آیا از این دو اپلیکیشن ( وتس‌اپ و تیلیگرام) استفاده می کنند یا خیر؟ و اگر استفاده می کنند آیا با محدودیت در این شبکه ها مواجه شده اند یا خیر؟
93 درصد خبرنگارانی‌که در این نظرسنجی پاسخ داده اند، پاسخ مثبت داشته و گفته اند که «بله» از این دو اپلیکیشن شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. 30 درصد افرادی‌که از این دو شبکۀ اجتماعی استفاده می کنند؛ در پاسخ به نی گفته اند که در هنگام استفاده از این شبکه ها؛ با مشکل مواجه شده اند. از این میان 23 درصد گفته اند که مشکل شان حاد است و 7 درصد دیگر مشکل شان نسبی بوده است یعنی این‌که گاهگاهی حساب های شان مسدود می شود.
یافته های دفتر نی همچنان نشان می دهد؛ افرادیکه با محدودیت در این شبکه ها مواجه شده اند، خبرنگارانی اند که بیشتر منتقد دولت بوده اند.
عبدالمجیب خلوتگر، رئیس عمومی دفتر نی در یک بیانیۀ در این رابطه گفت:" آقای سیلاب، معاون ادارۀ تنظیم کنندۀ خدمات مخابراتی (اترا) بی‌درنگ می‌بایست پس از صدور این مکاتیب غیر قانونی، در دادستانی حاضر می گردید و در رابطه به آنچه او انجام داده است، پاسخ می داد، اما متاسفانه با توجه به این اقدام غیر قانونی اش هنوز هم آقای سیلاب در کارش ادامه می دهد."
دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان از نهاد های عدلی و قضایی کشور می خواهد تا بخاطر حراست از قانون اساسی باید صادر کننده‌گان این مکتوب و کسانی که این دستور را صادره کرده اند، باید به محاکمه حاضر شده و در رابطه به این اقدام غیر قانونی اش پاسخ بدهد.
 اعلامیه دفتر نی، حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید