آقچه فراتر از یک «ولسوالی»

مختار وفایی
افغانستان دارای365ولسوالی می باشد که متاسفانه تعدادی ازین ولسوالی ها هنوز در قلمرو مخالفین و دهشت افگنان می باشد.
ازین میان یک تعداد ولسوالی های دیگر که امنیت و آرامی در آنان حس می گردد،هیچگونه پیشرفت های علمی و فرهنگی در آنان صورت نگرفته است؛عواملی زیادی وجودا دارد که باعث عدم پیشرفت های علمی و فرهنگی درین ولسوالی ها شده است؛ اما بنظر من دو عامل عمده  و مهم  دیگری بیشتر باعث این امر گردیده است.
یک: کم توجهی و تبعیض حکومت و جامعه ی جهانی نسبت به این ولسوالی ها.
دوم: کم توجهی و کم علاقه گی اهالی این ولسوالی ها و اهمیت ندادن به مسایل علمی و فرهنگی.
ولایت بلخ که یکی امن ترین ولایات افغانستان و همچنان از ولایات دست اول کشور محسوب می گردد،هم اکنون در ولسوالی های چهارده گانه ی این ولایت کارهای چشم گیری در راستای علمی فرهنگی صورت نگرفته است.
درین میان در سفری که به ولایت جوزجان داشتم به ولسوالی برخوردم که چشم دیدهایم ازین ولسوالی بدور از تصورم بود.
حرف بر سر ولسوالی آقچه است،ولسوالی که مردمان مهربان؛علم پرور و جوانان علمی و فرهنگی زیادی را در دامانش پروردانیده است.
«آقچه» برایم نام آشنای بود،اما من او را به حد ولسوالی های که تاهنوز دیده بودم می نگریستم؛اما آنچه را در مدت یک روز در فضای این ولسوالی دیدم ؛برایم خوشایند و به قول معروف«باورنکردنی» بود.
«ولسوالی آقچه» با آنکه یک «ولسوالی» است؛تمام ویژگی ها و شایسته گی های یک«ولایت» را دارا می باشد.
بحث ها و برنامه های فرهنگی در سطح کشور و ولایات به ندرت دیده می شود؛گاهی هم اگر حرکت های درین راستا صورت گرفته است،نمادین و پروژه ی بوده است؛چیزی که بارها در بلخ شاهدش بوده ام.
مردمان آقچه هم اکنون با افتخار و جرئت می توانند صداها و نگفته های شان را از طریق «رهانه» های که بلندگوی اکثریت خاموش درین دیار می باشند، به مردم و حاکمان برسانند.
ضمن فعالیت ها و برنامه های گسترده ی فرهنگی و علمی که درین ولسوالی که به چشمم خورد،برایم خوشایند تر از همه این بود که درین ولسوالی چندین رسانه ی چاپی و یک رسانه ی فعال صوتی با بیشترین برنامه های مردمی فعالیت دارد.
از میان رسانه های چاپی این ولسوالی میتوان «هفته نامه آقچه» را نام برد که با ابتکار جوانان و پروردگان همین دیار پایه گذاری شده و اهالی این ولسوالی را در جریان داغترین  و مهم ترین رویدادهای فرهنگی؛علمی،اجتماعی و ... دنیا؛افغانستان  قرار می دهد، مهمتر از همه  به نظر من اینکه  رسانه های این ولسوالی نقش یک ناظر مهمی را در کارکردهای ادارات حکومتی این ولسوالی بازی می کنند.
رادیو«درمان آقچه» رسانه ی فعال دیگریست که حقایق را از طریق امواج الکترو مقناطیسی در فضای این ولسوالی به پژواک در میاورد.
کمتر رسانه های را شاهد بوده ایم که با پشتیانی مردم مواجه گردند و عمری درازی را بپیمایند،این رادیو که از عمر آن بیشتر از 3 سال می گذرد،جایگاه خوبی در میان مردم این ولسوالی دارد و پشتیبانی و حمایت مردم یکی از عوامل ماندگاری وبقای این رسانه شده است. بدون شک این هم بر می گردد به فرهنگدوستی و علم پروری مردم و اهالی ساکن درین ولسوالی.
در کنار اینهمه برنامه های خوب علمی نیز درین دیار صورت گرفته است که میتوان از ساخت و ساز مکاتب معیاری و مجهز از سوی کشور دوست ترکیه برای دختران نیز  نام برد.
بدون شک لیسه ی عالی حبیبیه ی قادریه یکی از مکاتب دست اولی است که درین ولسوالی برای قشر اناث ساخته شده است.
درین میان میخواهم شما را با یکی از چهره های دوست داشتنی از کشور ترکیه که چندین سال است که در خدمت معارف دوستان  آقچه و صاحبان فردای این سرزمین می باشد،معرفی نمایم.
ابراهیم آلتنای یکتن از آموزگارانی کشور ترکیه است که در لیسه ی حبیبیه قادریه (آقچه» مصروف تدریس می باشد؛در دیدار کوتاهی که با این آموزگار داشتم؛از شاعر بودنش نیز آگاه شدم؛ابراهیم آلتنای به گفته ی خودش در ترکیه در رشته ی پارسی دری تحصیل کرده و بخوبی می تواند دری صحبت نماید.
ابراهیم آلتنای شعرهای خوبی در مورد افغانستان سروده است و دردها و رنج های مردم افغانستان را می توان از سروده های وی نگریست.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید