آخرین معتاد در بلخ بیست سال بعد تداوی می گردد!!


مسوولین صحت عامه بلخ از کمبود تجهیزات و مکان ها ی تداوی برای معتادین شاکی اند و می گویند که آمار معتادین در 9 ولایت شمال کشور بیشتر از آنست که بتوانیم  توسط تجهیزات اندکی که در اختیار داریم رفع نماییم.

دکتر مرویس ربیع رییس صحت عامه بلخ که در "ورکشاپ یک روزه پیرامون اضرار مواد مخدر برای دکتران صحت  عامه بلخ "صحبت می کرد گفت: در ولایات شمال از هشتاد هزار الی صد هزار تن معتاد به مواد مخدر هستند که فعلاً ما 67 بستر برای تداوی معتادین داریم که به این اساس برای برای هر مریض 20 سال بعد نوبت تداوی می رسد.
به گفته ی رییس صحت عامه بلخ، اگر به کمبودی های این ریاست توجه صورت نگیرد، آمار معتادین هر روز رو به افزایش خواهد بود.

عبدالقادر مصباح از کارشناسان مقام ولایت بلخ می گوید که هم اکنون بیش از هشتاد هزار زن و سی هزار کودک در 9 ولایت شمال کشور به مواد مخدر معتاد هستند که اگر حکومت و جامعه ی جهانی در بخش تداوی معتادین کمک های لازم را روی دست نگیرند این ارقام همه روزه رو به افزایش خواهد بود.

همچنان محمد رحیم رحمان اوغلی رییس ادراه مبارزه با مواد مخدر ولایت بلخ می گوید که در سال جاری تنها 500 تن که معتاد به مواد مخدر بوده اند درپروسه تداوی قرار گرفته اند که 200 تن آنان را مردان ،200 تن آنان را خانم ها و 100تن  دیگرشان  را کودکان تشکیل می دهند.
عبدالقادر مصباح نا آگاهی مردم را از اضرار مواد مخدر یگانه عامل افزایش روز افزون معتادان دانسته و می گوید که در چندین ولسوالی بلخ از جمله ولسوالی شورتپه خانم ها در هنگام کار بخاطر آرام ساختن اطفال شان از مواد مخدر استفاده می کنند و این باعث می گردد تا اطفال آن ها معتاد به بار آیند.

ولایت بلخ از آنجمله ولایاتی است که از چندین سال قبل کشت  مواد مخدر در این ولایت صفر اعلام شده بود.
به گفته ی مسوولین  در هیچ یک از نقاط این ولایت کشت این مواد دیده نمی شود، اینکه چگونه معتادین این ولایت به مواد مخدر دست می یابند، رییس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بلخ می گوید که قاچاقچیان و معامله گران مواد مخدر این مواد را از ولایات غربی که در تعدادی از نقاط آن مواد مخدر کاشته می شوند به طور قاچاق به این ولایت آورده و در اختیار این معتادین قرار می دهند.
همچنان رییس صحت عامه بلخ از آمادگی های این ریاست در روزهای جشن سال نو خورشیدی خبر داده می گوید، در روزهای که همجوم مهمانان از ولایات و خارج کشور در بلخ می باشد این ریاست در برابر هرگونه حوادث بیماری و مجروحی آمادگی کامل دارد و تیم های سیار ومجهز  در شاهراه ها و داخل شهر موظف می گردد تا در صورت بروز کدام حادثه مشکلی برای مریضان رخ ندهد.
 یاد داشت: این گزارشم در شماره پنجم ،روز پنج شنبه، تاریخ 17 حوت سال 1391 در روزنامه عصر نو به نشر رسید!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید