چشم پوشی ازین شهامت ها نامردیست!

کاربران افغان در فیسبوک:
http://files.afghanpaper.com/pics/201204/201204161514361468.jpg«هر که از شهامت نیروهای نظامی مان چشم بپوشد نامرد است.»
شبکه ی اجتماعی فیسبوک همزمان در کنار سایر رسانه ها در تحولات و رویدادهای جهان نقش خودش را دارد.حملات زنجیره ی  دو روز قبل دهشت افگنان در کابل و مقاومت نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان در برابر آنان از موضوعات داغ کاربران افغان این شبکه حد اقل طی روزهای اخیر بود.
یکی از تصاویر بحث بر انگیز سر باز اردوی ملی را نشان می دهد  که با لباس خونین و بدن زخمی؛تفنگش را همچنان در دست دارد و در صحنه ی جنگ میرزمد.
این تصاویر پس از آنکه توسط کاربران این شبکه روی صفحه آمد،صدها تن از کاربران افغان به تمجید و تقدیر نیروهای امنیتی پرداختند.
این عکس سرباز افغان نخستین واکنش ها را  با جملات تحسین آمیز و حس خوشحالی افغانان آغاز نمود؛ محمد مهرآیین یکتن از کاربران شبکه ی فیسبوک در زیر  این عکس چنین نوشته بود: « این جوان قهرمان دیروز است ،در حالیکه پایش زخم برداشته بود اسلحه خود را هنوز در دست داشت و از مردم مظلوم خود دفاع میکرد.»
سمیع مهدی نیز به ادامه نوشته است،«درود بر تو اي سرباز شجاع وطن! تمام شب در برابر كوردلان جنگيدي تا از جان و شرف هموطنانت دفاع كني. زنده باد افغانستان! ای عزیز ما افتخار مکنیم برتو قربان خون پاک تان .»
محی الدین نوری سخنگوی والی هرات در فیس بوک نوشته است: «هر که از شهامت این مردان بزرگ و یاران و هم قطاران شان در صف های نیروهای ارتش ملی، پولیس ملی و امنیت ملی مان، چشم بپوشد از ما نیست، نامرد است و به آزادگی باور ندارد.
پاس این سلحشوران سر به کف را باید دانست، فرهنگ پاسداری از قربانی های نیروهای امنیتی ما باید جان بگیرد و رشد کند.
شهامت این رادمردان ستودنی است، این ها در برابر افراطییت مسلح پاکستان و سازمان جهنمی آی اس آی با قوت تمام رزمیدند.
شیر مادران تان دوای جان تان ای ابرمردان صحنه!!! پیروزباد مدافعان این سرزمین کهن!»
محب الله یکتن ازین کاربران دیگر در زیر این عکس چنین نوشته است: «به نجات دهندگان افغانستان افتخار دارم. ملت عزیز افغانستان و دوستان عزیز عالم فیسبوک ! به یاد داشته باشید که امروز اولین روز بیداری اردوی ملی افغانستان ٰ پس از خواب عمیق زمستانی 30 ساله حاکم بر سرنوشت ما است.»
این کاربران در حالی از شجاعت و توانمندی نیروهای افغان یاد آور شده اند؛تعدادی هم سیاست مداران و دستگاه حاکم را به مذدوری و خیانت متهم نموده اند.
محمد نصیر وطنیار از کاربرانی است که با تمجید از نیروهای امنیتی؛ حکومت را مورد انتقاد قرار داده می نویسد: «فرزندان واقعی و شجاع سرزمینم امروز در برابر برادران ناراضی رییس جمهور شان رزمیدند وباید جامعه ی جهانی و رییس جمهور ما بدانند که  شیر واقعی کسانی هستند که مذدوران و بیگانگان را نقش زمین می کنند،نه ارگ نشینان و معامله گران.»
تاهنوز چندین مورد بر خورد شجاعانه ی نیروهای افغان با دهشت افگنان انتحاری و انفجاری انعکاسات رسانه یی داشته است،اما این نخستین بار است که چنین انعکاس گسترده با واکنش های متفاوت را در بر داشته است.
کابر دیگری بنام همایون صابر می نویسد،  «مردم غریب و بیچاره از غم از دست دادن اولاد های خود خواب ندارند برادارن چادری پوش کرزی این غم مردم را جشن گرفته و الله اکبر میگویند جهاد در مقابل کفار گفته اند یا در مقابل اسلام؟ »
بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت داخله درین حمله 36 دهشت افگن انتحاری مجهز با وسایل و تجیزات جنگی خفیفه و سقیله همزمان در چندین نقطه ی شهر کابل حمله نمودند که حتی موفق نشدند هرکدام آنان یک نفر را بکشند.
محمد نصیر کریمی کابری دیگر ی فیسبوک است و  هنگامیکه این عملیات به پایان رسید؛ وی خبرهای موفقیت نیروهای افغان را از طریق رسانه های تصویری تماشا نموده است می نویسد.« امشب خبرهاي ساعت شش طلوع را ميديدم ، تمامي برنامه خبري داربست به حادثه انفجاري روز دوشنبه اختصاص يافته بود . وقتي شجاعت هموطنان نظامي مان را ميديدم و آن فير هاي شاديانه شانرا كه بر دشمن ظفر يافته بودند ، به خودم به وطنم و به تمام افغانستاني ها افتخار ميكردم .زنده باد تمامي نيرو هاي امنيتي ما »
درین میان چندتن از شاعران نیز با سرودن اشعاری این موفقیت نیروهای افغان را تمجید کردند.
نبی سلطانی از شاعران جوان شهر پلخمری است که با سرودن اشعاری از دلیری و رزمیدن سربازان افغان در مقابل دهشت افگنان استقبال نموده است.
امشب شکم گرسنه می جنگیدی/ از بزدل بی حیا نمی ترسیدی
تا صبح صدای فیر در گوشت بود / از خواب و خوراک خود نمی پرسیدی
 کابران شبکه ی اجتماعی فیسبوک در افغانستان بیشتر کسانی هستند که مصروف کارها و برنامه های رسانه یی و فرهنگی می باشند، و تعدادی هم در خانه ها و دفترهای شان به انترنت دسترسی دارند که بیشتر آنان را قشر جوان تشکیل می دهد.
بر اساس آمار اعلام شده هم اکنون بیست درصد مردم افغانستان به انترنت دسترسی دارند.

نویسنده: مختار وفایی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید