تلاش برای انکشاف و رفاه‌ در ولایت سمنگان



(نگاهی به کارنامه و برنامه‌های محمد‌هاشم زارع، والی سمنگان)
نویسنده: مختاروفایی
 محمد‌هاشم زارع‌ در سال ۱۳۳۱ در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب، تولد شده است. در رشتۀ ادبیات و علوم اجتماعی در دانشگاه کابل تحصیل کرده و آغاز فعالیت‌های سیاسی‌اش بر‌می‌گردد به عضویت‌اش در جبهۀ نجات ملی افغانستان. آقای زارع طی چهارده سال گذشته، در پست‌های مختلف‌ کار کرده است. از جمله فعالیت‌های مهم او می‌توان مشاوریت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین در امور اقوام، والی ولایت جوزجان، معاونیت دوم گل‌آغا شیرزی، نامزد ریاست‌جمهوری، و اکنون والی ولایت سمنگان را نام برد.
آقای زارع، در ماه جوزای سال ‌جاری، طی حکم ریاست‌جمهوری، به‌عنوان والی ولایت سمنگان‌ آغاز به کار کرد.
اولویت‌ها و دستاوردها:
سمنگان یکی از ولایات امن و با‌ثبات افغانستان طی چهارده سال اخیر است. این ولایت هرچند درجه سوم تعریف می‌شود، اما از لحاظ اقتصادی، عاید بزرگی از معادن ذغال‌سنگ به اقتصاد کشور دارد.
محمدهاشم زارع، والی ولایت سمنگان، اولویت‌ها و دستاوردهایش در ولایت سمنگان را بیشتر در بخش‌های انکشافی، رفاهی و اقتصادی دانسته ‌و می‌گوید که‌ سمنگان یکی از فراموش‌شده‌ترین ولایت‌های کشور طی چهارده سال اخیر بوده است.
والی ولایت سمنگان‌ اولویت‌های مهم کاری‌اش ‌را ‌چنین می‌شمارد:
-        تلاش برای حل مشکلات و کمبود در آب آشامیدنی
در مرکز ولایت سمنگان، آب شیرین آشامیدنی در ۴۰۰ متر به دست می‌آید و کمبود آب آشامیدنی یکی از چالش‌های مهم باشندگان این ولایت است. والی سمنگان می‌گوید که حل این مشکل، از اولویت‌های کاری‌اش بوده و اکنون کار روی پروژه‌ای به هزینۀ ۹ میلیون دالر جریان دارد که قرار است با بازسازی ۴۰ کیلومتر پایپ‌لاین آب شیرین، مشکلات کمبود آب آشامیدنی را در سمنگان مرفوع سازد. والی سمنگان هم‌چنان می‌گوید، برای حل کمبود آب زراعتی در این ولایت نیز تلاش‌هایی را با همکاری شماری از نهادها و وزارت زراعت روی دست دارد تا دهقانان و باغ‌داران این ولایت از کمبود آب آسیب نبینند. آقای زارع از موافقت نهادها و مؤسسات همکار در آغاز کار بندهای آبگردان «قچن‌دره» و «آبکلی» در این ولایت خبر داده و بازسازی این بندها را از برنامه‌های کلیدی اقتصادی در این ولایت می‌داند.
-        تلاش برای بازسازی جاده‌ها
والی سمنگان می‌گوید که طی چهارده سال اخیر، تنها ۸ کیلومتر جاده در این ولایت قیرریزی شده و بقیه راه‌ها و سرک‌های آن کاملاً دست‌نخورده باقی مانده‌اند. آقای زارع می‌گوید که در این بخش نیز توانسته است منظوری بازسازی ۲۴ کیلومتر سرک را در داخل شهر سمنگان و هم‌چنان بازسازی جاده‌های ولسوالی‌های خرم‌سارباغ، روی‌دوآب و مخصوصاً بازسازی جاده‌ای به طول ۱۲۰ کیلومتر که معادن سمنگان را به مرکز این ولایت متصل می‌کند را شامل برنامه‌های انکشافی سال ۱۳۹۵ بسازد که کار آنان از سال نو آغاز خواهند شد. آقای زارع هم‌چنان می‌گوید که طی چند ماه اخیر، شماری از جاده‌های داخل شهر را که قبلاً ساخته شده و تخریب شده بودند، ترمیم کرده است.
-        مبارزه علیه فساد اداری در ادارات محلی
والی سمنگان معتقد است که سطح فساد اداری در ادارات محلی این ولایت، در تناسب با سایر ولایات کمتر است. آقای هاشم زارع می‌گوید، تلاش کرده است تا نیروهای جوان و مخصوصاً بانوان تحصیل‌کرده را در ادارات بگمارد تا سطح فساد را کاهش دهد. او هم‌چنان ارزیابی و نظارت از جریان کار ادارات محلی و بازپرسی از مسئولان ادارات را از تلاش‌های دیگرش در مسیر کاهش فساد اداری در این ولایت ‌می ‌داند.
-         حفظ امنیت و ثبات
با وجودی که سمنگان یکی از امن‌ترین ولایات افغانستان طی چهارده سال اخیر بوده است، اما در یک سال اخیر، تحرکات گروه‌های تروریستی در این ولایت افزایش یافته و بیشترین تهدید ‌متوجه ولسوالی دره‌صوف پایین که معادن ذغال‌سنگ را در دل خود دارد، می‌باشد. والی سمنگان می‌گوید که با توجه به اهمیت اقتصادی این ولایت، تروریست‌ها را اجازه نمی‌دهیم سمنگان را نا‌امن ساخته و منافع اقتصادی کشور را ضربه بزنند. آقای زارع می‌گوید، تاکنون عملیات‌های گستردۀ نظامی را در هماهنگی با سایر ارگان‌های امنیتی به فرماندهی فرمانده امنیه سمنگان راه‌اندازی کرده و تلاش دارد، به حمایت نیروهای امنیتی و فرمانده امنیه سمنگان، عملیات‌های بیشتری را برای سرکوب و مهار گروه‌های تروریستی در این ولایت راه‌اندازی کند.
-        توجه به حفظ آثار باستانی
-        یکی دیگر از ویژگی‌های سمنگان، جلوه‌های باستانی این ولایت است. والی سمنگان حفظ آثار باستانی را یکی دیگر از اولویت‌های کاری‌اش در سمنگان دانسته می‌گوید‌: با نهادهای همکار در این مورد مخصوصاً با دوستان آلمانی برای بازسازی تخت رستم صحبت کرده‌ایم و موافقت شده است که ۲۶۰ متر سرک قیر برای این مکان باستانی و هم‌چنان یک هوتل و یک چاه عمیق در ساحۀ مربوط به آن ساخته شوند تا این مکان باستانی و سیاحتی، ضمن این‌که به درستی حفظ و مراقبت گردد، یک منبع عایداتی دولت ما نیز باشد.
-        گسترش شهر ایبک
والی ‌سمنگان هم‌چنان برای گسترش شهر ایبک، مرکز سمنگان، می‌گوید که در توافق با شهرداری و مالکان مارکیت‌ها و د‌کان‌های شهر، تصمیم گرفته‌اند که در سال جدید خورشیدی، چهرۀ شهر را تغییر داده و امکانات آن را گسترش دهند.
با این‌حال، آقای ‌زارع توجه به امنیت و ثبات، حل مشکلات کمبود آب آشامیدنی و زراعتی، بازسازی جاده‌ها، مبارزه علیه فساد اداری، حفظ آثار باستانی و گسترش و انکشاف خدمات شهری را ‌در سمنگان، برنامه‌های مقطعی و کوتاه‌مدت ندانسته و تأکید می‌کند که به‌شدت در تلاش است تا در زمان مأموریت‌اش در سمنگان، تغییرات مهمی را در بخش‌های یاد‌شده در این ولایت رقم بزند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید