هرگونه تغییر در نظام، افغانستان را با خطر تجزیه روبرو می کند

شماری از تحلیلگران افغان هشدار می دهند که ایجاد هر گونه تغییر در نظام سیاسی افغانستان، این کشور را با خطر تجزیه روبرو می کند.
این تحلیلگران که به روز سه شنبه در مرکز مطالعات منطقوی گردهم آمده بودند، نشست برلین و گفتگو های قطر را مبهم دانسته گفتند، که این چنین تحرکات تشویش هایی را در مورد اوضاع جاری در کشور ایجاد می کنند.
غفور لیوال رییس مرکز مطالعات منطقوی در بخشی از این نشست گفت، مساله ایجاد نظام فدرالی در افغانستان را که گفته می شود، در نشست برلین مطرح شده، زیرا سوال برد و چنین گفت:
«اگر نشست برلین نشست علمی است، چرا در آن شماری از قوماندانان  دعوت می شوند؟ اگر این نشستی در مورد سیاست اجراییوی است که در آن راجع به سیاست های افغانستان بحث می شود، چرا افراد از یک منطقه، جهت خاص و طرفداران یک نظریه سیاسی ضد ملی در آن شرکت می کنند؟»
در گزارش ها گفته شده است، که نشست برلین به روز دوشنبه بنابر دعوت برخی از اعضای کانگرس امریکا برگزار شد.
احمد ضیاء مسعود معاون پیشین رییس جمهور کرزی، حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت ملی، امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی افغانستان و جنرال دوستم رهبر حزب جنبش افغانستان در این نشست شرکت کرده اند.
در یک اعلامیه منتشره از سوی تلویزیون راه فردا که از سوی حاجی محقق تمویل می شود، آمده است که در این نشست روی تغییر نظام در افغانستان صحبت شده است. به اساس این خبرنامه، در نشست برلین روی ایجاد نظام غیر متمرکز در افغانستان و تعدیل قانون اساسی این کشور تاکید صورت گرفته است.
اما عبدالحمید مبارز یکتن از کارشناسان که در بحث روز سه شنبه مرکز مطالعات منطقوی افغانستان شرکت داشت، با تغییر نظام کنونی مخالف است:
«آنچه امروز برای ما به پیمانه زیاد حساسیت ایجاد کرده و خطرناک شده، اینست که من میان کنفرانس برلین که از فدرالیزم می خواهند گپ بزند و پروژه امریکایی ها که می خواهند نه ولایت افغانستان را به طالبان بسپارند که در آنجا قانون طالبی تطبیق شود، یک نوع ارتباط اورگانیک می بینم که افغانستان به شمال و جنوب تقسیم شود، یعنی این آغاز تجزیه افغانستان باشد.»
در این حال سفارت امریکا در کابل با پخش خبرنامه گفته است، از یک افغانستان متحد حمایت می کند. در ادامه خبرنامه گفته شده است، که رورا باکر و همکاران وی به عنوان اعضای کانگرس امریکا در برلین حضور دارند و آنان از وزارت خارجه امریکا و دیگر نهاد های مربوط به قوه اجرایی آن کشور در این نشست نماینده گی نمی کنند.
انتقاد ها از شرکت برخی از چهره های اوپوزیسیون سیاسی حکومت افغانستان در نشست برلین در حالی صورت می گیرد، که داکتر عبدالله عبدالله وزیر پیشین خارجه افغانستان و یکی دیگر از مخالفان سیاسی حکومت کنونی از شرکت در این نشست خودداری کرده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید