قاتل زنجیره‌یی؛ از عضویت در سنا تا همکاری با طالبان

  مختار وفایی
محمد آصف عظیمی مشهور به آصف سناتور، نماینده سمنگان در دور اول مجلس سنا و مشاور فعلی ریاست اجراییه در امور مجاهدین، به تازگی متهم شده است که روز یکشنبه 11سنبله، حاجی رشاد حسامی یکتن از فرماندهان محلی وابسته به حزب جمعیت را در سمنگان در محضر عام تیراباران کرده است.
قاضی نجیب‌الله حسامی برادر رشاد حسامی می‌گوید که برادرش روز یکشنبه 11 سنبله که با شماری از اراکین دولتی، اعضای شورای ولایتی و نیروهای امنیتی برای اشتراک در یک مراسم جنازه به ولسوالی خرم و سارباغ رفته بود، هنگام برگشت در منطقه قچندره مربوط به دره زندان، توسط آصف عظیمی و افراد مسلح‌اش به قتل رسیده است.
قاضی نجیب می‌گوید که نخستین گلوله را آصف عظیمی به صورت حاجی رشاد حسامی شلیک کرده و بعد محافظانش او را تیرباران کرده اند.
حاجی آصف عظیمی سناتور پیشین و مشاور فعلی ریاست اجراییه
یک منبع موثق نیز در سمنگان تایید می‌کند که آصف عظیمی با بیشتر از 50 تن از افراد مسلح تحت امرش عصر روز یکشنبه در مسیر راه حاجی رشاد حسامی کمین افراز کرده و او را در حالی که شماری از نیروهای دولتی نیز شاهد بودند به قتل رسانیده است.
این منبع می‌گوید که عظیمی متهم به قتل‌های زنجیره‌یی در سمنگان است و از چندین سال بدینسو با حاجی خالد عظیمی پسرش با طالبان نیز همکاری دارند.
براساس اطلاعات این منبع، آصف عظیمی مشاور ریاست اجراییه و پسرش حاجی خالد عظیمی در ترور احمدخان سمنگانی که توسط حمله انتحاری در ماه سرطان 1392 کشته شد دست دارند. آن حمله توسط شخصی بنام ملا قیام‌الدین سازماندهی شده بود که با حمایت آصف عظیمی فعالیت می‌کرد.
20 مورد قتل دیگر از جمله قتل مولوی عبدالواحد، قاری عنایت الله و اخیراً حاجی رشاد حسامی نیز از جمله پرونده‌های است که به حاجی آصف عظیمی و پسرش نسبت داده می‌شوند. منابع در سمنگان می‌گویند که  آصف عظیمی از سوی اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی از جمله عطامحمدنور حمایت می‌شود و به دلیل افراد مسلحی که در اختیار دارد، تاکنون هیچ یک از نهادهای امنیتی علیه او اقدام نتوانسته است.
جان محمد دریاب فرمانده امنیه سمنگان می‌گوید که اوراق شکایت خانواده رشاد حسامی مبنی بر اینکه عامل قتل آصف عظیمی دانسته شده را دریافت کرده و در تلاش بازداشت عاملان این رویداد استند. دریاب می‌گوید که پولیس در حال تعقیب و تلاش برای بازداشت آصف عظیمی و افرادش است اما او با افرادش در منطقه کوه بست در حومه شهر ایبک متواری شده اند.
با این حال حاجی خالد عظمیی پسر آصف عظیمی اتهامات همکاری با طالبان، دست داشتن در قتل‌های زنجیره‌یی و ترور رشاد حسامی را رد کرده می‌گوید که همه این موارد اتهام و دسیسه از سوی مخالفان شان است.
حاجی خالد می‌گوید که رشاد حسامی توسط پدرش نه بلکه توسط دوتن از محافظان پدرش به نام‌های رحمت الله و عبیدالله به دلیل اینکه رشاد برادر این دو فرد را به قتل رسانیده بود کشته شده است.
حاجی خالد می‌گوید که قاتلان حاجی رشاد حسامی که محافظانش پدرش بودند، اکنون فراری اند و پدرش در خانه‌اش در منطقه دره زندان بسر می‌برد.
با تماس‌های مکرر موفق به صحبت با حاجی آصف عظیمی نشدیم، اما پسرش  حاجی خالد ادعای فرمانده امنیه سمنگان که می‌گوید حاجی آصف به کوه متواری شده را رد کرده می‌گوید او در میان مردم و در خانه‌اش در دره زندان زندگی می‌کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید