سید‌انور سادات: فاریاب را از شکنندگی اوضاع نجات می‌دهیم

نویسنده: مختاروفایی
سیدانور سادات‌ در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در مرکز ولایت سرپل زاده شده و از رشته ژونالیزم از دانشگاه استانبول در سال ۱۳۸۰ فارغ گردید. سابقه کاری آقای سادات به مدیریت عمومی تلویزیون آیینه، کار در تلویزیون ملی و عضویت در حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان طی سال‌های قبل از ۱۳۸۸ بر می‌گردد. آقای سادات در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۸ با حمایت سیاسی حزب جنبش ملی و شخص جنرال عبدالرشید دوستم، از ولایت سرپل وارد مبارزات انتخاباتی شده و به‌عنوان نماینده مردم این ولایت به پارلمان کشور راه یافت.
آقای سادات به تاریخ ۱۵ میزان  سال جاری از سوی رهبران حکومت وحدت ملی، به‌‌عنوان والی ولایت فاریاب مقرر شد؛ اما بنا بر برخی از مشکلات و موانع، کارش را اندکی با تأخیر و  به تاریخ ۵ قوس آغاز کرد.
هرچند از کار آقای سادات به‌عنوان والی فاریاب مدت زیادی نمی‌گذرد، اما روز چهارشنبه هفتة گذشته، والیان ۱۲ ولایت افغانستان به شمول والیان فاریاب، تخار، بغلان و سمنگان گزارش‌های کاری‌شان را به مقام ریاست‌جمهوری ارائه کرده و برنامه‌های پیشنهادی‌شان را نیز برای بهبود اوضاع حکومت‌داری و تأمین امنیت در ولایات‌ مربوطه‌شان به شورای امنیت پیش‌کش کردند.
والی فاریاب در گفت‌وگویی با روزنامة جامعة باز، ضمن این‌که سطح تهدیدات امنیتی را در ولایت فاریاب بلند و جدی قلمداد می‌کند، اولویت کاری‌اش در فاریاب را نیز مهار تهدیدات امنیتی و به‌وجود‌آوردن فضای امن و با‌ثبات در این ولایت می‌داند. سیدانور سادات می‌گوید که طرح‌های پیشنهادی و برنامه‌های آینده‌اش را به رهبران حکومت برای مهار تهدیدات امنیتی، انکشاف و بازسازی، ایجاد فضای کار و سازندگی و جلب اعتماد مردم نسبت به حکومت ارائه کرده و حمایت همه‌جانبه رهبران حکومت وحدت ملی را به دست آورده است.
امنیت و ثبات:
والی فاریاب می‌گوید که در ابتدای روزهای ورودش به ولایت فاریاب، در دید‌و‌بازدهایش با مردم، اولویت‌ها و خواست‌های مردم را دسته‌بندی کرده و بنا بر خواست‌ها و نیازهای مردم، رفع تهدیدات و اطمینان خاطر برای مردم نسبت به امنیت را در اولویت کاری‌اش قرار داده و به مردم تعهد کرده است که با حمایت آنان و رهبران حکومت، فاریاب را از شکنندگی اوضاع کنونی نجات خواهد داد. والی فاریاب می‌گوید که حمایت مردم را برای تطبیق برنامه‌هایش در بخش‌های مختلف کاری از جمله امنیت، بازسازی و انکشاف متوازن، کاریابی و حکومت‌داری خوب به دست آورده و تا چند روز دیگر برنامه‌هایش را به حمایت مردم در فاریاب آغاز خواهد کرد. والی فاریاب در مورد شیوه‌های کاری‌اش برای تأمین امنیت در فاریاب می‌گوید که پس از این، در این ولایت جلسات امنیتی عمومی برگزار نشده و به‌جز از اشخاص درجه‌یک و با‌صلاحیت امنیتی، هیچ‌کسی از ادارات دولتی و غیر‌دولتی اجازْ حضور در جلسات امنیتی را ندارند. او معتقد است که با این کار، از افشای پلان‌های امنیتی و نفوذ عناصر دشمن در برنامه‌های امنیتی جلوگیری می‌شود.
والی فاریاب در مورد مهار تهدیدات امنیتی در سطح شهر میمنه می‌گوید که اخیراً یک گارنیزیون به اشتراک ارگان‌‌های امنیت ملی، ارتش و پولیس ملی ایجاد کرده و با ایجاد این گارنیزیون از اختطاف، قاچاق و ترورهای هدفمند توسط گروه‌های تبهکار در داخل شهر میمنه جلوگیری صورت گرفته است. آقای سادات می‌افزاید که تلاش دارد تا با ایجاد وحدت، هماهنگی و همکاری میان گروه‌های مسلح، آنان را علیه گروه‌های تروریستی و در حمایت از دولت بسیج کند. والی فاریاب می‌گوید، آن‌عده از مردمی که اسلحه به دوش گرفته و از دولت حمایت می‌کنند، «مسلح غیرمسئول» نیستند؛ چون تحت نظارت امنیت ملی علیه تروریست‌ها می‌جنگند؛ اما آن‌عده از گروه‌ها و افراد مسلحی که علیه دولت می‌جنگند، ‌شامل گروه‌های تروریستی و مسلح غیرمسئول شده و نیروهای امنیتی آن‌ها را سرکوب و نابود خواهند کرد.
در همین حال والی فاریاب ‌تلاش‌های انجام‌شده ‌طی دو ماه اخیر در فاریاب در بخش امنیت ‌را مؤثر خوانده و می‌گوید، عملیات‌هایی را که تاکنون به همکاری و حمایت ارگان‌های امنیتی راه‌اندازی کرده‌اند، آزادی ولسوالی غورماچ و تأمین امنیت در بخش‌هایی از ولسوالی‌های گرزیوان و شهر میمنه را به دنبال داشته است.
حکومت‌داری خوب و جلب اعتماد مردم
Faryab goverorسیدانور سادات از افزایش صلاحیت‌هایش به‌عنوان والی فاریاب با تأیید و حمایت مقامات رهبری حکومت خبر داده و می‌گوید که مقامات به او صلاحیت داده‌اند که در بخش‌های امنیت، بازسازی و انکشاف، تعلیم تربیه و مسایل اجتماعی و فرهنگی در فاریاب دست باز داشته و با صلاحیت کامل دست به اصلاحات و تأمین امنیت بزند. در همین حال آقای سادات می‌گوید که فاریاب با مشکلات جدی در مورد حکومت‌داری خوب مواجه است و مدت زیادی ‌قبل از آمدن او به‌عنوان والی، امور حکومتی این ولایت توسط مستوفی اداره می‌شده است. آقای سادات می‌‌گوید که اکنون در تمامی ولسوالی‌ها حکومت فعال است و مردم نیز به ادارات دولتی دسترسی دارند. به باور سادات، به دلیل تهدیدات امنیتی در جریان ماه میزان و تهاجم گسترده‌ای که طالبان بر این ولایت انجام داده‌اند، بسیاری از دفاتر خارجی و دولتی در این ولایت تعطیل شده و اکنون به شمول سایر دفاتر خارجی و داخلی، شماری از مؤسساتی که به امنیت و ثبات در این ولایت اطمینان حاصل کرده‌اند، تلاش دارند برنامه‌های انکشافی و بازسازی‌شان را هم‌چنان ادامه داده و به مردم خدمات عرضه کنند. آقای سادات می‌گوید که شماری از ولسوالی‌ها به شمول گرزیوان، بل‌چراغ، کوهستان و غورماچ، به دلیل تهدیدات امنیتی تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شده بودند که اکنون دوباره فعال شده و مأموران حکومتی در ادارات ولسوالی‌ها فعالیت دارند.
انکشاف و بازسازی
سیدانور سادات می‌گوید، ده‌ها پروژه بازسازی که بودجه شماری از آنان تأیید شده و کار شمار دیگر آنان ‌عملاً ‌شروع شده و نیمه‌کاره باقی مانده‌ بودند، اکنون در حال آغاز و پی‌گیری دوبارة تطبیق قرار دارند.
به گفته آقای سادات در گذشته بی‌مهری‌های زیادی نسبت به فاریاب در بخش بازسازی و انکشاف متوازن صورت گرفته و ا‌کنون او برنامه‌هایی روی‌دست دارد تا انکشاف متوازن را با آغاز ده‌ها پروژه خرد و بزرگ در این ولایت رقم بزند.
 والی فاریاب می‌گوید که تاکنون تلاش‌هایش در بخش راه‌اندازی دوبارة پروژه‌های بازسازی و انکشاف در این ولایت مؤثر بوده و از جمله توانسته است ‌کار شهرک معلمین را در اندخوی‌ آغاز کند، از یک باب خوابگاه دانشگاه فاریاب که مخصوص خانم‌هاست بهره‌برداری کند و تأیید آغاز ‌تطبیق ماسترپلان شهری ولسوالی قُرغان که سال‌ها قبل هم تأیید شده بود و هم‌چنان ‌بودجه بازسازی شماری از جاده‌های مرکز شهر را به دست آورد‌ که به‌زودی کار آنان نیز آغاز خواهند شد.  والی فاریاب با ابراز امیدواری می‌گوید، آغاز پروژه‌های انکشافی و بازسازی در فاریاب، ضمن این‌که دستاورد همگانی برای مردم است، زمینه کار را نیز برای صدهاتن مهیا می‌‌سازد.
ایجاد زمینه کار و جذب نیروهای جوان
والی فاریاب می‌گوید که برای مبارزه با فساد اداری و استفاده از نیروهای جوان و نخبه، تلاش دارد تا جوانان تحصیل‌کرده و مؤثر را در بست‌های مهم دولتی بگمارد تا از فساد اداری جلوگیری شود. آقای سادات در این مورد می‌گوید که ۲۲۹ بست در بخش‌های مختلف را در ولایت فاریاب به اعلن از طریق اصلاحات اداری گذاشته و قرار است جوانان تحصیل‌کرده را از این طریق ‌در این پست‌ها جذب کرده و از آنان در حکومت‌داری مؤثر و خوب استفاده کند. آقای سادات هم‌چنان می‌گوید که یکی از اهداف او برای تلاش در جهت‌ آغاز کار پروژه‌های انکشافی و بازسازی و هم‌چنان جلب توجه مؤسسات همکار و کمک‌کننده در فاریاب، این است که برای جوانان تحصیل‌کرده زمینة کار را فراهم ساخته و از فقر عمومی و بیکاری در ‌این ولایت بکاهد.
حمایت قاطع شورای امنیت
والی فاریاب که برای ارائه‌ گزارش‌ کارکردها و برنامه‌هایش به مقامات رهبری حکومت اکنون در کابل به‌سر می‌برد، می‌گوید که برنامه‌هایش ‌را به رهبران حکومت در مجلس شورای امنیت با حضور اعضای پارلمان، سناتوران و اعضای شورای امنیت ارائه کرده و تعهد و حمایت قاطعانة رهبران حکومت و اعضای شورای امنیت را برای تطبیق برنامه‌هایش به دست آورده  و مطمئن است که فاریاب از اوضاع شکننده کنونی بیرون خواهد شد.
با این‌حال سیدانور سادات ضمن تأیید چالش‌هایی در اجرای برنامه‌های حکومت‌داری، تأمین امنیت، مبارزه با فساد و انکشاف در فاریاب می‌گوید که با حمایت مقامات مرکزی می‌تواند بر تمامی این چالش‌ها‌ فایق آمده و برای مردم فاریاب نویدهای تازه‌ای بدهد.

نظرات

  1. سید انور سادات یک والی درست و مرد عمل است با امدن شان اوظاع ولایت روز به روز خوب تر و بهتر شد همه دوست شان دارد
    رای من به نماینده خودم و جناب سادات است
    در حفظ خداوند ج باشین جناب

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید